logo F1online.sk

Albon zaskočil aj vlastný tím. Stratégovia mu predpovedali 19. miesto

Alex Albon
© Twitter/Williams Racing
Milan Kubala
Milan Kubala10. 4. 2022

Keď si hlavný stratég Williamsu v priebehu nedeľnej veľkej ceny začal porovnávať predpretekové predpovede s realitou na trati, v jednej chvíli sa určite musel zamyslieť ako jeden známy slovenský hovorca a zašomrať si: Hm, to mi nevychádza. Alex Albon bol totiž na najlepšej ceste bodovať, hoci v nedeľu ráno ho pripravovali na to, že obsadí devätnáste miesto.

Alex Albon už prichádzal na okruh s hendikepom, keďže v Džidde spôsobil kolíziu s Lanceom Strollom. To mu napokon nijako neuškodilo. V kvalifikácii mu totiž došlo palivo, po čom nasledovala diskvalifikácia.

Stratégovia si tak dobre uvedomovali, že do pretekov odštartuje z poslednej dvadsiatej priečky. Bývalému pilotovi Red Bullu preto naordinovali obrátenú stratégiu so štartom na tvrdej zmesi, ktorá nakoniec zafungovala dokonale. Albon nie a nie vyzuť pneumatiky z úvodu veľkej ceny; spravil tak až v úplne poslednej chvíli, a síce keď vstupoval do záverečného kola.

“Bolo to zvláštne,” komentoval stratégiu Alex Albon. “Vyzerá to tak, že zmes C2 nášmu autu vyhovuje, no jedna vec je, keď vám zmes vyhovuje, a niečo úplne iné toto — posledných 30 kôl pretekov som mal pocit, akoby som jazdil samé kvalifikačné kolá. Bolo to čosi výnimočné.”

Nakoniec z toho bol výsledok, ktorý prekonal všetky očakávania. “Keď ideme na preteky, stratégovia nám hovoria — OK, takto vyzerá naša najlepšia rýchlosť, toto musíme spraviť, aby sme získali ten najlepší výsledok. A hovorili mi, že to znamená devätnástu a dvadsiatu priečku, čo nevyzeralo dobre. Skončiť desiaty, tak to je niečo absolútne neslýchané. Je to výnimočný moment.”

Nedá sa povedať, že by výjazd bezpečnostného vozidla Albonovi nejako pomohol. Je síce pravda, že tým ušetril pár kôl, počas ktorých neničil pneumatiky, no na druhej strane sa celé pole opäť zoskupilo. Albonovi hrozilo, že ho na reštarte predbehnú jazdci na čerstvejších gumách, ktoré sa automaticky zohrievali rýchlejšie.

Albon sa však do boxov nepýtal. “Nepýtal som sa, pretože som vedel, že máme dobrú rýchlosť. Vedel som síce, že tieto VSC a safety car fázy sú skvelou príležitosťou zastaviť, ale zostali sme vonku. Potom sa ma spýtali — zakódovane —, môžeme ísť až do cieľa? A ja im hovorím, že áno, určite môžeme ísť až do cieľa.”

Williams nemohol ísť na hardoch až úplne pod šachovnicu, pretože pravidlá ukladajú každému jazdcovi povinnosť nasadiť aspoň dve rôzne pneumatikové zmesi, pokiaľ preteky nepoznačí dážď a jazdec neobuje gumy do dažďa či prechodných podmienok. Albon preto zastavil v nájazde do posledného kola.

“V hlave som si v podstate robil stratégiu. Oni ma informujú, ja poznám plán a viem, koľko mám odjazdiť kôl. Prekvapilo ma, že sme nezastavili. Stále ma nechávali vonku, najmä počas fáz VSC,” hovorí Albon, ktorý priznal, že po poslednom výjazde VSC mal aj mierne obavy.

Kevin Magnussen pred ním totiž zamieril do boxov. “Vtedy som si pomyslel — oni musia vedieť niečo, čo ja neviem. Jeden z Haasov zastavil priamo predo mnou a v tej chvíli som si povedal, že toto budú ešte veľmi ťažké preteky. Prišiel som totiž o DRS, ktoré ma chránilo pred tým, aby ma predbehli zozadu.”

“Avšak akonáhle som sa ocitol na čistom vzduchu — a to sme boli na oveľa starších gumách ako ostatní okolo nás —, tak sme viacmenej držali krok s McLarenmi. Na konci sme sa začali vzďaľovať aj Alpinom. Je zaujímavé, že zmes C2 tak vyhovovala nášmu autu. Musíme pochopiť dôvod, pretože toto bolo trochu nečakané. Možno by sme sa na nej mali kvalifikovať, odjazdiť na nej preteky, robiť s ňou všetko. Prineste nám desať sád na celý víkend!” smeje sa thajsko-britský jazdec.

Dobrá nálada panuje aj v tíme. Počas najbližšieho týždňa sa bude musieť mať na pozore jeho hlavný stratég Richard Lockwood, z ktorého si bude istotne uťahovať každý inžinier, mechanik, vrátnik a azda aj jeho pes. “Toto je už druhýkrát v priebehu jedného týždňa, čo nám nesedia čísla,” povedal Albonovi vo vysielačke jeho pretekový inžinier James Urvin. “Mali by sme si Richa podať,” zasmial sa po skončení pretekov Albon narážajúc na hlavného stratéga.

“Ako som povedal, dnes sme si hovorili — skončíme na devätnástom a dvadsiatom mieste, ide tu len o to, koľko stratíme na osemnástu priečku. A prišli sme na desiatej pozícii. Stať sa teda môže čokoľvek.”

Williams zaznamenal veľmi dôležitý výsledok, ktorý pozdvihne celú stajňu. Alexovi Albonovi prišla táto desiata priečka “rovnako sladká” ako jeho dve pódiá za Red Bull, ktoré získal v Toskánsku a Bahrajne 2020.

“Tento výsledok sme veľmi potrebovali. Keď máte náročný vstup do sezóny, chcete to otočiť a byť pozitívne naladení pri všetkom, čo robíte. Keď nezbierate výsledky, je to ťažké, sú to náročné chvíle, ale tie ma motivujú, motivujú tím, aby získal ten jeden bod. Teraz máme hlad po ďalších,” ubezpečuje Albon.

Súvisiace články