Red Bull RB17 predsa len vznikne, bude to hyperauto s výkonom 1250 koní a ground effectom | Magazín F1 - F1online.sk

Red Bull RB17 predsa len vznikne, bude to hyperauto s výkonom 1250 koní a ground effectom

fotka k článku undefined
zdroj: Red Bull Content Pool

Red Bull RB15, Red Bull RB16, Reb Bull RB16B, Red Bull RB18. Koronakríza a následný neplánovaný odklad nových technických pravidiel spôsobil v označovaní monopostov jednotlivých tímov trochu zmätok. Red Bull RB17, ktorý mal byť pôvodne monopostom pre sezónu 2021 postavený v rámci nových technických pravidiel, tak nevznikol. Spoločnosť však rozhodla, že stroj s takýmto označením napokon predsa len vznikne a bude to okruhový špeciál s logom Red Bullu.

Táto spoločnosť sa už podieľala na viacerých projektoch pre civilnú premávku. Príkladom za všetky je Aston Martin Valkyrie, ktoré je dielkom geniálneho dizajnéra Adriana Neweyho. Rukopis Red Bullu na tomto i ďalších projektoch bol viac ako významný.

Red Bull si však bude musieť dávať pozor, aby ich projekt nedopadol podobne ako Project One od Mercedesu, ktorý bol hyperautom s motorom z F1, avšak spojazdniť ho technikom nemeckej automobilky trvalo viac ako päť rokov.

Red Bull Advanced Technologies však tento projekt ohlásil s veľkou sebadôverou. Technologický partner pretekárskeho tímu sa postará o vznik päťdesiatich kusov nového hyperauta označeného ako RB17, ktoré samozrejme vyjde z pera Adriana Neweyho. Bude mať dve sedadlá, strechu, výkon 1250 koní a motor V8, takže sa nejedná o Red Bull, na aký sme zvyknutí z pretekárskych okruhov, avšak mal byť mať rýchlosť svojich „príbuzných“. Ani tento však nedostane „ešpézetku“ a nedostane sa do civilnej premávky. Bude určený výhradne pre pobavenie sa na okruhu.

Jeho vznik je pritom viac ako zaujímavý. RB17 vraj skrsol ako „dieťa COVID-u“ v mysli Adriana Neweyho, ktorý v priebehu lockdownu nechodil do práce a premýšľal, čo má s toľkým voľným časom urobiť. Adrian je známy aj svojou kritikou neustálych obmedzení technických pravidiel a pravdepodobne chcel postaviť niečo, čo nebude limitované predpismi FIA.

„Čelili sme veľkému záujmu od ľudí, ktorí sa nás pýtajú, aké to je jazdiť s monopostom Formuly 1? Začal som uvažovať: ‚Aké by to bolo postaviť dvojmiestne auto schopné dosiahnuť výkonnostnú úroveň Formuly 1?‘,“ povedal pre RacingNews365.com Adrian Newey.

Päťdesiatka šťastných majiteľov však bude musieť byť nesmierne opatrná, RB17 totiž podľa Christiana Hornera bude schopné lámať traťové rekordy všade, kde sa objaví. Dokonca aj Newey pritaká slovami, že RB17 „by si neurobilo hanbu ani na štartovom rošte Formuly 1“.

„Adrian pre nás chcel v roku 2014 postaviť auto. V tom čase sme našli cestu ako to urobiť a vykonali všetky konštrukčné práce na hyperaute Valkyrie v spolupráci s Aston Martinom,“ uviedol Christian Horner.

„Valkyrie je úžasné auto a som si istý, že to bude veľký úspech. Vždy sa však učíte, či už vo Formule 1 alebo v pokročilých technológiách. Red Bull Advanced Technologies existuje už takmer osem rokov a za ten čas nazbieralo obrovské znalosti. Ak si chcete udržať svoje zdroje, tak v ére rozpočtových stropov musíte rozbehnúť projekty, ktoré ospravedlnia vašu existenciu,“ hovorí Horner.

„Toto je perfektný projekt, pri ktorom môžeme využiť svoje zručnosti a naše aktivity vo Formule 1 skôr doplní, než by odvracalo pozornosť,“ dodal.

