logo F1online.sk

Strelili si do vlastnej nohy: Tímy už vlani odmietli opatrenia proti poskakovaniu

Po štarte VC Azerbajdžanu 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala13. 6. 2022

Sťažnosti na poskakovanie monopostov a s tým spojené bolesti chrbta, krku či hrude sa nám množia ako huby po daždi. Najmä z tábora Mercedesu sa ozývajú hlasy dožadujúce sa úpravy pravidiel. Prichádzajú však neskoro. Tímy sa do tejto situácie dostali aj vlastným pričinením a vlastnou krátkozrakosťou. Vlani spoločne odmietli prijať zmeny v pravidlách, ktoré by poskakovanie minimalizovali.

A hoci piloti Mercedesu rozhodne nie sú jediní, kto by poukazoval na možné zdravotné následky spojené s poskakovaním, George Russell a Lewis Hamilton sú najhlasnejší. Mladší z dvojice pilotov z Brackley upozorňuje na to, že “je len otázkou času, kedy dôjde k vážnej nehode”, Lewis Hamilton zas dáva do pozornosti zdravotné riziká. Toto Wolff pridal do kotla vyhlásením, že Hamilton možno vynechá VC Kanady.

Azda nikomu netreba dvakrát vysvetľovať, v čo Mercedes v skutočnosti dúfa. Prípadná zmena pravidiel, ktorá by odstránila poskakovanie plošne na celom štartovom rošte, by mu pomohla. Inžinieri by už nemuseli hľadať vlastné riešenie, ale jedno by dostali do vienka. A ostatní by boli nútení sa zmieriť s pristrihávaním krídelok, ktoré historicky v F1 nie je žiadnou raritou.

Zaujímavosťou však je, že návrh na odstránenie poskakovania sa objavil už vlani, píše portál motorsport.com. “Vysvitlo, že už minulý rok prebehli rokovania ohľadom priebehu vývoja áut na rok 2022. Taktiež bol predložený návrh, ktorý mal riešiť obavy z rizík, ktoré sú spojené s poskakovaním.”

“Podľa dostupných informácií už vtedy bolo jasné, ako nízko budú musieť tímy jazdiť s novou generáciou monopostov, preto sa diskutovalo o opatrení, ktoré by riziko poskakovania odstránilo. Tento návrh, ktorý mal zahŕňať balík technických opatrení, ktoré by v podstate nadiktovali minimálnu svetlú výšku monopostov, aby boli vyššie nad traťou a neriskovali poskakovanie, nemal dostatočnú podporu, a preto bol odmietnutý,” vysvetľuje spomínaný zdroj.

Ak máme veriť vyjadreniam technických riaditeľov a šéfov tímov, miera poskakovania ich naozaj zaskočila, keď monoposty prvýkrát vyrazili na trať na predsezónnych testoch v Barcelone a Bahrajne, no po zverejnení nových informácií už nikto nemôže povedať, že sa poskakovanie objavilo sčista-jasna. Koniec-koncov bolo prítomné aj pred viac ako štyridsiatimi rokmi, keď sa v efjednotke rozmohla éra prísavného efektu.

Medzinárodná automobilová federácia sa však nebude vyžívať v tom, že vytrestá krátkozrakosť niektorých tímov. Podľa portálu the-race.com boli piloti na azerbajdžanskom jazdeckom brífingu ubezpečení, že FIA je otvorená jednoduchým zmenám v pravidlách, ktoré by mali minimalizovať poskakovanie. Rovnaký zdroj však konštatuje, že tieto návrhy nezískali väčšinovú podporu na zasadnutí Technickej poradnej skupiny.

Aby prípadná zmena pravidiel pre túto sezónu či pre sezónu 2023 (keďže už je jún) prešla, musí sa na nej zhodnúť superväčšina, ktorú podľa aktuálnej Concordskej dohody tvorí osem tímov. Momentálne je otázne, či sa nájde takáto veľká podpora.

FIA má však žolíka a pravidlá môže meniť aj bez súhlasu tímov, ako to spravila pred sezónou 2021 pri podlahe. Vtedy sa odvolávala na neustále rastúci prítlak monopostov a fakt, že Pirelli pôvodne neplánovalo na sezónu 2021 predstaviť nové gumy. Z obavy, že pneumatiky takú záťaž nezvládnu, bola okrem iného zmenšená plocha podlahy.

Ak sa Mercedesu podarí presvedčiť FIA, že poskakovanie predstavuje vážnu bezpečnostnú hrozbu a treba zakročiť, môže docieliť aj veľmi rýchlu zmenu v pravidlách. Taká iniciatíva však bude musieť prísť priamo od tvorcov pravidiel.

Otázka teda znie: Podarí sa to Mercedesu, keď má k dispozícii veľmi jednoduché riešenie na poskakovanie, a síce zvýšiť svetlú výšku monopostu?

To bude zrejme závisieť od argumentačných a najmä hereckých schopností zúčastnených.

Súvisiace články