Cenzuroval Vettela vlastný tím? Špeciálnej helmy sa v nedeľu vzdal | Magazín F1 - F1online.sk

Cenzuroval Vettela vlastný tím? Špeciálnej helmy sa v nedeľu vzdal

fotka k článku undefined
zdroj: Motorsport Images/Aston Martin

Veľká cena Kanady chýbala v kalendári Formuly 1 dva roky. Hrozba koronavírusu, našťastie, pominula (minimálne dočasne) a táto severoamerická krajina akoby chcela dvojročnú prestávku dohnať. V padoku sa toho udialo toľko, že klávesnice novinárov priam horeli. Jednej drobnej epizódke sme sa však doteraz nevenovali. V hlavných úlohách, Sebastian Vettel, jeho tím Aston Martin, jedna kanadská ministerka a najväčší znečisťovateľ životného prostredia na svete.

Vo Formule 1 sme si už zvykli na všemožné formy protestov či aktivizmu. Stále častejšie sa angažuje aj Sebastian Vettel, ktorý sa venuje hlavne téme klimatickej zmeny a boju za zodpovedné ekologické kroky. V Kanade sa preto rozhodol protestovať proti ťažbe ropy z Athabaských ropných pieskov v provincii Alberta. To je v súčasnej dobe jedno z najdôležitejších nálezísk na svete, do ktorého sú angažované aj také veľmoci ako Čína či Spojené štáty. Na druhej strane, na úkor ťažby dochádza k poškodzovaniu lesných porastov a krajiny.

O ťažbe z kanadských dechtových pieskov by sa dalo hovoriť dlho, ale kvôli tomu tu nie sme. Reč bude o Sebastianovi Vettelovi, ktorý sa vo štvrtok v Montreale objavil v tričku s nápisom: Zastavte ťažbu z dechtových pieskov – kanadský klimatický zločin.

V piatok predstavil Sebastian aj špeciálnu helmu, ktorá pozostávala z rovnakého nápisu a rovnakých obrázkov z ťažby. Táto kampaň sa priam vynímala hneď vedľa nápisu Aramco – titulného sponzora Aston Martinu a zároveň najväčšieho znečisťovateľa životného prostredia na svete.

Reakcia prišla priamo z najvyšších poschodí vlády. Na svojich sociálnych sieťach Vettela kritizovala ministerka pre energetiku kanadskej Alberty Sonya Savageová.

„Za tie roky som bola svedkom množstva pokrytectva, ale toto je z nich najhlúpejšie. Pretekársky jazdec sponzorovaný Aston Martinom a s financovaním od Saudi Aramco sa sťažuje na dechtové piesky,“ napísala na Twitteri.

„Saudi Aramco má najvyššiu dennú produkciu ropy spomedzi všetkých spoločností. Od roku 1965 je to najväčší producent emisií. Miesto démonizovania dechtových pieskov, ktoré sú na ceste k ťažbe s nulovými emisiami, by sa ľudia mohli zamerať na zníženie svojej vlastnej uhlíkovej stopy. Možno pedálové autíčka pre Formulu 1?“ dodala ironicky.

V pondelok už Savageová svoje rozhorčenie trochu korigovala. V rozsiahlom príspevku vysvetlila, koľko práce vložili Kanaďania do šetrného spôsobu ťažby, znižovania emisií, vplyvu ťažby na krajinu a srdečne pozvala Vettela, aby sa na to prišiel pozrieť sám. Miesto emócií už z jej prejavu bolo cítiť dávku vecnosti.

Nebola to však len ona, ktorá očividne nemala veľké pochopenie pre počínanie pilota Aston Martinu. Nadšený z toho neboli pravdepodobne ani v samotnom tíme. V nedeľu sa už Vettel so špeciálnou helmou neobjavil a preteky odjazdil v tradičnom sfarbení. Keď sa ho britská Sky spýtala na dôvody, reagoval s rozpačitým výrazom v tvári.

