logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Austrálie 2022

Charles Leclerc vedie pole po štarte VC Austrálie 2022
© Scuderia Ferrari Press Office
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy18. 4. 2022

Sezóna 2022 má prvé tri preteky úspešne za sebou a my si začíname dávať dokopy reálnejší obraz o rozložení síl pod novými pravidlami. Už teraz môžeme tvrdiť, že všetkých desať tímov má k sebe bližšie ako v minulosti. Svedčí o tom aj fakt, že v Melbourne bodovalo osem z desiatich celkov štartového roštu. Na suchu zostali len prekvapujúco v Haase a podľa očakávania v Aston Martine.

Zhodou okolností sú to jediné dve stajne s nemeckými jazdcami, pre ktorých má zatiaľ účinkovanie v novom ročníku ďaleko od ideálu. Sebastian Vettel, jeho záskok v prvých dvoch pretekoch Nico Hülkenberg a Mick Schumacher svojimi výkonmi nestačili ani raz na bodovanú desiatku.

Rovnako je na tom aj Kanada, ktorá tiež čaká na prvé body. Obaja zástupcovia javorových listov Lance Stroll a Nicholas Latifi síce strhli na seba v prvých troch podujatiach viac pozornosti, ale skôr incidentami a účtami za opravy. Korunu tomu nasadila ich vzájomná kolízia z austrálskej kvalifikácie.

Diametrálne odlišné starosti má Charles Leclerc, pre ktorého nová éra F1 ani nemohla odštartovať lepšie. Tohtosezónne vynikajúce výkony korunoval pilot Ferrari v Albert Parku, kde zaznamenal prvý Grand Slam v kariére (pole position, víťazstvo a vedenie v každom kole pretekov s najrýchlejším kolom na konte). Monačan sa stal iba 26. jazdcom s týmto vzácnym zápisom v histórii kráľovnej motoršportu a na delenej štrnástej priečke mu robia spoločnosť aj také legendy a majstri sveta ako Mike Hawthorn, Niki Lauda, Damon Hill, Fernando Alonso či Max Verstappen. Na čele tróni Jim Clark s ôsmimi Grand Slamami pred Lewisom Hamiltonom (6) a Michaelom Schumacherom s Albertom Ascarim (5). Výnimočnosť tejto štatistiky spočíva aj v tom, že v priemere sme svedkami Grand Slamu iba raz za cca 16,5 podujatia.

Ak upriamime pohľad na posledných pilotov, ktorí dokázali zopakovať rovnaký kúsok, hneď upúta pozornosť jedna spoločná súvislosť. Sebastian Vettel (2011, 2012 a 2013), Lewis Hamilton (2014, 2015, 2017 a 2019), Nico Rosberg (2016) a Max Verstappen (2021) získali titul majstra sveta v každom ročníku, v ktorom dosiahli Grand Slam.

To však nie je jediná štatistika, ktorá z Charlesa robí veľkého ašpiranta na majstrovskú korunu. Viac prezradíme v ďalšej porcii zaujímavostí, ktoré pomohol zosumarizovať Auto Motor und Sport:

