Ako sa Kvjat vďaka inžinierovi vyhol “haasovskému” trestu | Magazín F1 - F1online.sk

Ako sa Kvjat vďaka inžinierovi vyhol “haasovskému” trestu

Daniil Kvjat
zdroj: Twitter/Honda Racing F1

Pretekári Haasu Romain Grosjean a Kevin Magnussen boli po Veľkej cene Maďarska potrestaní. Za to, že ich tím v zahrievacom kole povolal do boxov, dostali po desať trestných sekúnd.

V skutočnosti sa niet čomu čudovať, pretože ešte pred niekoľkými rokmi vstúpilo do platnosti pravidlo, podľa ktorého musí jazdec ovládať auto sám a bez cudzej pomoci. Pôvodne platilo v priebehu celých pretekov a viackrát sme zažili situáciu, že inžinier jazdcovi na jeho otázky nemohol odpovedať.

Potom to bolo obmedzené len na zahrievacie kolo, ibaže v Haase na všetko zjavne zabudli. V AlphaTauri naopak nie, pretože keď sa Daniil Kvjat rovnako pýtal, či môže prísť do boxov, nedostal odpoveď. Inžinier mu odpovedal až po štarte.

„Pred časom bola publikovaná technická direktíva, myslím, že to bolo v roku 2017,“ povedal riaditeľ pretekov Michael Masi. „Tá ujasňovala komunikáciu, ktorú môže tím jazdcovi v zahrievacom kole sprostredkovať. Týka sa článku 27.1 športových pravidiel, podľa ktorého musí jazdec s autom jazdiť sám a bez cudzej pomoci.“

„Hlavná časť toho spočíva v tom, že obaja jazdci boli v zahrievacom kole svojimi inžiniermi povolaní na výmenu pneumatík, čo podľa platnej technickej direktívy nie je povolené,“ dodal Masi.

Jazdci majú právo inžinierovi hovoriť čokoľvek, avšak ten im už radiť nesmie. Napokon sa ukázalo, že Grosjean sa trestu takmer vyhol; inžinier mu však na poslednú chvíľu predsa len odpovedal a porušil tak pravidlá.

Kvjatov inžinier sa zachoval omnoho lepšie a svojmu pretekárovi odpovedal až krátko po štarte.

„V zásade je to tak, že jediná komunikácia, ktorá môže z boxového múru k jazdcovi v zahrievacom kole mieriť, sa má týkať bezpečnostných otázok,“ povedal Masi. „Ak teda ide o problém týkajúci sa okamžitého bezpečnostného problému, tak komunikácia môže prebehnúť.“

Stránka RaceFans.net priniesla prepis jednotlivých vysielačkových komunikácií dotknutých jazdcov:

KEVIN MAGNUSSEN

KM: Ach, urobili sme zlú vec. Stopa je už suchá.

Inžinier: Rozumiem Kevin, rozumiem. Čo chceš spraviť?

Inžinier: Odštartujeme a potom uvidíme, čo s tým, Kevin.

KM: Rozumiem.

Inžinier: OK Kevin, myslím, že poďme do boxov. Boxy teraz.

KM: Áno, súhlasím. Boxy teraz, boxy teraz.

KM: Suché gumy, áno? Suché?

KM: Boxy teraz pre suché gumy.

Inžinier: Áno, boxy pre suché gumy.

KM: Boxy. Boxy pre suché.

ROMAIN GROSJEAN

RM: Trať už výrazne presychá.

RM: Takmer ma to láka do boxov obuť sliky.

Inžinier: Box, Romain, box.

DANIIL KVJAT:

DK: Môžem pred štartom zájsť pre sliky? Potvrďte mi to prosím.

DK: Prosím potvrďte, či môžem prísť do boxov.

DK: Magnussen išiel do boxov.

(v zahrievacom kole od inžiniera neprišla žiadna odpoveď).

Možno vás zaujme

Komentáre