Villeneuve kritizuje prehnanú opatrnosť vo Ferrari: Takéto chyby robia vkuse | Magazín F1 - F1online.sk

Villeneuve kritizuje prehnanú opatrnosť vo Ferrari: Takéto chyby robia vkuse

fotka k článku undefined
zdroj: Scuderia Ferrari Press Office

Ferrari vo Veľkej Británii premrhalo obrovskú príležitosť, myslí si Jacques Villeneuve. Majster sveta z roku 1997 kritizuje taliansku stajňu za to, že v zlomových momentoch jej na rozdiel od konkurencie chýba odvaha. Leclercovmu hnevu preto rozumie, no na druhej strane si aj jeho vzal na paškál za to, ako po pretekoch komunikoval pred médiami.

Vo veľkej cene Formuly 1 musí byť každé rozhodnutie dokonalé, pokiaľ chcete pomýšľať na víťazstvo. V Leclercovom prípade sa ako chybný ukázal pokyn tímu, aby monacký pretekár po výjazde safety caru zostal na trati. Na starých tvrdých pneumatikách sa z neho stala ľahká korisť pre Sainza, Péreza a Hamiltona na nových softoch.

Jacques Villeneuve vo svojom stĺpčeku pre Formule1.nl kritizuje toto rozhodnutie Ferrari. “Na Leclercových pretekoch sa mi páčilo, aký bol rýchly aj s poškodeným predným krídlom.” Podľa tímu mu chýbajúca koncová lišta predného krídla vzala päť bodov prítlaku. “Možno by sa mali ešte raz pozrieť na tú konštrukciu, pretože sa zdalo, že autu sa darí celkom dobre.”

“Ale rozhodnutie nechať ho pokračovať na tvrdej zmesi po výjazde safety caru a v závere pretekov nemalo žiadnu logiku. Zahodili pretekové double,” pustil sa do boxového múrika Ferrari. Mattia Binotto toto rozhodnutie obhajoval slovami, že medzi pilotmi nebol dostatočný časový rozostup na to, aby mechanici stihli vymeniť gumy obom, hoci analýza Karuna Čandhoka ukázala presný opak.

A Binottove argumenty nepresvedčili ani Villeneuvea. “Vkuse vidím, že Ferrari robí takéto chyby. Možnože dúfali, že Sainz by zastavil Hamiltona, alebo sa báli, že Hamilton by neprezul, keby Leclerc zamieril do boxov. Chápem Leclercov hnev po pretekoch, toto je ďalší príklad konzervatívnej stratégie,” poznamenal s odkazom napríklad na tohtoročné Monako.

Charlesa Leclerca po pretekoch mrzelo aj to, že vedenie nechcelo využiť tímovú réžiu a v úvode veľkej ceny ho nepustilo pred Carlosa Sainza, hoci bolo evidentné, že je o pár desatiniek sekundy na kolo rýchlejší. Vraj tam stratil priveľa času, ktorý by sa mu zišiel na konci, aby pohodlne prezul.

Podľa Villeneuvea by sa takto vyjadrovať nemal a keď bol o toľko rýchlejší, mal Sainza predbehnúť priamo na trati. “Potrebuje popracovať na komunikácii s tímom. Áno, Sainz bol v nedeľu pomalší, ale pretekové double bolo v hre. Vo chvíli, keď mu vymenili pneumatiky, to už dávalo zmysel, pretože už prehrávali preteky. Ale to neplatilo o predchádzajúcej fáze.” Porovnáva prvú Leclercovu žiadosť o prepustenie s druhou.

“Potom sa Leclerc vyjadroval, akoby ho už jasne pasovali do pozície tímového lídra. On ním však nie je, ani z pohľadu zmluvy. Na to je ešte priskoro, Sainz má stále šancu,” trvá na svojom Villeneuve a pripomína, že Sainz stráca na Leclerca len ničotných jedenásť bodov.

“Pekne zabodoval. Po jeho ďalšom dobrom dni a slabom dni konkurencie môže byť späť v hre,” uvažuje. “Príliš skoré rozhodnutie o jednotke a dvojke, keď máte dvoch pilotov so šancou na titul, vám ho môže prehrať. V roku 1999 Eddie Irvine prenechal Michaelovi Schumacherovi príliš veľa bodov, a to ich nakoniec stálo aj výsledok v šampionáte.”

Po pretekoch sme všetci rozmýšľali, čo mohol Mattia Binotto so vztýčeným ukazovákom vysvetľovať Charlesovi Leclercovi. Villeneuve si myslí, že vedeniu sa nepáčili spomínané Leclercove vysielačky, keď sa stoj čo stoj dožadoval toho, aby ho Sainz pustil.

Screenshot/FOM

“Ferrari nebude spokojné s jeho tónom vo vysielačke. Leclerc žiadal, aby sa Ferrari rozhodlo, a ono to urobilo: Sainzovi povedalo, aby pridal. To by malo stačiť a vysielačka by mala utíchnuť. Neustále to omieľať je zbytočné; všetko sa dnes vysiela a to nie je dobré ani pre Ferrari. Vyriešte si to za zatvorenými dvermi po pretekoch,” radí Villeneuve, ktorému je jasné, že Ferrari nestojí o to, aby ho verejnosť ešte viac vykresľovala ako neschopný tím, ktorého piloti majú viac strategického umu ako samotní stratégovia.

Bývalý pilot efjednotky následne pouvažoval nad tým, či by nedeľné preteky mohli byť v Sainzovej kariére zlomové. Po 150 veľkých cenách sa konečne dočkal víťazstva a sám priznal, že mu spadol kameň zo srdca. Vo zvyšku šampionátu by sa mu malo jazdiť o čosi ľahšie.

“Najväčším víťazom týchto pretekov sa stal šampionát samotný, opäť je to o čosi tesnejšie. Ktovie, možnože tento triumf v Sainzovi niečo naštartuje. Začne teraz častejšie získavať pole positions a vyhrávať preteky? Som naozaj zvedavý, či sa na ňom nejako odrazí tento tlak spojený so šampionátom. Je to inteligentný a rozumný chlapec s dobrým autom,” chváli Španiela 51-ročný Kanaďan.

“Niektorí sa pod tlakom zložia a uvoľnia nohu z plynového pedálu. Ostatných však nakopne a stanú sa nezastaviteľnými, ako to bolo vo Verstappenovom prípade. Jedna vec je istá: O Carlosovi Sainzovi sa už nebude hovoriť ako o synovi Carlosa Sainza. Už sa z neho stal Carlos Sainz,” doplnil Villeneuve.