logo F1online.sk

Ako Honda získala vďaka pandémii drobnú výhodu

Max Verstappen
© Twitter/Honda Racing F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 7. 2020

Keď Honda pricestovala na úvodnú Veľkú cenu Rakúska s vylepšenou pohonnou jednotkou, nejeden z novinárov i konkurentov sa začudoval. Ako to dokázali? Jednoducho. FIA totiž Japoncom povolila pracovať aj v priebehu povinnej uzávierky tovární.

Ferrari, Mercedes a Renault boli po prerušení sezóny nútení odstaviť svoje továrne kvôli pandémii. V Japonsku však bola situácia dobrá a ľudia fungovali viac-menej v normálnom režime. V Maďarsku o tom novinárom hovoril napríklad boss Ferrari Mattia Binotto.

„Vylepšenia sme mali pripravené aj pre tento rok, no nemôžeme ich nasadiť, pretože sme mali veľmi dlho zavretú továreň, čo neplatí pre všetkých súčasných dodávateľov,“ povedal šéf Scuderie, ktorého celé vyjadrenie si môžete prečítať tu. Ak ste týmto slovám úplne neporozumeli, vysvetlenie prinášame v nasledujúcich riadkoch. A hoci mal Binotto pravdu, je tu jedno „ale“, a síce, že Honda naozaj pracovať mohla, avšak len na spoľahlivosti, nie výkonnosti.

„Odstávka Hondy bola trochu odlišná, než odstávka ostatných dodávateľov motorov,“ priznáva technický šéf FIA Nikolas Tombazis. „Nie tak z hľadiska svojej dĺžky, ale skôr načasovania.“

„Dôvodom je, že všetky tímy i dodávatelia súhlasili za týchto mimoriadnych okolností s odstavením tovární. Nik nemôže získať výhodu len preto, že jeho krajina bola pandémiou postihnutá menej, než ostatné. To bolo relevantné v dobe, keď pristúpilo lockdownu Taliansko a hneď po ňom Británia. Povedali sme, že odstávky musia byť ekvivalentné, nik nesmie byť zvýhodnený alebo znevýhodnený.“

V odlišnej situácii sa ocitla Honda, ktorá má svoju základňu v Japonsku. Bolo totiž pravdepodobné, že japonská vláda zavedie reštriktívne opatrenia v lete v rámci reakcie na druhú vlnu pandémie. V takom prípade by v rámci spravodlivosti museli svoje práce zastaviť aj Ferrari, Mercedes a Renault, čo nie je vôbec elegantné riešenie. Aby sa to nestalo, dostala Honda priestor a povolenie pokračovať vo vývoji, kým súperi boli na povinnej dovolenke.

„V Japonsku bol vývoj pandémie a vládnych reštrikcií úplne odlišný. V apríli, keď sme tieto nové pravidlá prijali, sme nevedeli, ako na tom táto krajina bude. Dali sme im preto viac flexibility. Mohli pracovať ďalej, aj keď v Európe museli ostatní zavrieť,“ povedal Tombazis.

„Samozrejme, že to nie je ideálne, pretože tieto pravidlá nie sú rovnaké pre všetkých, lepšie sa to však urobiť nedalo,“ pokračoval Tombazis, ktorý jedným dychom dodáva, že Honda týmto nezískala ani jeden kilowatt výkonu k dobru.

Vylepšené motory, ktoré japonská automobilka svojim zákazníkom do Rakúska priviezla, boli vylepšené len po stránke aerodynamiky, nie výkonu. FIA si veľmi dôsledne postrážila, aby motory, ktoré boli vo februári homologované, zostali nezmenené.

„Po stránke výkonu sme dosiahli dve dôležité úsporné opatrenia. Prvým je limitovanie času, ktorý môžu dodávatelia stráviť na dynamometri, druhým je limitovanie počtu homologácií, ktoré sú povolené. A žiadny z dodávateľov nepriniesol novú homologáciu alebo nejakú významnú aktualizáciu,“ vyhlásil Tombazis.

„Dokumentácia bola zaslaná vo februári a po tejto stránke neurobil žiadny z účastníkov, ani Honda, akýkoľvek výkonnostný pokrok.“

„V súčasnosti chcú mnohí zlepšiť svoju spoľahlivosť. Nechceme, aby boli nútení zostať pri súčasnej homologácii, ak by kvôli tomu museli neustále odstupovať z pretekov. Máme preto zavedený veľmi špecifický postup, ktorým tímy dostanú možnosť zlepšiť spoľahlivosť. Jeho súčasťou je aj upovedomenie ostatných účastníkov,“ povedal Tombazis.

„Nie je možné pod zámienkou zlepšenia spoľahlivosti zmeniť kompresný pomer alebo spaľovací priestor alebo čokoľvek, aby ste získali dvadsať kilowattov k dobru. Máme na to zavedený postup, ktorý musia všetci rešpektovať,“ uzavrel Tombazis.

Je tak pravdou, že Honda mohla na jar pracovať a svoju pohonnú jednotku vylepšiť, no len po stránke spoľahlivosti. Ostatní majú túto možnosť teraz a môžu japonských konkurentov dobehnúť. Ich vylepšenia sa však opäť môžu týkať len spoľahlivosti. Navyše, súperi budú o zmenách informovaní. A ak Japonsko v týchto týždňoch a mesiacoch zasiahne pandémia prudšie a vláda nariadi uzáveru, európski konkurenti budú môcť nerušene pokračovať v práci.

Na záver sa ešte vrátime k Ferrari posledným detailom. FIA tímom po návrate z Austrálie nariadila zavrieť továrne tak, ako je to povinné v priebehu letnej prestávky. To sa však týkalo len aerodynamických oddelení, nie motorových, ktoré u nejednej stajne sídlia na inom mieste alebo dokonca v inom štáte. V Brixworthe (Mercedes) či Viry-Châtillon (Renault) tak mohli pracovať v práci ešte dva týždne, kým neprišlo nariadenie zavrieť aj tieto základne. Povinné zastavenie aerodynamického vývoja tak trvalo 63 dní, motorového „len“ 49. Vzhľadom na vývoj situácie v Taliansku sa však vo Ferrari rozhodli uzavrieť svoju továreň kompletne, čím konkurenti získali aspoň štrnásť dní k dobru.

Súvisiace články