Má Lawrence Stroll problémy? Finančné straty vraj pokrýva predajom súkromného majetku | Magazín F1 - F1online.sk

Má Lawrence Stroll problémy? Finančné straty vraj pokrýva predajom súkromného majetku

fotka k článku undefined
zdroj: Aston Martin

Aký bude ďalší osud Aston Martinu? Ešte pred rokom by si túto otázku nikto nepoložil, avšak sen kanadského miliardára a jeho syna sa zrejme rozplýva. Nebol by prvým boháčom, ktorý si myslel, že môže vo Formule 1 uspieť vďaka svojim peniazom, avšak má ich ešte majiteľ Lawrence Stroll vôbec?

Do tejto témy sa najnovšie pustil renomovaný reportér portálu Motorsport-Total.com Christian Nimmervoll, ktorý vo svojom blogu s názvom: „Kto po Kanade spal najhoršie?“ možno trochu paradoxne označil práve kanadského miliardára za osobu, ktorému sa po jeho domácej veľkej cene zaspávalo najhoršie. Hneď sa dozviete, prečo.

Najprv k tomu, čo sa deje na trati. Tam sa jeho Aston Martin dostal vďaka jedinému bodíku Lancea Strolla na ôsme miesto Pohára konštruktérov. Vďaka tomuto jednému bodu preskočil americký Haas. To však nie je dôvod na radosť.

„Skutočnosť, že Red Bull nepoháňa ďalej aféru ‚Copygate‘ hovorí za všetko. Skrátka nepovažujú Aston Martin za vážneho súpera, čo veľa vypovedá o športovej kondícii tohto tímu,“ píše Nimmervoll.

Lance Stroll to v nedeľných pretekoch dotiahol na desiate miesto a aj boss jeho tímu Mike Krack po pretekoch priznal, že toto bolo maximum, ktoré mohol Aston Martin dosiahnuť. Nič na tom, že dokonca aj zubami-nechtami brániaci sa Fernando Alonso, s nefunkčnou pohonnou jednotkou si na Kanaďana v záverečných kolách vypracoval päťsekundový náskok a po penalizácii sa zosunul „len“ o dve miesta.

Dodajme ešte, že Aston Martin chystá na svoje domáce podujatie v Silverstone balík vylepšení. Partičku okolo Kracka čaká o dva týždne kľúčové podujatie v sezóne.

Teraz k tomu, čo sa deje mimo okruhu. Po prvé, je tu kontroverzia súvisiaca s helmou Sebastiana Vettela, ktorej sme sa už detailne venovali (článok nájdete tu). Necháme na každom čitateľovi, aby si na základe tohto sám utvoril názor na to, ako to asi vyzeralo v garáži Aston Martinu v Kanade.

„Šíri sa konšpirácia, podľa ktorej Strolla staršieho ‚nepobavilo‘, keď jeho jazdecká jednotka (ktorá by beztak mala byť dvojkou po jeho synovi) vyvolala na Twitteri hnev poprednej kanadskej političky,“ uviedol Nimmervoll.

„Ak je príbeh o tom, že prilbu zakázal Vettelovi samotný tím, tak to určite nezvýši Sebastianovu chuť predĺžiť zmluvu,“ dodal.

Ako však sám hovorí, toto je pre Strolla „len vedľajší problém“. Tým hlavným pritom nie je ani aktuálna výkonnosť jeho stajne, ktorá sa dá označiť prinajlepšom za slabú. Najväčším problémom je, že krôčik po krôčiku prichádza o dôležitý majetok.

Nie je to tak dávno, čo Aston Martin hlásal s veľkou pompou svoj návrat. Tradičná automobilka v ostatných rokoch takmer skrachovala. Zachrániť ju prišiel práve Stroll, ktorý plánoval, že jeho pretekársky tím bude vlajkovou loďou veľkolepého marketingu obrodenej značky. Marketing zvládli jeho ľudia nepochybne dobre, avšak na tých burzové obchodovanie nestojí.

