logo F1online.sk

Binotto obhajuje neobhájiteľné: Na dvojitú zastávku nebol priestor. Nie je to však pravda

Mattia Binotto a Charles Leclerc
© Screenshot/FOM
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 7. 2022

Strategické rozhodovanie Ferrari bude po britskej GP rovnakou témou ako spoľahlivosť Ferrari. Výpočet bodov, ktoré Scuderia stratila kvôli svojej spoľahlivosti a strategickým chybám sa už pomaličky blíži k trojcifernému číslu. Napriek všetkému si boss tímu Mattia Binotto pokúsil pred novinármi zachovať tvár. Je však zrejmé, že obhajuje neobhájiteľné, čo aj ukázal vo svojej analýze na Sky Sports Karun Čandhok.

Záverečný safety car mal karty rozdať nanovo, ale nerozdal. Kvôli strategickému zaváhaniu Ferrari sa na čerstvých mäkkých pneumatikách ocitli všetci piloti v najlepšej šestke okrem Charlesa Leclerca.

Ako je to vôbec možné? Veď v tom čase mal na Carlosa Sainza náskok vyše štyroch sekúnd (presne to malo byť 4,7-sekundy), ten mal Hamiltona za sebou o viac ako dve sekundy. Samo Ferrari tvrdí, že na úspešnú dvojitú zastávku potrebujete minimálne 6,5-sekundy. Aspoň tak nám to po Monaku tvrdil Iñaki Rueda. Teraz mali v skutočnosti ešte viac než toľko. Sainz si pokojne mohol nechať za Leclercom väčší odstup, v minulosti nám takýto ťah predviedol Mercedes s Valtterim Bottasom nespočetnekrát. Okrem toho, aj keby tých 6,5-sekundy nemali, pokazená dvojitá zastávka je stále lepšia než to, čo aj vo Ferrari museli vedieť, že Charlesa čaká.

„Boli sme si celkom istí, že nemáme dostatočne veľkú medzeru medzi oboma monopostami. Museli sme si preto vybrať medzi prvým a druhým autom. Rozhodli sme sa zastaviť Carlosa, jednoducho preto, že Charles mal pozíciu na trati a v tom čase viedol preteky,“ pokúsil sa objasniť rozhodovací proces vo Ferrari Mattia Binotto.

„Nevedeli sme, čo urobia ostatní, keby Charles ako líder pretekov zastavil. Pre nás bolo jasné, že Charlesa nezastavíme a ten si ponechá pozíciu na trati. Carlos bol jediný, ktorý zastaviť mohol. Potom sme dúfali, že softy budú mať väčšiu degradáciu, ale to sa nestalo,“ dodal Binotto.

Pri reštarte sme počuli, že Ferrari sa pokúsilo presvedčiť Sainza, aby si nechal medzeru za Charlesom o dĺžke desiatich dĺžok monopostu, čo je maximálna hranica, ktorú pravidlá povoľujú. Zrejme to malo dať Charlesovi viac priestoru na dýchanie, ale veď aj vo Ferrari museli vedieť, že aj takýto náskok by bol fuč po jednom sektore. Sainz túto požiadavku, pri ktorej komentátor Martin Brundle len neveriacky krútil hlavou, rezolútne odmietol. A urobil dobre.

Keď však vo Ferrari majú takéto „geniálne“ myšlienky, ako je možné, že ich nenapadlo Carlosa inštruovať, nech pred svojou zastávkou trochu spomalí, natiahne medzeru na Leclerca, vďaka čomu dostanú mechanici extra čas na dvojitý pit stop?

„Mysleli sme si, že nie,“ odpovedal Binotto jednoducho. „Ostatní boli tesne za nami a v boxoch nemôžete stratiť ani sekundu. Pre nás to bolo jasné, Charlesovi sme ponechali pozíciu na trati a zastavili Carlosa.“

„Samozrejme, byť na softoch by bolo lepšie, ale to podľa nás nebolo správne rozhodnutie,“ dodal.

Nuž, tesne za oboma pilotmi Ferrari bol len Lewis Hamilton. Štvrtý Sergio Pérez v tom čase strácal na pilota Mercedesu okolo dvadsať sekúnd.

Ferrari tak Leclerca pripravilo naozaj o veľa. Otáľalo s tímovou réžiou, čo ho stálo čas. Keď sa cez Sainza konečne dostal, tak začal naťahovať svoj náskok. Keby Ferrari reagovalo promptnejšie, mohla byť tá medzera v čase safety caru väčšia.

V priebehu pretekov sme toho videli naozaj veľa, ale napriek hororovej nehode nám viacerým utkvie v pamäti skôr to, ako si Binotto vyhliadol Leclerca hneď po pretekoch a než si Charles stihol zložiť kuklu, Mattia mu už stihol so vztýčeným ukazovákom niečo vehementne vysvetliť. Čo to bolo, to sa už možno nikdy nedozvieme. Jedine, že sa Leclerc rozhodne po kariére vydať kasový trhák s názvom „Moje báječné roky vo Ferrari“.

Na Čandhokovu otázku, či mu vysvetlil, že sa má upokojiť a všetko si vysvetlia interne, Binotto odpovedal: „Interne nemáme čo riešiť. Bolo to jednoducho o tom mu povedať, že chápem jeho sklamanie, ale odjazdil fantastické preteky. Bojoval na štarte a bojoval aj keď bol on na hardoch, kým ostatní na softoch. Jazdil úžasne a úžasne bránil svoju pozíciu, bol úchvatný. Je preňho ťažké byť šťastný, ale je dôležité zostať pokojný a pozitívny,“ odpovedal Binotto.

Napriek tejto obrane sa to však nedá povedať inak, Ferrari to mohlo a malo urobiť lepšie. Priestor na to malo. Tesne po pretekoch nám to vysvetlil Karun Čandhok. Keď bol na trať povolaný safety car, nachádzal sa Leclerc v zákrute Stowe. Z palubných záberov je vidieť, že Leclerc na vstupe do boxov takmer zastavil a čakal na signál, ale ten neprišiel.

„Je v zákrute Stowe, takže ešte nie je pri vjazde do boxov a má čas. Ferrari mohlo povedať, nech príde do boxov, stále ho môžu povolať, ešte stále tam nie je, ale teraz už je neskoro,“ vysvetľuje Čandhok.

„A vlastne, ak to tu zastavím, pozrite sa, Sainz ešte nie je na vjazde do boxov a spomaľuje. Pozrite sa na grafiku, rozostup medzi ním a Leclercom je aktuálne 9,3-sekundy,“ vyhlásil bývalý pretekár ukazujúc na oficiálnu grafiku prenosu, ktorá v tom čase skutočne udávala rozostup 9,3-sekundy. Na dvojitý pit stop tak bolo naozaj kopu času.

„Mohli to urobiť jednoducho, mali s prehľadom dosť času povolať do boxov oba monoposty, obom obuť mäkké pneumatiky a nenechať Charlesa zraniteľného na konci pretekov,“ dodal Čandhok.