Čo majú piloti na výjazde z boxov povolené? | Magazín F1 - F1online.sk

Čo majú piloti na výjazde z boxov povolené?

fotka k článku undefined
zdroj: LAT Images/Pirelli

Spor z Veľkej ceny Monaka by už hádam mal byť definitívne rozuzlený. Aj s prispením riaditeľa pretekov Nielsa Witticha budú jazdci s istotou vedieť, čo si môžu a nemôžu dovoliť na výjazde z boxov. Posledné slovo je nasledovné: jazdci sa môžu čiary dotknúť a aj ju časťou kolesa prekročiť, nesmú však byť za ňou celým kolesom.

Ferrari s protestom po Veľkej cene Monaka nepochodilo. Súdiac podľa toho, čo sa uvádzalo v pokynoch riaditeľa pretekov pred podujatím sme však usudzovali, že protesty neboli celkom beznádejné. Napokon sa však ukázalo, že Eduardo Freitas sa v nich dopustil chyby.

Aby bolo všetko jasné, pokúsil sa Niels Wittich, ktorý povedie toto podujatie, rozseknúť túto vec raz a navždy. Možno však spôsobí ešte viac zmätenia.

Ako sa ukázalo, čiary na vjazde a výjazde z boxov sa môžete dotknúť, môžete byť aj za ňou, ale nesmiete ju prekročiť celým kolesom. Koniec koncov, podobný prístup platí aj pri kontrolovaní traťových limitov, kým sa čiary dotýkate aspoň milimetrovou časťou pneumatiky, váš čas platí.

Na druhej strane, nebude takto kontrolovanie prekročenia zložitejšie? A nedošlo týmto krokom k skomplikovaniu kedysi tak jednoduchého pravidla? Miesto skúmania, či pilot prekročil čiaru akoukoľvek časťou svojej pneumatiky alebo sa jej dotkol svojou pneumatikou, budeme sledovať, či ju prekročil celou pneumatikou.

„Kým predtým sa jazdec dopustil porušenia pravidiel v prípade, že sa čiary dotkol, teraz bolo objasnené, že autá nesmú prekročiť čiaru, čo bolo vysvetlené, ako byť ‚celým kolesom‘ za ňou,“ píše portál Motorsport.com, ktorý uviedol, že toto pravidlo prešlo cez zimu úpravou. Došlo tak k zmene prístupu k tomu, čo jazdci smú a nesmú.

V pokynoch riaditeľa pretekov pred Veľkou cenou Azerbajdžanu Niels Wittich uviedol: „Jazdci musia dodržiavať postup pri vjazde a výjazde z boxov v súlade s kapitolou 4, článkami 4 a 5 prílohy L k Medzinárodnému športovému kódexu.“

„To znamená, že jazdci teraz môžu prechádzať cez čiary, pokiaľ ich neprekročia celou pneumatikou,“ uvádza Motorsport.com.

Čo píšu samotné pravidlá? „S výnimkou prípadov force majeure (ktoré prijímajú komisári), nesmie ktorákoľvek pneumatika monopostu prekročiť čiaru namaľovanú na výjazde z boxov pre účely oddelenia monopostov vychádzajúcich z boxovej uličky od monopostov na trati,“ píše článok 5, písm. c). Rovnaká formulácia je použitá aj v prípade čiary v nájazde do boxov.

V anglickom znení: „Except in cases of force majeure (accepted as such by the Stewards), any tyre of a car exiting the pitlane must not cross any line painted on the track at the pit exit for the purpose of separating cars leaving the pitlane from those on the track.“