AMuS: Motor Mercedesu je skutočne slabší, ale to nie je to najhoršie
Veľká cena Saudskej Arábie bola v podaní majstrovského Mercedesu veľkým trápením. Lewis Hamilton tu vypadol už v prvej časti kvalifikácie a v pretekoch získal jediný bod aj vďaka šťastiu a poruchám súperov. George Russell prišiel do cieľa na o čosi optimistickejšom piatom mieste, avšak so stratou vyše tridsiatich sekúnd na víťaza. Podarí sa Mercedesu túto medzeru zmazať? A ak áno, tak kedy? Odpovedať sa pokúsil nemecký Auto Motor und Sport.
Je zrejmé, že tím z Brackley veľmi trpí v dôsledku poskakovania monopostu, ktorého riešenie neprišlo ani v Saudskej Arábii. Podľa pilota tímu Georgea Russella je poskakovanie príčinou „99 percent problémov“. Ak by sa to teda Mercedesu podarilo vyriešiť, zapoja sa do boja s Red Bullom a Ferrari?
Čísla hovoria jasne. V Bahrajne bola strata na pole position 680 tisícin sekundy a za 43 pretekových kôl (do výjazdu bezpečnostného vozidla) narástla strata Lewisa Hamiltona na lídra už na 38 sekúnd, to znamená prepad o 89 stotín sekundy na kolo. V Džidde stratil George Russell na pole position Sergia Péreza 904 tisícin sekundy. Za 30 kôl od reštartu po šachovnicovú vlajku narástla jeho strata na víťaza na 32,732 sekundy, čo je v priemere 1,09 sekundy na kolo. Nie sú v tom pritom zarátané tvrdé boje Leclerca s Verstappenom na oboch týchto podujatiach.
„Na rovinkách bol Mercedes o 11 kilometrov za hodinu pomalší než Red Bull, medzi zákrutami 5 a 9 v priemere o 15 až 20 kilometrov za hodinu pomalší než Ferrari. To sú zákruty, kde sa jazdí rýchlosťou v rozmedzí od 190 do 260 kilometrov za hodinu. Na druhej strane, George Russell bol miestami a v niektorých sekciách rovnako rýchly ako lídri pretekov,“ stojí v analýze AMuS-u.
Aj samotní piloti avizovali, že medzi Bahrajnom a Saudskou Arábiou nedošlo k žiadnemu pokroku. Bol to však len týždeň. Pred Austráliou bude mať Mercedes predsa len viac času na analýzu. Najväčším problémom je nepochybne poskakovanie monopostu.
„Nie všetky cesty, ktoré pomohli redukovať poskakovanie v Bahrajne, boli v Saudskej Arábii účinné,“ uvádzajú Nemci, ktorí tiež citujú nemenovaného inžiniera Mercedesu: „Predpokladali sme, že v Džidde nebude auto tak poskakovať vďaka hladšiemu povrchu, mýlili sme sa. Stále tak celkom nerozumieme tomu, ktoré faktory sú spúšťačom tohto fenoménu. Je to neprestajný učebný proces.“
Mercedes skúšal v Džidde nasadiť krídlo s menším odporom vzduchu a menším prítlakom. Tento ťah vraj na riešenie problémov nemal žiadny vplyv, avšak priniesol aspoň lepší balans. Inžinieri tak boli nútení siahnuť k zaručenému, aj keď nepopulárnemu kroku a zvýšili svetlú výšku monopostu. To však zredukovalo maximálnu rýchlosť na rovinke, takže ťah s menším krídlom priniesol iba minimálne zisky. Niekde tu sa dá hľadať príčina tragického počínania Lewisa Hamiltona v kvalifikácii. „Rozdiely v nastavení oboch monopostov boli minimálne,“ potvrdil inžinier Mercedesu pre AMuS. Ak aj takéto malé rozdiely zapríčinia taký veľký rozdiel, v Mercedese majú určite nad čím dumať.
A čo súperi?
Z uvedeného je očividné, že Ferrari a Red Bull mali v prvých dvoch pretekoch sezóny výraznú prevahu. „Red Bull jazdí s nižším prítlakom a pneumatiky sú vďaka tomu spokojné, Ferrari si zas môže dovoliť väčšie krídla bez väčších obetí. V Mercedese predpokladajú, že je to práve Ferrari, ktoré má najlepšiu aerodynamickú stabilitu v celom štartovom poli. Auto sa môže trochu zavrtieť bez toho, aby poslalo pilotov mimo trať a obralo ich o potrebnú sebadôveru,“ píšu Nemci.
„V Bahrajne to Mercedes zhrnul jednoducho: Akonáhle sa nám podarí odstrániť poskakovanie, sme späť v hre o víťazstvo. Teraz za to však už inžinieri krk nedajú. Poskakovanie postavilo vysoký múr, za ktorý v tíme nevidia,“ uvádza AMuS.
Aký vplyv má na toto trápenie motor?
Veľa sa hovorí aj o novom motore Mercedesu, taktiež o skvelej práci, ktorú cez zimu odviedlo Ferrari a maximálkach Red Bullu. Do akej miery však súvisia problémy Mercedesu s výkonom pohonnej jednotky? Už vieme, že monopost W13 má na rovinkách veľký odpor a jeho maximálka nestačí. Môže za to však poskakovanie a ďalšie problémy tímu alebo sa na tom podieľa aj nedostatočný výkon motora.
„Neodviedli sme tú najlepšiu prácu v rozličných oblastiach. Je ťažké odhadovať, ako výrazne by sme sa prepadli, kebyže auto nastavíme ešte nižšie. Naša strata je príliš veľká na to, aby za ňu mohol motor,“ povedal šéf tímu Toto Wolff.
S tým súhlasí aj AMuS, avšak dodáva, že v tomto roku došlo k zmene rozloženia síl. „Vlani dominovali Mercedes a Honda, kým Ferrari a Renault strácali. Teraz je lídrom na trhu Ferrari, potom Honda, potom Mercedes a Renault, ktorí sú si výkonnostne podobní,“ píše AMuS, ktorý pripustil, že z menšej časti sa na strate podieľa aj motor, vraj sa to pohybuje „v rozmedzí od jednej do dvoch desatín na kolo“.
„Podľa inžinierov je slabšia maximálna rýchlosť zapríčinená z väčšej časti odporom vzduchu,“ dodáva Auto Motor und Sport. Mercedes na to však zareaguje, nové zadné krídlo pre Melbourne je vraj už vo výrobe.
Pred Veľkou cenou Austrálie tak budú v Brackley pracovať naplno. Času však nie je nazvyš. Body, súperi aj vývoj Mercedesu medzitým utekajú. „Každý týždeň, ktorý strávite blúdením v kruhu s jedným problémom, spôsobuje spomaľovanie vývoja v ostatných oblastiach. Naša aktuálna strata je taká veľká, že ju v ďalších pretekoch nezmažeme. Musíme pokračovať v práci a nie sa zaoberať predikciami o tom, ako to s nami bude vyzerať v lete,“ povedal šéf tímu Toto Wolff.