logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Saudskej Arábie 2022

Sergio Pérez vedeni pole po štarte VC Saudskej Arábie 2022
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy2. 4. 2022

Zimná prestávka a s ňou spojená radikálna zmena pravidiel otriasla pomerom síl na štartovom rošte F1. Nesmiernu radosť majú zatiaľ predovšetkým fanúšikovia stajní Ferrari, Alfa Romeo či Haas, ale v neposlednom rade aj štatistici, ktorých už trochu nudili nové rekordy a míľniky dua Mercedes-Hamilton.

Vedúci činitelia F1 pred sezónou 2022 sľúbili fanúšikom lepšiu a vyrovnanejšiu F1, čo sa im nateraz úspešne podarilo. Osem rokov trvajúca nadvláda strieborných šípov medzi konštruktérmi je minulosťou a trojcípa hviezda bude mať čo robiť, aby si prinavrátila späť stratené pozície. V Saudskej Arábii navyše zažila niečo neuveriteľné – koniec Lewisa Hamiltona už v Q1. Najlepší kvalifikant histórie F1 nezažil takúto potupu od VC Brazílie 2017, keď v prvej časti kvalifikácie skončil v bariére.

V kariére Lewisa Hamiltona však musíme ísť ďalej do minulosti, aby sme našli jeho koniec už v Q1 bez toho, aby bol ovplyvnený incidentom na trati v podobe havárie či defektu alebo zásahom počasia. Brit nemal dostatočnú rýchlosť na prienik do Q2 naposledy na domácom podujatí v Silverstone 2009, čo predstavuje takmer 13 rokov.

Viacerí odborníci vinia z krízy sedemnásobného majstra sveta aj úpadok pohonnej jednotky Mercedes. Nahráva im fakt, že posledných sedem pozícií na štartovom rošte v Saudskej Arábii obsadili piloti s motorom z Brixworthu pod kapotou. Jediný jazdec, ktorý zachraňoval česť Mercedesu, tak bol George Russell až na šiestom mieste. A to sa pred ním umiestnili zástupcovia zvyšných troch motorových zástupcov.

Ani v samotných pretekoch piloti s motorom strieborných šípov neoslnili výkonnosťou, na akú sme boli zvyknutí v predchádzajúcich ročníkoch. Najväčšiu pozornosť na seba nedobrovoľne upútal len Nicholas Latifi zo zákazníckeho tímu Williams svojou nehodou v 14. kole. Kanaďan po vlastnej chybe skončil v múre a podobný kúsok vyviedol aj deň predtým v kvalifikácii, čím určite nepotešil šéfa tímu Josta Capita. Latifi pretekovou haváriou dal mnohým priaznivcom kráľovnej motoršportu zaspomínať na finále sezóny 2021 v Abú Zabí, kde na to najviac doplatil kontroverzným spôsobom Lewis Hamilton. Ten tak prišiel nielen o isté víťazstvo, ale aj titul.

V Džidde jazdec Williamsu pripravil vyvolanou fázou safety car o potenciálnu výhru Sergia Péreza. Naopak podobne ako v Abú Zabí aj v Saudskej Arábii z toho najviac profitoval Max Verstappen. Úradujúci majster sveta sa vďaka pitstopu zadarmo posunul na druhé miesto, aby v záverečnej strhujúcej bitke s Ferrari Charlesa Leclerca uchmatol triumf pre seba.

Aj v novej sezóne prinášame tie najzaujímavejšie štatistické lahôdky a zaujímavosti s tradičným prispením redaktorov z Auto Motor und Sport:

