logo F1online.skF1online.sk

Ako sa clá dotknú motoršportu? F1 takmer vôbec, NASCAR a IndyCar môžu mať problém

Haas, ilustračné
© LAT Images/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 4. 2025

Pre mnohých z nás sa Formula 1, a šport všeobecne, stala útočiskom pred mnohými nechutnosťami, ktoré sa v súčasnosti odohrávajú na medzinárodnom i vnútroštátnom politickom poli. Predstava, že by niekto začal zaťahovať politiku aj do Formuly 1 sa ani jednému z nás nepáči. Treba povedať, že kráľovná motoristického športu sa navonok politike šikovne vyhýba, ale aj ju ovplyvňuje dianie na trhoch a politických scénach.

V prvom rade chceme povedať, že tento článok nie je hodnotením prínosu alebo škodlivosti ciel, ani politickým či ekonomickým pojednaním. Nemáme v úmysle vyvolávať politické diskusie v oblasti, ktorá bola od politiky, našťastie, do veľkej miery uchránená. O nasledujúce informácie sa chceme podeliť, pretože považujeme za zaujímavé, ako je v súčasnosti motoristický šport globálne prepojený a odkiaľ získavajú jednotlivé tímy súčiastky pre svoje pretekárske stroje.

Ako určite vieme, americký prezident Donald Trump zavádza clá v podstate na všetko a na všetkých. Nevyhne sa im v podstate žiadna krajina a, paradoxne, do veľkej miery sa týkajú aj najväčších amerických spojencov. Trump zaviedol základné 10-percentné clá v podstate na všetky krajiny sveta, vyššie clá platia pre tých, ktorí podľa jeho názoru „profitujú“ z USA.

V zásade platí, že ak americký dovozca získa tovar v zahraničí, za tento tovar musí vláde zaplatiť poplatok vo výške podielu z hodnoty danej veci. Ak si teda kúpi súčiastku za 10 dolárov v krajine, na ktorú je uvalené 50-percentné clo, tohto podnikateľa to bude namiesto 10 dolárov stáť 15 dolárov a tých 5 dolárov navyše poputuje na účty amerických daňových úradov.

Pre úplnosť ešte dodáme, že domáci odporcovia ciel dúfajú, že na takéto opatrenia potrebuje Trump schválenie Kongresom. Túto debatu však necháme na politológov a politikov a v našom článku sa budeme tváriť, že clá platia. Ako ovplyvnia motoristický šport?

Mnohí z vás vedia, že centrom motoristického športu nie je Amerika, ale Británia. Podľa niektorých odhadov sa až 80 percent vývoja v globálnom motoršporte odohráva práve na území Británie. Všetky tímy F1 sídlia buďto v Británii, alebo v kontinentálnej Európe. Tieto tímy dovážajú z Ameriky absolútne minimum dielov. Hneď na začiatok tak môžeme povedať, že Trumpove clá sa tímov F1 v podstate nedotknú.

Tímy NASCAR a IndyCar budú platiť

Preto začneme na opačnej strane Atlantiku. Aj keď americká vláda dúfa, že clá prinútia firmy, aby postupne presunuli výrobu na americké územie a vytvárali pracovné miesta v Amerike, momentálne sme na míle vzdialení od toho, aby americké tímy začali odoberať diely od domácich výrobcov.

Aj keď je NASCAR pre svoju regionalitu do určitej miery izolovaný od ciel, tunajšie stajne získavajú pomerne veľa dielov z Európy a celého sveta, preto sa musia pripraviť, že si priplatia. Od roku 2022 zaviedla táto americká séria novú generáciu špeciálov, ktorých cieľom bolo, okrem iného, ušetriť náklady tým, že budú nakupovať diely z jedného zdroja. To je veľmi šikovné, ak chcete ušetriť, ale už menej v prípade zavedenia ciel.

Seriál už v roku 2021 poskytol zoznam dielov a dodávateľov, od ktorých jednotlivé tímy nakupujú súčiastky. Treba priznať, že mnohé pochádzajú od amerických výrobcov, ale nájdeme aj výnimky. Medzi dovážané diely pre NASCAR patria:

  • Chladiace kanály (Dallara, Taliansko),
  • Brzdové systémy (AP Racing Limited, Británia),
  • Nárazníky (Kirkey Racing Fabrication, Británia),
  • Kĺbové hriadele (Lentus Composites Limited, Británia),
  • Digitálny prístrojový panel a elektronická riadiaca jednotka (McLaren, Británia),
  • Kolesá (BBS America, ale s materskou spoločnosťou v Nemecku),
  • Tlmiče (Ohlins USA, ale s materskou spoločnosťou vo Švédsku),
  • Hriadeľ spojky, hnací hriadeľ, prevodovka s diferenciálom (Xtrac Inc, ale s materskou spoločnosťou v Británii).

