logo F1online.sk

Ericsson po víťazstve na Indy 500: Nebolo to zlé na platiaceho jazdca

Marcus Ericsson
© Twitter/Indianapolis Motor Speedway
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 6. 2022

Vyše tri roky po svojom odchode z Formuly 1 dosiahol švédsky pretekár Marcus Ericsson najväčšie víťazstvo vo svojej kariére. Rodák z Kumly zamieril po rozchode s Alfou Romeo do americkej série IndyCar, kde si postupne budoval svoje meno a minulý víkend sa zaradil medzi velikánov, keď zvíťazil na legendárnych pretekoch 500 míľ Indianapolis.

Ericsson sa počas piatich rokov vo Formule 1 nezbavil nálepky „platiča“ a je pravdou, že svoju sedačku si kúpil aj v IndyCar. Po tom, čo tím Sauber prebralo švédske konzorcium, šikovne využíval svoju politickú i finančnú podporu, vďaka ktorej sa v sedačke dokázal udržať. Napriek tomu, že z piatich sezón bol v internom porovnaní s tímovým kolegom lepší len raz (v roku 2014 v Caterhame), boli to práve oni, ktorí o svoje miesto prišli, kým Marcus si ho zakaždým udržal.

Situácia sa zmenila až v roku 2018, kedy sa jeho kolegom stal mladučký Charles Leclerc a bossom Sauberu Frédéric Vasseur. Monacký nováčik svojho kolegu doslova rozdrvil, keď získal 39 bodov, kým Ericsson iba 9.

V roku 2019 tak zamieril do IndyCar, kde sa jeho kariéra začala postupne obracať. Vo svojej štvrtej sezóne dokázal ovládnuť legendárnu Indy 500 a aktuálne je aj celkovým lídrom šampionátu.

„Ako sa hovorí, toto je moment, ktorý vám zmení život,“ šťastne sa usmieval po svojom najväčšom úspechu Ericsson. „Teraz som nesmierne šťastný a nedokážem slovami opísať, ako sa cítim. Stále sa snažím spracovať fakt, že som vyhral Indy 500.“

Marcus v roku 2020 prestúpil z tímu Arrow Schmidt Peterson Motorsports do jedného z elitných celkov Chip Ganassi Racing. Aj v tomto prípade využil svojich štedrých podporovateľov a za svoje miesto si zaplatil.

„Vo Formule 1 som strávil päť rokov a odjazdil takmer sto veľkých cien, väčšinou na samom konci štartového poľa. Keď jazdíte vzadu, nedostane sa vám vo Formule 1 veľkého uznania. Ľudia si myslia, že nie ste príliš dobrí,“ spomína Ericsson.

„Prišiel som sem a musel sa prepracovať. Bolo potrebné sa toho veľa naučiť o pretekaní v Amerike. Presťahoval som sa sem a vložil celý svoj život do toho, aby sa zo mňa stal jazdec IndyCar a víťaz Indy 500. Pracoval som nesmierne tvrdo a je to dobrý pocit, keď sa tvrdá práca vyplatí. Vyhral som Indy 500, to nie je zlé na platiaceho jazdca,“ hovorí s hrdosťou.

„V F1 to bolo dosť náročné, keďže som nemohol ukázať, čo dokážem. Je ťažké prijať, keď sa na vás valí kritika za vaše výkony. Sebadôvera je veľká vec a mne trvalo roky, kým som si vybudoval opäť také sebavedomie, aké som mal pred svojim príchodom do Formuly 1. Cítil som, že som o to trochu prišiel, hlavne v priebehu posledných pár rokov v F1.“

„Počas mojich rokov vo Formule 1 som sa naučil mentálnej odolnosti a tvrdej práci. Snažím sa byť tým, ktorý pracuje najtvrdšie. Nechcem, aby niekto pracoval tvrdšie než ja,“ dodal švédsky pretekár.