FIA si posvieti na flexibilné podlahy, tímy ich využívajú ako zásterky | Magazín F1 - F1online.sk

FIA si posvieti na flexibilné podlahy, tímy ich využívajú ako zásterky

fotka k článku undefined
zdroj: Scuderia Ferrari Press Office

Kým vlani padok riešil najmä flexibilitu krídel a ich komponentov, v tomto ročníku sa zrejme pozornosť presunie o čosi nižšie. Predsezónne testy v Bahrajne naznačili, že potenciál na poriadnu mastenicu o podlahy a ich flexibilitu je naozaj veľký. Ross Brawn avizuje, že táto oblasť je už pod drobnohľadom technikov z FIA.

V Bahrajne sme to videli už naplno. Tímy sa snažia vďaka flexibilite podláh z nich vyrobiť akési náhrady zásteriek a pomocou nich utesniť celý priestor pod monopostom. V minulosti sa to robilo riadnymi zásterkami — po obvode podlahy sa nachádzali vertikálne lišty, ktoré siahali až po vozovku. Vďaka tomu pod podlahu nezatekal vzduch a tá fungovala efektívnejšie. Dnes by to pomohlo Venturiho kanálom.

Podlahy Ferrari a Williamsu (a niektorých ďalších) sa v dvanástej zákrute dotýkajú trate:

Inžinieri však z viacerých dôvodov nesmú zájsť priďaleko. Na jednej strane chcú prejsť statickými testami flexibility, na druhej strane musia pamätať na to, že príliš veľká flexibilita by mohla spôsobiť únavu materiálu. Zlomenie podlahy počas pretekov by malo nedozerné následky na prítlak monopostu.

K tomu všetkému si prirátajme ešte známe poskakovanie monopostov, ktoré v prípade niektorých tímov vzniká práve kvôli tomu, že podlaha nie je dostatočne tuhá. Mohli sme si preto na niektorých autách všimnúť podporné lanko, ktorá spevnilo okraj podlahy uchytením o bočnicu.

Podporné lanko podlahy na aute Mercedesu W13 (Mercedes)

“Tuhosť podlahy bude určite veľkou témou,” uznal Ross Brawn počas štvrtkových jázd. “Vždy je to veľká téma. Keď k tomu pridáte nové pravidlá, tímy začnú chápať, ktoré oblasti sú citlivé z pohľadu tuhosti. Tuhosť zadného krídla je jednou zjavnou. Ak v stredne rýchlych zákrutách dokážete udržiavať vaše krídlo v správnej polohe, ale zníži sa, keď vyrazíte na rovinku, tak redukujete odpor. To vie každý.”

Po opise triku, ktorý v minulých sezónach používal takmer každý tím, šéf efjednotky obrátil pozornosť k podlahám, kde je možno ešte viac priestoru na výkonnostné zisky. “Ešte stále musíme poriadne pochopiť citlivosť týchto podláh. FIA to má pod palcom s jej záťažovými testami a testami tuhosti, pretože nič nie je nekonečne tuhé.”

“Povedať teda, že podlaha má byť pevná, nič neznamená. Ide tu o záťažové parametre, parametre flexibility. Zároveň treba o nich povedať, čo je podľa nás akceptovateľné. FIA to v tejto chvíli rieši,” ubezpečil Ross Brawn.

Splniť tieto testy bude životne dôležité, no inžinieri musia prísť na také riešenie, ktoré príliš nenavýši hmotnosť celého auta, ktoré sú vo väčšine prípadov beztak ďaleko ťažšie, než je minimálny hmotnostný limit. Tu prichádzajú na scénu spomínané oporné spojnice uchytené o bočnice. Sú totiž oveľa ľahšie, ako keby mal tím spevňovať podlahu napríklad zväčšením jej hrúbky.

FIA takéto riešenie podľa všetkého povolí a tímy to budú chcieť využiť. Aj keď vyzerá ako vyrobené “na kolene”, podľa Brawna je reálne, že si ho inžinieri osvoja. “Myslím si, že ešte pred pretekmi predstavia v oblasti podlahy podporné lanká, aby sa pokúsili získať túto tuhosť.”

“Tímy, ktoré majú problémy s poskakovaním, čiastočne majú problém s tým, že ich podlaha nie je dosť tuhá. Oni v skutočnosti chcú tuhšiu podlahu, pretože poskakovanie vzniká kvôli flexibilite podlahy. Toto je teda ďalší prvok, s ktorým sa musia popasovať,” komentuje bývalý technický riaditeľ Ferrari.

Hľadáme teda zlatý stred: Na jednej strane dosť tuhú podlahu, aby auto neposkakovalo, aby prešlo testami a aby sa nezlomila, na druhej strane dosť flexibilnú, aby utesnila Venturiho kanály. A pri tom všetkom treba ešte pamätať na hmotnosť.

“Je zrejmé, že pri týchto autách bude ťažké dostať sa na úroveň hmotnostného limitu,” avizuje Brawn. Väčšina áut bude ťažšia, čo predstavuje hendikep. “Po tej hrozivej nehode v Spa z Formuly 2 spred pár rokov a nehode Romaina Grosjeana sa rozbehlo viacero bezpečnostných iniciatív, a nejakých pár vecí k tomu. Takže hmotnostný limit, hmotnosť áut, stúpa.”