  • Charles Leclerc je prvý jazdec Ferrari od roku 2010, ktorý zaznamenal Grand Slam. V Singapure ho vtedy dosiahol Fernando Alonso, pre ktorého je zatiaľ jediný v kariére. Španiel je tiež posledným pilotom, ktorý sa napriek zisku Grand Slamu neradoval na konci sezóny z majstrovského titulu.
  • Charles v úvodných troch podujatiach zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov a získal tak extra bod za každé z nich. Aj v tomto smere je to pre Scuderiu progres, pretože v rokoch 2020 a 2021 jazdci Ferrari nezajazdili ani jedno najrýchlejšie kolo pretekov.
  • Leclerc tromi najrýchlejšími kolami v pretekoch v rade zaznamenal 32. takúto sériu v histórii F1. Historické štatistiky vedie Alberto Ascari, ktorý ich mal až sedem v neprerušenej sérii (od Belgicka 1952 po Argentínu 1953), nasleduje Kimi Räikkonen so šiestimi (Španielsko až Veľká Británia 2008) a Michael Schumacher s piatimi (Bahrajn až Európa 2004). Z aktívnych jazdcov mal tri najrýchlejšie kolá pretekov bez prerušenia iba Lewis Hamilton, a to raz od Talianska po Japonsko 2014.
LAT Images/Pirelli
  • Charles dosiahol štvrtý triumf, 16. pódium a 11. pole position v kariére. V prvom prípade dorovnal na 54. mieste histórie Brucea McLarena, Dana Gurneyho a Eddieho Irvina. V druhom ukazovateli vyrovnal spolu so Sergiom Pérezom na 59. mieste majstra sveta z roku 1961 Phila Hilla. V tretej štatistike je vyššie, na osamotenej 35. priečke. V Melbourne predbehol majstra sveta z roku 1970 Jochena Rindta. Monačan zároveň pre Ferrari vybojoval okrúhle 240. víťazstvo v histórii F1.
  • Leclerc má na konte viac majstrovských bodov (71) ako ďalší dvaja piloti za ním dokopy – George Russell (37) a Carlos Sainz (33). Naposledy nastala rovnaká situácia po VC Malajzie 2011, keď Sebastian Vettel (50 bodov) viedol jazdecký šampionát pred Jensonom Buttonom (26 bodov) a Lewisom Hamiltonom (22 bodov).
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Leclerc napriek dvom výjazdom safety caru vyhral v Austrálii suverénne o 20,524 sekundy pred Pérezom (Red Bull). Posledným jazdcom Ferrari s väčším náskokom v cieli bol Michael Schumacher v Španielsku 2002, kde triumfoval o 35,629 sekundy pred Montoyom (Williams-BMW).
  • Scuderia Ferrari nazbierala v prvých troch podujatiach sezóny 2022 už 104 bodov. Červení boli naposledy na tom lepšie v ročníku 2004. Ak prepočítame vtedajšie výsledky do dnešného bodového systému, tak Michael Schumacher s Barrichellom by získali až 125 bodov (tri výhry, dve druhé a jedno štvrté miesto).
Scuderia Ferrari Press Office
  • Posledným pilotom Scuderie, ktorý zaznamenal v Albert Parku pole position, bol Kimi Räikkonen v roku 2007.
  • Alex Albon absolvoval 57 z 58 kôl na prvej sade pneumatík, s ktorou štartoval do pretekov. Posledným jazdcom, čo prekonal dlhšiu vzdialenosť na jednej sade pneumatík, zostáva naďalej Esteban Ocon v Turecku 2021 a jeho legendárny celopretekový stint na prechodných pneumatikách.
Twitter/Williams Racing
  • Carlos Sainz v Melbourne ukončil sériu 17 bodovaných dojazdov v rade, ktorá sa začala minulý rok na VC Štajerska. Všetky dosiahol vo farbách Ferrari, čo predstavuje šiestu najdlhšiu sériu v histórii stajne z Maranella. Túto internú štatistiku vedie Michael Schumacher s 24 finišmi na bodoch bez prerušenia (Maďarsko 2001 – Malajzia 2003) pred Fernandom Alonsom (23, Európa 2011 – Maďarsko 2012) a Sebastianom Vettelom (19, Maďarsko 2018 – Rakúsko 2019). Lewis Hamilton má teraz najdlhšiu aktívnu sériu s 11 bodovanými dojazdmi v rade.
Aston Martin
  • Aston Martin je po troch podujatiach jediný tím bez bodu v konštruktérskom hodnotení. To sa stajni zo Silverstone stalo naposledy ešte v roku 2009, keď pôsobila v F1 pod názvom Force India.
  • Valtteri Bottas prišiel v Austrálii o impozantnú sériu 103 prienikov do tretej časti kvalifikácie bez prerušenia, ktorá začala ešte v Abú Zabí 2016. Fín tak drží novodobý rekord v účasti v Q3 v neprerušenej sérii podľa súčasného systému kvalifikácie (od roku 2006). Ak by sme zobrali kvalifikačné umiestnenia v top 10 bez prerušenia, tak Bottasovi patrí historicky tretie miesto za Alainom Prostom (109) a Ayrtonom Sennom (137).
DPPI/Sauber Media Hub
  • Lewis Hamilton získal v Melbourne pole position šesťkrát za sebou, ale siedmu nepridal. Nepodarilo sa mu tak dorovnať historický rekord Ayrtona Sennu, ktorý v jeho osudnej Imole stál sedemkrát v rade na pole position.
  • Max Verstappen jazdí za Red Bull už od roku 2016 a odvtedy nedokončil už 25 pretekov, čo predstavuje najviac odstúpení za toto obdobie zo všetkých jazdcov.