Okrem toho, Toyota ako jedna z troch automobiliek v tomto šampionáte sídli v Japonsku.

Samozrejme, nejde o žiadne prelomové technológie a diely, ktoré by si Američania nedokázali vyrobiť sami, ale v tejto chvíli platí, že tímy musia ako dovozcovia týchto dielov odviesť daňovým úradom clá. „Podľa informácií portálu PlanetF1.com majú tímy NASCAR Cup Series pocit, že zvýšené náklady zvládnu pokryť, ale panujú starosti, ako sa s tým vyrovnajú tímy v nižších šampionátoch sériových automobilov a pretekoch kamiónov. Tie sú často menšie a pracujú s nízkymi rozpočtami,“ uviedol známy portál, ktorý priniesol štúdiu dôsledkov ciel na globálny motoršport.

Podobnej situácii čelí aj IndyCar. Aj keď ide v podstate o čisto americký šampionát, monoposty tejto série jazdia vďaka dielom vyrobeným v Európe. So zoznamom najväčších súčiastok prišiel portál RACER s dodatkom, že v skutočnosti je zoznam dlhší a uviedol len základné komodity.

  • Šasi DW12 vyrába Dallara v Taliansku,
  • Kolesá dodávajú nemecké firmy O.Z. a BBS,
  • Generátory hybridnej zložky pohonnej jednotky dodáva holandská firma Empel,
  • Titánovú ochranu kokpitu dodáva rakúska firma Pankl,
  • Tlmiče pochádzajú z Kanady,
  • Výfuky sa vyrábajú v Británii,
  • Bezpečnostné pásy pochádzajú od rôznych dodávateľov z celého sveta.

Zástupca spoločnosti Penske Entertainment, ktorá vlastní IndyCar, pre portál PlanetF1.com uviedol, že seriál si je vedomý ciel a všetko monitoruje, avšak „situácia je príliš zložitá na to, aby sa z nej dali vyvodiť nejaké podstatné závery“. Mnohé tímy majú zásoby dielov a predpokladá sa, že si prezieravo urobia zásoby pred zavedením ciel.

Mike Shank, majiteľ jedného z tímov, však pre RACER vykreslil pomerne zaujímavý obraz. „Vo všeobecnosti zaznamenal Dow Jones Industrial Average obrovský prepad a všetky spoločnosti, ktoré s nami obchodujú, tam sú registrované. Tento nepokoj nám ani trochu neprospieva a v súčasnosti sú clá, samozrejme, súčasťou nepokoja,“ vyhlásil.

„Osobne si myslím, že to všetko prekonáme a pôjdeme ďalej, ale nie je to nijak skvelé, však? Áno, musíme mať pripravené plány pre prípad, že nastane scenár A, B alebo C. Každý sa s tým bude musieť popasovať. Nezáleží, kto ste, skôr či neskôr vám všetci zavolajú a opýtajú sa, ako to zvládneme?“ povedal Shank.

Netreba zabúdať, že súčasťou IndyCar je aj Honda ako jeden z dodávateľov motorov. Automobilka sa už roky pohráva s myšlienkou odchodu. Zástupcovia výrobcu nateraz odkázali len to, že „situáciu monitorujú“ a zatiaľ nevedia, ako clá zasiahnu ich aktivity vo svete automobilových pretekov.

Ako ovplyvnia clá Formulu 1?

Presah ciel do Formuly 1 sa veľmi ťažko hodnotí. Vo všeobecnosti však platí, že dosah na stajne bude oveľa menší ako na tímy IndyCar. Dôvod je jednoduchý, tímy F1 nemajú na zoznamoch dodávateľov takmer žiadne americké firmy. Buďto si všetko vyrábajú sami, alebo získavajú diely od európskych spoločností.

„F1 sa pravdepodobne vyhne najhorším problémom, ktoré súvisia s clami,“ uviedol portál PlanetF1.com. Sú tu však tri veľmi špecifické strany, ktoré si musia dať veľký pozor. S rastúcou popularitou F1 v Amerike sa totiž zvýšil záujem amerických firiem vrátane automobiliek. Cadillac, Ford a Haas sú totiž všetko americké spoločnosti.