Počiatočné investície vyzerali sľubne. Stroll primäl aj svojho nového priateľa Tota Wolffa, aby sa k nemu pripojil (Rakúšan vraj z vlastného vrecka investoval 40 miliónov eur), nemalé milióny vložil do nákupu akcií britskej automobilky aj sám Sebastian Vettel. Všetko toto pomohlo zdvihnúť hodnotu automobilky Aston Martin Lagonda, avšak len krátkodobo.

Čo platí dnes? Nuž, po asi dvoch rokoch sa hodnota akcií Aston Martinu prepadla na šestinu. To znamená, že Wolffovi z tých 40 miliónov zostalo necelých sedem. „To nie je dobrá investícia,“ povzdychol si Nimmervoll.

Wolffa to však nezruinuje. Ostatne, tímu Mercedes, ktorého je tretinovým vlastníkom. sa darí viac ako dobre. Čo však má povedať Stroll? Jeho kanadské konzorcium investovalo do kúpy Aston Martinu asi 200 miliónov a nadobudlo 16,7-percentný podiel, neskôr nakúpili ďalšie akcie a zvýšili tak podiel na rovných 25 percent. K tomu sa konzorcium zaviazalo investovať ďalších asi 400 miliónov do reštrukturalizácie automobilky. Teraz si tieto sumy vydeľte šiestimi a zistíte, čo z týchto investícií zostalo.

„Nové luxusné SUV, model DBX, ktoré malo priniesť obrat vo finančnom vývoji automobilky, sa predáva omnoho horšie než sa dúfalo a zložitá ekonomická situácia svojou troškou taktiež ohrozuje Strollov master plan, ktorý smeruje do multimiliónového hrobu,“ napísal Nimmervoll.

„Padokom sa dokonca šíria špekulácie, že bývalý módny magnát, ktorý zbohatol vďaka svojej spoločnosti Tommy Hilfiger & Co., dokonca predáva svoj súkromný majetok, aby získal kapitál na investície. Či je to pravda, to ja nedokážem posúdiť,“ napísal nemecký reportér.

Ktovie, čochvíľa možno začnú dražobné spoločnosti ponúkať na predaj aj niektoré z najexkluzívnejších kúskov v Strollovej garáži. Tento kanadský miliardár totiž vlastní ohromujúcu zbierku klasických Ferrari, ktoré majú v súčasnosti hodnotu stoviek miliónov dolárov.

A pridajme ešte jednu informáciu, ktorá neprajníkov tohto kanadského biznismena určite poteší. Stroll sa totiž ešte v máji s hrdosťou pochválil, že ho oslovilo nemecké Audi, ktoré má v pláne rozšíriť svoje investície a tie neobídu ani motoristický šport. Tak vedzte, že po pár týždňoch už táto informácia nie je aktuálna. Najprv o tom informoval reportér Joe Saward, teraz to potvrdil aj Nimmervoll. Nemci si zjavne zrátali, že dve a dve nie je sedemnásť, ako sa niekedy Stroll tvári.

„Bol by to pre Strolla ideálny scenár, ktorý do motoršportu vstúpil hlavne preto, aby zo svojho syna jedného dňa učinil majstra sveta. Lance mi však vždy pripadá trochu ako jedna z tých krasokorčuliarok, ktorých matka núti trénovať, aby sa jedného dňa stali olympijskými víťazkami,“ napísal Nimmervoll.

Strollovi však jedna investícia predsa len vyšla. Hodnota tímov Formuly 1 raketovo stúpa a s novými zariadeniami bude mať jeho stajňa hodnotu 500 miliónov eur, možno aj viac. To by bola na rozdiel od Aston Martin Lagonda výhodná investícia. Problém je však v tom, že záujem Audi ochladol a Nemci stavili na Sauber, pretože so Strollom to vraj bolo „príliš komplikované“.

Sčítané a podčiarknuté, autá sa nepredávajú, formulový tím je od víťazstiev na míle vzdialený a syn, ktorý nevyzerá ani šťastne a ani ako budúci šampión. „Dokonca sa povráva, že sa mu niektorí priatelia z minulosti obrátili chrbtom,“ napísal Nimmervoll na záver možno referujúc na Tota Wolffa.

Nuž, čo by ste na mieste kanadského miliardára robili vy?