logo F1online.sk

Kvalifikácia na tvrdej zmesi? F1 otestuje nový formát

Esteban Ocon, El Plan, červené svetlá
© Alpine
Milan Kubala
Milan Kubala30. 4. 2022

Mať monopost, ktorý dokáže dobre pracovať s rôznymi pneumatikovými zmesami, sa v budúcnosti môže veľmi hodiť. Formula 1 totiž uvažuje nad zmenou kvalifikačných pravidiel. Už v budúcej sezóne by sme si mali nový formát vyskúšať a nie každému sa bude páčiť.

Jeden z najdôležitejších parametrov monopostu v kvalifikácii je jeho schopnosť dostatočne rýchlo zohriať svoje pneumatiky. Niekoľko tímov v padoku s tým však zvykne mať problémy — napríklad Mercedes minulý víkend vypadol už v Q2 práve preto, že na zohriatie mäkkých gúm potreboval až dve kolá.

Onedlho to bude mať ešte náročnejšie. Na tohtotýždňovom zasadnutí Komisie F1 bolo totiž odsúhlasené zníženie počtu pneumatikových sád z trinástich na jedenásť. Prvú ochutnávku by sme mali dostať na dvoch vybraných podujatiach v sezóne 2023. F1 týmto krokom sleduje plnenie svojich environmentálnych cieľov, no na druhej strane nechce, aby sme na trati mali menej akcie.

Podľa nového formátu by jazdci mali dostať už len štyri mäkké sady namiesto ôsmich, pričom k dispozícii budú mať aj po štyri sady mediumiek a tri tvrdé. Z dnešnej alokácie 8/3/2 sa tak stane 4/4/3, vďaka čomu pri každom jazdcovi ušetríme dva sety gúm.

Štyri sady mäkkých pneumatík? Na čom sa teda jazdci budú kvalifikovať? Aj tu nás čakajú zmeny: V prvej časti kvalifikácie bude možné nasadiť len tvrdú zmes, v Q2 zas stredne tvrdú a v záverečnom rozstrele smú jazdci obuť len softy, informuje racefans.net. Ak zaprší, tímy budú mať, samozrejme, k dispozícii aj gumy do dažďa a prechodných podmienok.

F1 chce týmto krokom “vyhodnotiť, aký dopad bude mať zníženie počtu pridelených sád na akciu na trati s cieľom posunúť sa do budúcna k udržateľnejšiemu modelu narábania s pneumatikami”.

Bude na trati menej akcie? To je dosť možné, no tímy si počas piatkových tréningov aj tak budú musieť každú zmes vyskúšať v rámci kvalifikačných aj pretekových simulácií. Svojim jazdcom budú môcť v tomto smere rozdeliť stratégie, avšak, ak tak učinia, jeden z pilotov pôjde do kvalifikácie či pretekov “naslepo”. Takéto plnenie si environmentálnych cieľov by tak mohlo mať aj svoje vedľajšie účinky v podobe premiešania štartového poľa.

Na záver doplňme, že všetko ešte musí schváliť Svetová motoristická rada FIA.

Súvisiace články