logo F1online.sk

Russell s Norrisom sa zhodujú: Jazdiť za niekým je ľahšie, no nie ho predbehnúť

Lando Norris
© McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala25. 2. 2022

Formula 1 chce ponúknuť lepšiu šou a o tom je celá pointa nových pravidiel. Zmena aerodynamických konceptov má viesť k tomu, aby už monoposty nevytvárali toľko turbulencií, dokázali jazdiť tesnejšie jeden za druhým a najmä, aby sa ľahšie predbiehalo. Podľa prvých dojmov Georgea Russella a Landa Norrisa sa to podarilo dosiahnuť len čiastočne.

V piatok ráno sa na trati stretla práve táto dvojica. Lando Norris si počas jázd povedal, že nemá prečo púšťať pred seba v tej chvíli o čosi rýchlejšieho Georgea Russella, a tak sa stalo, že sa McLaren s Mercedesom chvíľu naháňali po barcelonskom okruhu.

Počas tohto naťahovania sa zistili, že jazdiť za súperom je skutočne o čosi jednoduchšie, no predbehnúť ho bude aj naďalej tvrdý oriešok. Vzduchový vak, ktorý sa tvorí za autom, je totiž o čosi menší, a tak monopost vzadu nezíska na rovinke až takú rýchlostnú výhodu.

“Myslím, že jazda za iným autom sa zlepšila, ale efekt vzduchového zákrytu sa dosť zmenšil, takže ozaj neviem,” hodnotil nové pravidlá v praxi nie celkom presvedčený George Russell. “Na rovinkách potrebujete ten rýchlostný rozdiel, aby ste niekoho predbehli, lebo ho viete predbehnúť len na konci rovinky pred zákrutou.”

Tento rozdiel je však primalý. “Z toho, čo som zatiaľ videl, viete jazdiť bližšie, ale efekt vzduchového zákrytu je rozhodne menej efektívny. Bol som hneď za Landom vo vzdialenosti jedného alebo dvoch dĺžok auta a na rovinke som ho nedobehol. Toto mi robí trochu starosti,” priznáva pilot Mercedesu.

Aké mal z toho pocity Lando Norris, ktorý jazdil vpredu? “Spolu s Georgeom sme predviedli perfektnú ukážku. Nechcel som ho pustiť pred seba, keď bol v rýchlom kole, tak som mu to pokašľal a trochu som ho zadržal. To sa na testoch robí,” figliarsky sa pousmial.

“George to pomenoval správne. Nasledovať niekoho v zákrute je ľahšie. Ťažko povedať, o koľko presne, pretože vždy máte natankované iné množstvá paliva, rozdielne gumy. Keď bude pred vami tri, štyri, päť, šesť áut, môže to vyzerať úplne inak,” uvedomuje si Brit, ktorý vlani zažil, čo je to sedieť zaseknutý v DRS vláčiku.

“S týmto všetkým však prichádza zmiernenie efektu zákrytu a toho, o koľko nám pomáha. Vieme jazdiť bližšie, ale zákryt je slabší. Má to teda pozitíva aj negatíva. Teraz nevieme, ktorý z týchto efektov je silnejší, takže na to si budeme musieť počkať až do prvých pretekov,” uzavrel.

Súvisiace články