  • Max Verstappen zaknihoval v Džidde 21. víťazstvo v kariére, čím dorovnal na 15. mieste historickej tabuľky Kimiho Räikkönena. Na 14. priečke má len o jeden triumf viac majster sveta z roku 1996 Damon Hill.
  • Pre Verstappena to bolo zároveň už 61. pódium, vďaka čomu sa osamostatnil na 11. priečke od Nelsona Piqueta. Už iba jedno umiestnenie v prvej trojke ho delí od najlepšej desiatky a dorovnania Davida Coultharda.
  • Premiérovo od Brazílie 2013 vyhral preteky monopost so štartovým číslom 1, keď to dokázal Sebastian Vettel rovnako v Red Bulle.
Twitter/Red Bull Racing
  • Verstappen má stále iba 24 rokov, ale už ťahá sériu siedmich sezón s aspoň jedným víťazstvom na konte, ktorá začala v roku 2016. Dorovnal tým na šiestom mieste histórie velikánov ako Stirling Moss (1955-1961), Jim Clark (1962-1968) a David Coulthard (1997-2003). Na čele sú zatiaľ s 15 ročníkmi v rade aspoň s jedným triumfom Michael Schumacher (1992-2006) a Lewis Hamilton (2007-2021).
  • Okruh v Džidde je už 15. traťou, na ktorej Max dokázal vyhrať. Týmto kúskom sa prepracoval na historicky delenú deviatu priečku spolu s Damonom Hillom, Nikim Laudom a Kimim Räikkönenom.
  • Red Bull zaznamenal už 76. víťazstvo v F1, ale vôbec prvé ako oficiálny výrobca motorov. S počtom 76. výhier je historicky šiesty a na piaty Lotus stráca už iba päť triumfov. Ako výrobca motorov (Red Bull Powertrains) rozšíril počet pohonných jednotiek ovenčených víťazstvom v F1 na 21.
Getty Images/Red Bull Content Pool
  • Max vyhral v Saudskej Arábii o 0,549 sekundy pred Leclercom. Tesnejší finiš sme naposledy videli v Monze 2020 a triumf Gaslyho (AlphaTauri) pred Sainzom (McLaren) o 0,415 sekundy.
  • Za posledných deväť sezón (od roku 2013) iba raz nezískal konštruktérsky titul tím, ktorý viedol poradie šampionátu po úvodných dvoch pretekoch – Ferrari (2018).
  • Lewis Hamilton odjazdil za Mercedes už 180. preteky. Dorovnal tým historicky prvé miesto Michaela Schumachera vo farbách Ferrari. V Melbourne tak padne ďalší Schumiho rekord. Max Verstappen je v tejto štatistike na 11. priečke. V Džidde ako jazdec Red Bullu odkrúžil 120. veľkú cenu.
Twitter/Mercedes
  • Prvýkrát od Brazílie 2019 neskončil na stupňoch víťazov ani jeden jazdec s motorom Mercedes. Vtedy síce finišoval na tretej priečke Hamilton, ale za spôsobenie kolízie s Alexom Albonom dostal päťsekundovú penalizáciu a prepadol sa na 7. miesto. Pódium tak bolo v zložení Verstappen (Red Bull-Honda), Gasly (Toro Rosso-Honda) a Sainz (McLaren-Renault).
  • Premiérovú pole position v kariére dosiahol v Džidde Sergio Pérez. Podarilo sa mu to celkovo ako 103. pilotovi v histórii F1. Rovnako prvé miesto na štarte vybojoval Pérez po prvý raz aj pre Mexiko, čím sa stala jeho krajina 23. s pole position na konte.
  • Sergio musel čakať 215 pretekov, kým na štarte veľkej ceny nemal pred sebou žiadneho jazdca a postaral sa tak o nový rekord. Na druhé miesto s výrazným odstupom odsunul Marka Webbera. Austrálčan sa radoval z pole position prvýkrát na 130. podujatí v kariére na Nürburgringu 2009.
LAT Images/Pirelli
  • Pastor Maldonado je naďalej posledným pilotom, ktorý vyhral preteky zo svojej prvej pole position (Španielsko 2012). Tento kúsok sa potom nepodarilo zopakovať žiadnemu z ostatných siedmich debutantov na prvej priečke na štarte (Ricciardo, Bottas, Leclerc, Verstappen, Stroll, Norris a Pérez).
  • Hamilton má po prvých dvoch podujatiach tejto sezóny na konte iba 16 bodov. Menej ich mal iba v ročníku 2009 (2 body).
  • Kvôli následkom nehody (Mick Schumacher) a technickým problémom (Júki Cunoda) bolo na štarte VC Saudskej Arábie len 18 pilotov. V hybridnej ére (od roku 2014) sme mali menej jazdcov na štarte iba v Austrálii 2015 (15 pilotov).
  • Saudská Arábia nám ponúkla už piate večerné preteky po umelým osvetlením za sebou. V Austrálii si tak vychutnáme F1 za denného svetla počas celých pretekov prvý raz od minuloročnej Brazílie.