logo F1online.sk

Strhujúci záver VC Saudskej Arábie ovládol Max Verstappen!

Max Verstappen
© Twitter/Red Bull Racing
Milan Kubala
Milan Kubala27. 3. 2022

Veľká cena Saudskej Arábie priniesla opakovačku súboja medzi Maxom Verstappenom a Charlesom Leclercom z Bahrajnu. Tentoraz však ťahal za kratší koniec monacký rodák. Max Verstappen sa stal víťazom pretekov v Džidde po tom, čo úspešne absolvoval niekoľko školení o trpezlivosti, ktoré mu pripravil pilot Scuderie.

Dvojica na čele v závere veľkej ceny bojovala podobne ako v Bahrajne. Max Verstappen sa aj tentoraz chcel dostať dopredu čím skôr. Charles Leclerc však vedel, čo robí, a keď pred poslednou zákrutou spadol na druhé miesto, zachoval chladnú hlavu. Podobne ako pred týždňom si totiž uvedomoval, že ho čaká dlhá rovinka, na ktorej získa DRS práve vďaka tomu, že Verstappen nebol trpezlivý.

Po tom, čo si Leclerc opäť vzal prvú priečku späť, Verstappen konečne prehodnotil svoje útoky. Zrazu sme v poslednej zákrute videli vyčkávanie — ani jeden z jazdcov nechcel prejsť čiaru DRS ako prvý. Presne vďaka tejto lekcii sa napokon Red Bullu podarilo dostať dopredu. Leclerc sa so situáciou snažil niečo spraviť v úplnom závere, ale Verstappen si už čelo postrážil.

Víťaz kvalifikácie Sergio Pérez skončil až štvrtý za Carlosom Sainzom. Mexickému “ministrovi obrany” sa rozplynuli víťazné nádeje po nehode Nicholasa Latifiho ešte v úvode pretekov. Pérez dovtedy s prehľadom viedol, no nevedomky spravil chybu, keď zareagoval na vysielačkovú komunikáciu medzi Charlesom Leclercom a Ferrari, v ktorej sa Scuderia dohadovala na undercute. Pérez sa chcel takému scenáru vyhnúť a z prvej priečky zastavil. Ukázalo sa, že len pár sekúnd pred výjazdom safety caru.

Ostatní využili fakt, že zastávka počas neutrálnej fázy trvá kratšie a pred Péreza sa dostali Leclerc s Verstappenom, a to Mexičanovi ešte hrozil trest za to, že v druhej zákrute vytlačil z trate Carlosa Sainza, ktorý opúšťal boxovú uličku. Aby sa vyhol penalizácii, Sainza po reštarte pustil pred seba. Odvtedy sa držal stabilne do troch sekúnd za Sainzom, a teda aj za pódiom.

Piatu priečku získal George Russell, ktorý dnes skrátka nemohol skončiť lepšie. Mercedesu stále chýba rýchlosť, bez balíka noviniek na monoposte sa strieborní budú trápiť aj nabudúce. Dôkazom toho je aj výsledok Lewisa Hamiltona.

Kým vlani by Hamilton po štarte z pätnásteho miesta skončil pokojne aj na pódiu, tentoraz mu nezostávalo iné, len sa po pretekoch vo vysielačke spýtať, či sa za desiatu pozíciu udeľujú nejaké majstrovské body.

Mercedes sa na jeho strane garáže snažil staviť na alternatívnu stratégiu a na štarte nasadil tvrdú zmes, no nezužitkoval to, hoci mal príležitosť. Fernando Alonso a Daniel Ricciardo odstúpili z pretekov v takmer tej istej chvíli a obaja zastavili na vjazde do boxovej uličky. To spôsobilo fázu VSC — do boxov okamžite zamierili Kevin Magnussen a Nico Hülkenberg na hardoch, Mercedes však pri rozhodovaní sa zaváhal. Riaditeľstvo pretekov následne uzavrelo pitlane a predstava lacného pitstopu sa razom rozplynula. Hamilton tak zastavil až po skončení neutrálnej fázy. Z dvanástej priečky sa pustil do stíhacej jazdy, ale vytiahol to len na jeden bod.

Osem bodov si odnáša Esteban Ocon. Alpiny nás zabávali najmä v prvých kolách pretekov. Esteban Ocon a Fernando Alonso sa na cieľovej rovinke pustili do viacerých súbojov, niektoré z nich vyzerali aj dosť nebezpečne. Alpine ich však nechal pretekať a až po niekoľkých kolách pilotovi vzadu — v tom čase Oconovi — zavelil držať si pozíciu. Počas toho ho síce predbehol Valtteri Bottas, no keďže Fín neskôr odstúpil, Francúzovi to neprekážalo.

McLaren oslavuje zisk prvých majstrovských bodov vďaka Landovi Norrisovi, ktorý v závere zvádzal boj s Estebanom Oconom o šieste miesto. Brit nakoniec nebol dosť rýchly, cieľovú čiaru pretínal len 0,107 sekundy za Oconom.

V prvej desiatke máme ešte Pierra Gaslyho, spokojného Kevina Magnussena, ktorý mal pred pretekmi obavy z toho, ako to zvládne jeho krk, a spomínaného Lewisa Hamiltona.

Kuan-jü Čou nemal body ďaleko i napriek tomu, že zažil katastrofálnu nedeľu. Na štarte sa odliepal veľmi pomaly, v prvej zákrute kolesom ťukol do Ricciarda a jeho monopost spadol zrejme do anti-stall režimu rovnako ako v Bahrajne. Čínsky pretekár dostal neskôr päťsekundový trest za výjazd mimo trať, ktorý si mal odpykať počas pitstopu. Mechanici sa zrejme dotkli monopostu pred uplynutím päťsekundového limitu, keďže riaditeľstvo pretekov Čouovi udelilo ďalší trest; tentoraz prejazd boxovou uličkou.

Veľkú cenu dokončili už len monoposty Aston Martinu, z ktorých dopadol lepšie ten Hülkenbergov. Do cieľa nám nedorazilo šesť áut. Alpine mal hlavu v smútku v 35. kole. Fernando Alonso začal spomaľovať s technickým problémom. Na volante mu svietil príkaz, aby vychladil monopost.

O pár sekúnd neskôr sa objavili problémy aj na monoposte Daniela Ricciarda, ktorý zastavil len pár metrov pred boxovou uličkou. “Nemám pohon, neviem pridať plyn,” oznámil Austrálčan. Zároveň so spomínanými dvoma jazdcami v boxoch odstavil svoje auto aj Valtteri Bottas.

Nicholas Latifi odstúpil po nehode a jeho kolega Alex Albon kolidoval s Lanceom Strollom v prvej zákrute a v úplnom závere spôsobil žlté vlajky.

Doplňme ešte, že Júki Cunoda z pretekov odstúpil už pred štartom. Počas inštalačných kôl sa na jeho monoposte objavili problémy s pohonom.