Cadillac sa k otázke portálu PlanetF1.com odmietol vyjadriť a namiesto toho odkázal na vyjadrenie predsedu Americkej rady pre automobilovú politiku Matta Blunta, ktorý uviedol: „Americkí výrobcovia automobilov sa hlásia k vízii prezidenta Trumpa o zvyšovaní výroby automobilov a zamestnanosti v USA a budú naďalej spolupracovať s administratívou na dlhodobých stratégiách s cieľom pomôcť Američanom. Je obzvlášť dôležité, aby boli clá zavedené spôsobom, ktorý nezvýši ceny pre spotrebiteľov a zároveň zachová konkurencieschopnosť integrovaného severoamerického automobilového sektora, ktorý je jedným z hlavných úspechov prezidentovej dohody USMCA.“

Toto vyjadrenie neobsahuje žiadne detaily a v podstate hovorí, že sa rokuje za zatvorenými dverami, nie na verejnosti. Automobilky zatiaľ v otázke ciel nezaujali jednoznačný postoj a čakajú na ďalšie informácie o konkrétnej podobe ciel.

Aj keď Cadillac, Ford a Haas sú v podstate americké firmy, nemalá časť ich vývoja prebieha a bude prebiehať v Európe. Najväčšou výnimkou je Cadillac. Ten chce vyvíjať a vyrábať monoposty v Indiane a motory v Severnej Karolíne, pričom michiganské sídlo automobilky bude poskytovať technickú podporu. Nevieme, kde tím chce získať materiály a technológie, ale tie, spolu s výstavbou tovární na americkom území, si môžu vyžiadať nákup tovarov, na ktoré sa budú vzťahovať clá.

Podobne by na tom mohol byť aj Ford, ktorý sa však bude angažovať v menšej miere než Cadillac. Hlavné montážne práce sa majú realizovať vo Veľkej Británii, no každý nákup tovaru cez hranice bude pravdepodobne spojený s dodatočnými clami.

Napokon je tu Haas, ktorý väčšinu svojej prevádzky uskutočňuje v Európe, takže si musí dávať pozor na prípadný presun tovarov a materiálov. Väčším problémom sa v súčasnosti zdá byť materská spoločnosť a hlavný predmet podnikania Geneho Haasa, ktorým je výroba CNC strojov. Od úspechu tejto firmy je závislý aj samotný tím a donedávna bol tiež závislý od financovania svojho majiteľa. Ak bude Európa a svet reagovať odvetnými clami, čo sa aj deje, výrobky amerického podnikateľa by sa mohli výrazne predražiť.

Samotná firma Haas Automation už zareagovala a v podstate ako jedna z prvých nahlas priznala, že clá majú negatívny vplyv na jej podnikanie a zamestnancov. Jej stanovisko znie dosť pochmúrne, keď si uvedomíme, že clá v podstate ešte ani nezačali platiť. „V posledných dňoch sme zaznamenali prudký pokles dopytu po našich obrábacích strojoch zo strany domácich aj zahraničných zákazníkov. Z opatrnosti sme sa rozhodli znížiť výrobu a zrušiť nadčasy v našej jedinej továrni v kalifornskom Oxnarde, kde zamestnávame 1700 ľudí a fungujeme tu už od roku 1983. Zároveň sme pozastavili nábor nových ľudí a odložili sme nové žiadosti o zamestnanie,“ uvádza stanovisko spoločnosti Haas Automation, ktorá je s obratom okolo miliardy dolárov hlavným predmetom podnikania Gena Haasa, majiteľa tímu Haas.

Naopak, stanovisko samotného tímu Haas pôsobí oveľa opatrenejšie a optimistickejšie. „Pokračujeme v našom podnikaní bez zmeny plánu. Nevykonali sme žiadne zmeny v našom vývojovom pláne, nábore zamestnancov ani ďalších projektoch,“ povedal médiám hovorca stajne.

Na závery je ešte skoro. Musíme si počkať minimálne pár mesiacov a potom sa možno začnú prejavovať prvé dôsledky ciel. „V tejto chvíli môžeme povedať len to, že americký motoršport pocíti vplyv ciel tak či onak,“ uzatvára svoju analýzu PlanetF1.com.

Súvisiace články

Diskusia