Tímy sa v utorok budú baviť o zrkadlách Mercedesu | Magazín F1 - F1online.sk

Tímy sa v utorok budú baviť o zrkadlách Mercedesu

fotka k článku undefined
zdroj: Mercedes

Keď Mercedes vyvíjal svoje zúžené bočnice, rozhodne nezabudol na bočnú nárazovú štruktúru, ktorá bez bočnice zostala obnažená. Inžinieri si z nej vyrobili akési krídlo, na ktoré pripevnili niekoľko deflektorov a spätné zrkadlo. Toto riešenie sa niektorým predstaviteľom konkurencie nepáčilo. Na pretras by malo prísť v utorok.

Technické pravidlá Formuly 1 hovoria, že bočná nárazová štruktúra musí byť obalená v karosérii. Mercedes sa rozhodol, že túto karosériu špecifikuje ako súčasť úchytu spätného zrkadla, no v skutočnosti toto nie je jediná funkcia, ktorú spĺňa. Z celého obalu vzniklo akési krídlo, na ktorom je dokonca niekoľko deflektorov.

Mercedes

Podľa Mattiu Binotta takýto výklad pravidiel ešte nie je ich porušením, no na druhej strane zdôraznil, že nie je v záujme Formuly 1 začať vyrábať zo spätných zrkadiel “vesmírne lode”. Spomínate si na predchádzajúcu éru a ultrakomplikované deflektory pred bočnicami? Niečo podobné by sme čoskoro mohli mať okolo spätných zrkadiel, ak nebudeme opatrní, upozorňuje Ferrari.

A proti podobným deflektorom je aj šéf Red Bullu Christian Horner. “Určite sa nechceme púšťať do vojny zrkadiel. Na technických stretnutiach sme za posledných desať rokov strávili kvantum času bavením sa o tom, aká je funkcia zrkadiel, či sú zároveň aj krídelkami a či nie. To pravdepodobne nie je ich účelom. Som si istý, že na správnom fóre, na zasadnutí Technickej poradnej komisie TAC, sa táto téma bude riešiť.”

Toto zasadnutie sa bude konať v utorok, už čoskoro teda môžeme dostať odpoveď na otázku, či si Mercedes v konečnom dôsledku bude môcť svoje deflektory ponechať, alebo ich bude musieť odstrániť.

Šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis tvrdí, že celý problém vznikol kvôli tomu, ako sú spísané pravidlá. Nie je totiž jasné, ktorú časť karosérie môžeme špecifikovať ako úchyt zrkadla, a ktorú zas nie.

Samotné zrkadlá z teoretického hľadiska nie sú súčasťou karosérie, neplatia pre ne teda pravidlá, ktoré sa viažu ku karosérii. O tom, akú môžu spĺňať funkciu z hľadiska aerodynamiky, pojednáva článok 3.2.2, v ktorom sa píše, že ich vplyv na aerodynamiku musí byť len “vedľajší vzhľadom na ich hlavnú funkciu”. “Akýkoľvek návrh, ktorého cieľom by bolo maximalizovať takýto aerodynamický vplyv, je zakázaný.”

Pravidlá však umožňujú sa na celú vec pozrieť aj inak. Tímy smú časť karosérie prehlásiť za súčasť uchytenia zrkadiel. V pravidlách máme teda dva typy uchytenia zrkadiel — “čistokrvné”, teda to je ich primárna a jediná funkcia, a potom karosériu, ktorá okrem svojej funkcie je zároveň úchytom zrkadla. Na ňu sa hľadí inak.

Bližšie to popísal Nikolas Tombazis pre Autosport. “Máme dva typy uchytenia zrkadiel. Pravidlá hovoria, že karoséria, ktorá je deklarovaná ako úchyt zrkadla, musí spĺňať isté podmienky, musí sa nachádzať v danom priestore, nesmie byť segmentovaná a podobne. Je to formulované tak, že názov úchyt zrkadla sa priradí k tej časti karosérie, ktorá je zaň označená.”

“Pravidlá mohli hovoriť, že karoséria deklarovaná za ABC sa musí nachádzať tam a tam, no to sa v nich nehovorí. Neexistuje priame prepojenie medzi názvom a funkciou.” Mercedes sa teda vyhne formulácii, podľa ktorej úchyt zrkadla je len úchytom zrkadla — namiesto toho vyhlási, že istá časť karosérie plní aj funkciu úchytu zrkadla. A keďže pravidlá tu nie sú napísané celkom jasne, zdá sa, že je to v poriadku.

Podľa Tombazisa je v iných častiach pravidiel použitá presnejšia formulácia. “V iných oblastiach auta máme formuláciu ako: ‘Za účelom tohto musíte spraviť XYZ.’ To je iný pohľad na vec, pretože pravidlá tu hovoria konkrétne o nejakom cieli, o nejakom dôvode, prečo existuje istý komponent.”

“Ak tu zbadáme, že tímy robí niečo iné a využívajú tú funkciu len ako zámienku, obyčajne to nepovolíme. Na druhej strane však pri úchytoch zrkadiel takúto formuláciu nemáme, preto zatiaľ zastávame takýto názor.” Zdá sa, že konkurencia zatiaľ nemá proti čomu oficiálne protestovať.

Už v utorok by sa však mohlo stať, že sa formulácia upraví — na intrasezónne zmeny v pravidlách po novom stačí súhlas ôsmich tímov z desiatich. Nikolas Tombazis však nepredpokladá, že by k tomu došlo, pravidlá sa zrejme upresnia až pre sezónu 2023.

“Vždy prehodnocujeme pravidlá na nasledujúce roky. Hodnotíme, či je všetko jasné, či sa v pravidlách nachádza niečo, čo možno nebolo formulované tak dobre, ako sme zamýšľali. Myslím si však, že úroveň tohto odchyľovania sa od toho, čo sme zamýšľali, je pomerne nízka. Pár drobných oblastí sa však nájde, a to sme prebrali s tímami. V utorok budeme mať ďalšie stretnutie, na ktorom o tom budeme diskutovať,” poznamenal na záver.