logo F1online.sk

Wolff si uvedomuje, že osem tímov by mu mohlo klepnúť po prstoch

Jost Capito, Toto Wolff, Mattia Binotto
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala10. 3. 2022

V Mercedese sú presvedčení, že ich riešenie bočníc vrátane šikovného triku, ktorým využili obal bočnej nárazovej štruktúry ako extra aerodynamický prvok, je v súlade s pravidlami. Toto Wolff si však uvedomuje, že ani to nemusí stačiť a ak sa ostatné tímy rozhodnú, môžu akúkoľvek inováciu vymazať z povrchu zemského.

Formula 1 chce mať monoposty, ktoré budú tvoriť menej turbulentného vzduchu. Ten sa však nedá úplne eliminovať. Tvorcovia pravidiel preto regule postavili tak, aby tímy naviedli na riešenia, ktoré zabezpečia, že väčšina tohto turbulentného vzduchu skončí vysoko nad ostatnými monopostmi; k tomu má pomôcť veľké zadné krídlo, pod ktorým sú ďalšie dve menšie priamo nad vysokým difúzorom.

Tímy však v prvom rade hľadia na svoj prospech a inak na to nešiel ani Mercedes. Do Bahrajnu si priviezol úzke bočnice a bočnú nárazovú štruktúru, resp. krídelká na nej, začal využívať ako extra deflektory, ktoré odkláňajú vzduch od predného kolesa tam, kde to F1 nechce — preč od auta. Na odpor voči konštrukcii, ktorá má byť oficiálne uchytením spätného zrkadla, sa preto hneď postavil Christian Horner a takáto interpretácia pravidiel celkom nesedí ani Mattiovi Binottovi.

Toto Wolff však trvá na tom, že všetko bolo odkomunikované s FIA, ktorá dostala nákresy dostatočne včas. “Nechceme ísť do toho na vlastnú päsť, ale sme v kontakte s Medzinárodnou automobilovou federáciou. Preto si myslím, že to bude v poriadku.”

“Celý proces je naozaj priehľadný. Keď sa vyberiete nejakým konkrétnym vývojovým smerom a FIA ho kontroluje, tak si medzi sebou vymieňate aj modelové dáta, zahrniete to do procesu,” neobáva sa protestov zo strany FIA 50-ročný Viedenčan, ktorý tiež vyhlásil, že je “naozaj hrdý” na svojich inžinierov za to, čo sa im podarilo v oblasti bočníc.

FIA však nie je jediný orgán, ktorý by mohol Mercedesu spraviť škrt cez rozpočet. Ak by sa našlo osem tímov z desiatich, ktoré by s daným riešením nesúhlasili, prípadne by Mercedes vďaka nemu konkurencii príliš ušiel, mohli by sa rozhodnúť ho zakázať. Samozrejme, takýto odboj by musel mať podľa Concordskej dohody a pravidiel superväčšiny podporu FIA a Formuly 1. Čo je však podstatné: Touto cestou by bolo možné zakázať aj také riešenia, ktoré z pohľadu komisárov budú v súlade s pravidlami.

“V prvom rade chcem povedať, že je jasné, že niekedy prídete na inováciu, ktorá rozprúdi debatu. Tá práve prebieha a aj sme ju čakali,” skonštatoval Wolff. “Máme tu tiež nový spôsob riadenia so superväčšinou. Ja by som však radšej zostal pri starom systéme.” Kedysi bolo treba jednohlasnú zhodu.

Dôvod je prostý. “Ak tím príde s nejakou novinkou a je v súlade s pravidlami, nemôžete ju len tak odobrať z monopostu. FIA a Formula 1 k tom pristúpi starostlivo a v športovom duchu,” nepochybuje šéf Mercedesu.

Má sa Mercedes začať niečoho obávať? V tejto chvíli určite nie, šéf Williamsu Jost Capito a boss AlphaTauri Franz Tost avizujú, že všetko nechajú na posúdenie FIA.

Súvisiace články