Je zaujímavé, ako zavedenie rozpočtového stropu zapôsobilo na aktivity jednotlivých tímov. Ferrari sa napríklad vrátilo do vytrvalostných pretekov a stavia vlastný špeciál pre Le Mans. Z tohto dôvodu presunulo niektorých bývalých zamestnancov pracujúcich pre tím Formuly 1 na projekt hyperauta pre vytrvalostný šampionát. Ľudské, technické i finančné zdroje sa tak rozdelia, avšak znalosti budú len a len pribúdať. Ktovie, Red Bull a Ferrari sa pri týchto projektoch môžu dozvedieť veci, ktoré dokážu neskôr využiť aj vo Formule 1. Týchto projektov sa pritom rozpočtové obmedzenia netýkajú a všetky možné výhody takýchto aktivít si v Milton Keynes a Maranelle dobre uvedomujú.

Vráťme sa však k RB17. Aké je jeho porovnanie s Valkyrie? Podľa Neweyho bude RB17 o niečo väčší kvôli väčším pneumatikám. Dlhší bude aj rázvor, čo je výhodnejšie kvôli ťažisku, ktoré je jedným z hlavných problémov, nakoľko potrebujete všetko nejako „zabaliť“, jazdca, nádrž, motor, prevodovku atď.

„Rázvor Valkyrie je príliš krátky, pretože bolo navrhnuté ako cestný automobil. RB17 bude dlhšie a kvôli hladkým pneumatikám aj o trochu širšie,“ hovorí Newey.

„Veľmi sa sústredíme na hmotnosť. Našim cieľom je 900 kilogramov plus jazdec. Jedná sa o dvojsedadlové vozidlo so strechou a uzavretou karosériou, čo v porovnaní s Formulou 1 znamená váhu navyše. Komponenty pre F1 tiež nenavrhujete tak, aby mali dlhšiu životnosť. To sa na zvýšení hmotnosti podieľa taktiež,“ vysvetľuje geniálny konštruktér.

Technický riaditeľ RBAT Rob Gray, ktorý bude mať za úlohu vyrobiť pätnásť kusov RB17 ročne vtipne poznamenal, že v Red Bulle toto auto interne nazývajú „Adrianove najväčšie hity“. Tiež vysvetlil, že Red Bull bude autá vyrábať vo vlastnej réžii, len niekoľko špecializovaných komponentov ako sklá alebo prevodovky budú získavané z externých zdrojov.

Stroj bude disponovať aj niektorými prvkami zo súčasnej éry F1, napríklad flexibilnými zásterkami na bokoch, Venturiho tunelmi a ground efectom či aktívnym zavesením. Ako hovorí aj sám Newey. „Môže jazdiť na najrôznejších okruhoch a preto chceme zamedziť príliš tuhému zaveseniu. Jediný spôsob, ako to dosiahnuť, je aktívne zavesenie.“

To všetko má pomôcť pri riešení problému, ktorý v súčasnosti lomcuje Formulou 1 – poskakovanie. „Hrozba poskakovania je niečo, čo potrebujeme detailne skúmať. Snažili sme sa auto navrhnúť takým spôsobom, ktorým by sa poskakovaniu zamedzilo, ale musíme to preveriť dôkladnejšie. Použitie aktívneho zavesenia na potlačenie poskakovania je teoreticky možné, ale hydraulický tlak, ktorý by ste k tomu potrebovali, by mohol byť neúnosný. Je tak lepšie tento problém riešiť priamo pri zdroji,“ povedal Newey.

Pokiaľ ide o pohon, tak ten bude pozostávať z motora V8 s výkonom 1100 koní a rekuperačného systému s výkonom 150 koní. Ten bude mať na starosti hlavne vypĺňanie medzier pri akcelerácii. „ERS pomôže aj v ďalších oblastiach, o ktorých však teraz nechcem hovoriť detailne,“ povedal Newey.

Projekt RB17 tak sprevádza množstvo exkluzivity a niektoré pozoruhodné čísla. To najpozoruhodnejšie si však necháme na záver. Cena. Tá vraj bude začínať na piatich miliónoch libier.