„Nechcem o tom hovoriť. Koniec koncov, mám viac prilieb,“ povedal. Reportér Peter Hardenacke sa však nedal odradiť a položil otázku, či naňho vyvinul tlak aj jeho vlastný tím. Vettel následne ukončil rozhovor slovami: „Nejaké ďalšie otázky?“ A takto to skončilo.

Situáciu sa v priebehu víkendu pokúsil zľahčiť jeho šéf Mike Krack. „S prilbou a tričkom sa snažil poukázať na tento problém. V určitom bode dospel k rozhodnutiu, že tento cieľ sa mu podarilo dosiahnuť. Koniec koncov, nemôže predsa každý deň nosiť to isté tričko,“ pokúsil sa situáciu odľahčiť humorom boss tímu.

Povedal však, že Sebastian svoje kroky s tímom diskutuje dopredu a potom sa dohodnú na spoločnom postupe. „Aj v minulosti ste mohli vidieť, že takéto veci prezentoval hlavne v piatok a v sobotu. Samozrejme, že sa môže slobodne rozhodnúť. Je to slobodný človek,“ povedal Krack.

Škoda, že novinári sa už šéfa Aston Martinu neopýtali na príspevky na sociálnych sieťach a media zónu stajne. Tie by okrem toho mal mať pod palcom vo svete motoršportu veľmi známy Matt Bishop, ktorý v súčasnosti pracuje ako vedúci komunikácie Aston Martinu. Tento veľký bojovník za začleňovanie komunít a sám otvorený homosexuál je s Vettelom pri jeho aktivizme na jednej lodi.

Na sociálnych sieťach stajne a ani v jeho media zóne by ste však nenašli jediný obrázok Vettela s jeho piatkovou a sobotnou helmou. Z kanadského víkendu pritom Aston Martin sprístupnil verejnosti vo svojej media zóne presne 352 fotografií, no Sebova špeciálna helma nebola zachytená ani na jednej z nich.

Pôsobí to takmer ako cenzúra. Kým Lance Stroll a jeho špeciálna prilba dostala značný priestor a objavilo sa množstvo fotografií či dokonca video, tá Sebastianova sa neobjavila nikde. Na všetkých jeho fotografiách sa ukázal výhradne bez helmy. To už, samozrejme, neplatilo v nedeľu, po ktorej sme nemeckého pretekára našli na fotkách aj s ochranou hlavy.

Bishop možno mohol Vettela podporiť skrz vlastné sociálne siete, avšak na Twitteri dňa 17. júna prezdieľal „iba“ Lewisa Hamiltona a jeho prilbu s dúhovými prvkami na podporu LGBTQ+ komunít.

Sebastiana skrátka nepodporil nik z tých, ktorých podpora bola pri tejto forme protestu naozaj dôležitá. Kým v minulosti sme boli zvyknutí na to, že Aston Martin sa o Vettelových skutkoch zmieňoval a využíval k tomu aj svoje sociálne siete, teraz k niečomu takému neprišlo. Naskytá sa teda otázka, skutočne v Aston Martine vedeli, čo Sebastian chystá?

„Z padoku sa ozýva, že to nie je len Aston Martin, ktorý Vettelove činy kritizuje. FOM tiež nie je zakaždým nadšené z toho, že Nemec strká prsty do otvorených rán a uráža tým vlády štedro platiacich krajín, kde sa organizujú veľké ceny, prípadne odrádza potenciálnych reklamných partnerov,“ napísal reportér nemeckého Auto Motor und Sport Tobias Grüner.

„Iniciatíva We Race As One presadzujúca toleranciu, ktorá bola vytvorená pod tlakom Lewisa Hamiltona v čase koronakrízy, dostáva v súčasnosti len veľmi málo pozornosti. V minulom roku šéfovia šampionátu rezervovali aspoň pár minút v televíznom prenose, aby vytvorili priestor pilotom na kolektívny protest proti diskriminácii. Dnes musia piloti jednať individuálne, aby boli ich hlasy počuť,“ dodal Grüner.