logo F1online.sk

Poskakovanie áut je aj otázka bezpečnosti, varuje Russell

George Russell
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala27. 2. 2022

Poskakovanie monopostov treba vyriešiť, tímy naň musia bezpodmienečne nájsť liek, myslí si George Russell, ktorý problémy súčasných áut nepovažuje len za výkonnostnú otázku. Britský pretekár zdôrazňuje, že v hre je aj bezpečnosť jazdcov.

Návrat prísavného efektu spôsobil nejednému tímu hlavybôľ. Vo vysokých rýchlostiach, keď má monopost aj najviac prítlaku, totižto dochádza k fenoménu, ktorý Formula 1 nezažila od zavedenia plochých podláh v roku 1983. Autá kvôli nestabilnému prúdeniu pod podlahou začínajú poskakovať.

“Z nejakého dôvodu nás to až tak nezasiahlo, ale ani zďaleka to nebolo príjemné,” vyhlásil George Russell počas testov v Barcelone. “Najmä po tom, čo som videl ostatné tímy, si myslím, že toto bude aj otázka bezpečnosti. Musíme to nejako vyriešiť.”

Len si predstavme, čo sa stane, ak budú dva monoposty bojovať koleso na koleso a v plnej rýchlosti, možnože aj na mokrej trati, sa jeden z nich rozskáče a po každých pár prejdených metroch bude prichádzať o časť prítlaku.

“V celom štartovom poli je však veľa inteligentných ľudí. Som si istý, že skôr či neskôr to vyriešia,” nepochybuje pretekár strieborných šípov. A potenciálnych riešení je hneď niekoľko, no niektoré sú výhodnejšie ako iné.

Tímy nebudú chcieť obetovať žiaden výkon, keď budú hľadať riešenie. Môžu síce zvýšiť svetlú výšku auta, nastaviť vyššiu tuhosť odpruženia či vo vhodných miestach vyrezať dieru, cez ktorú bude do kritickej oblasti prúdiť extra vzduch, no tieto alternatívy budú až poslednou záchrannou brzdou.

Zväčšenie svetlej výšky či púšťanie vzduchu pod podlahu spôsobí, že auto príde o časť prítlaku na celej dĺžke okruhu, tuhšie odpruženie zas bude mať negatívny dopad na prejazd obrubníkmi — v treťom barcelonskom sektore už autá beztak divoko poskakovali. V týchto prípadoch teda ide o kompromisy, ktoré nechcete prijímať, kým to nie je nevyhnutné.

“Štvrté riešenie je dlhodobé, naň sa koncentrujú najviac,” vysvetľoval Gary Anderson v piatok. Týmto štvrtým riešením je zmena tvaru podlahy, upravenie rozmiestnenia lopatiek pri vstupe do podlahy či zmiernenie jej flexibility. “Z podlahy toho potrebujete dostať čo najviac, no konzistentne. Prvým krokom je teda úprava pozície vertikálnych lopatiek. To však znamená nové podlahy…”

Na poskakovanie najviac doplácali v Haase a Alfe Romeo, pričom podľa konkurencie boli práve podlahy týchto dvoch tímov najflexibilnejšie. Určite to teda môže súvisieť. Napokon aj Mercedes v piatok testoval, čo sa stane, ak zvýši tuhosť podlahy — pred zadným kolesom ju takto vystužil:

“U niektorých áut sme na rovinkách videli, že majú značné problémy a narážajú až na zem,” pokračoval Russell. “Musíme nájsť kompromis, aby sme boli čo najrýchlejší. Myslím, že žiaden z tímov nič podobné doposiaľ nezažil. Videli sme niekoľko zaujímavých vecí, no na to sú testy.”

Alex Albon z Williamsu vyhlásil, že poskakovanie monopostu mu až taký problém nerobilo. “Nemá to až taký dopad na vaše časy. Pokiaľ si nepoškodíte auto, tak s tým viete žiť.” Po doplňujúcej otázke však uznal, že kvôli pohybom auta je nájazd do prvej zákruty “o čosi zaujímavejší”.

Podľa Carlosa Sainza je každý tím v celej veci osamote. Odkukávať riešenia od súperov nebude mať veľký zmysel, pretože na každom aute môže niečo iné spôsobovať spomínané problémy. “Toto je úplne neprebádaný svet. Musíme to však vyriešiť, pretože z tohto by mohla byť téma roka.”