logo F1online.sk

Budeme aj naďalej počuť komunikáciu medzi tímami a FIA? Seidl je proti…

Andreas Seidl a Zak Brown
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl27. 1. 2022

Uplynulú sezónu nám televízne prenosy spestrovalo vysielanie útržkov komunikácie medzi tímami a FIA. Dozvedeli sme sa množstvo zaujímavostí či miestami kontroverzií, ako napríklad o návšteve Tota Wolffa u komisárov počas červenej vlajky v Silverstone. Mnohé odvysielané komunikácie však boli vytrhnuté z kontextu. Aj preto silnejú hlasy po zrušení tejto novinky.

Vysielačky medzi tímami a FIA, konkrétne riaditeľom pretekov Michaelom Masi, nám ponúkli niektoré „epické“ kúsky. Stačí si spomenúť na email Tota Wolffa zo Silverstone, ironické uisťovanie Alpine v Austine po súboji Alonso – Räikkönen o tom, či sa teda smie predbiehať po vonku mimo trate, a samozrejme vyvrcholenie v Abú Zabí.

Christian Horner prosil Masiho o jedno kolo pretekania, v ktorom by Max Verstappen mohol zaútočiť na Lewisa Hamiltona. Toto Wolff zase Masiho ešte po odstúpení Giovinazziho žiadal o to, aby do pretekov nezasahoval safety carom, a v závere doslova kričal. Wolffove: „Nie Mikey, nie nie Mikey, toto bolo absolútne nesprávne“ sa stalo už legendárne.

„Nie je akceptovateľné, keď šéfovia tímov dostávajú Michaela Masiho počas pretekov pod takýto tlak. Toto Wolff nemôže požadovať, aby safety car nevyšiel na trať a Christian Horner nemôže požadovať, aby sa autá mohli vrátiť do rovnakého kola. Toto je na rozhodnutí riaditeľa pretekov. V roku 2022 zamedzíme takémuto kontaktu,“ povedal šéf F1 pre oblasť motoršportu Ross Brawn.

Okrem samotnej komunikácie vyvoláva otázky aj jej vysielanie do éteru. Nepočujeme totiž kompletné debaty medzi tímami a FIA, jednotlivé útržky môžu byť potom vytrhnuté z kontextu. V prípade Abú Zabí z toho ako najväčší „nervák“ vyšiel Toto Wolff, ale my nevieme, čo všetko odznelo aj zo strany Red Bullu, ktorý tlačil na to, aby sa ešte jedno kolo pretekalo. Na rozdiel od komunikácií medzi jazdcami a ich inžiniermi nemáme kompletné komunikácie k dispozícii ani v F1 TV.

Sme odkázaní na to, čo si réžia vyberie. Podľa Andreasa Seidla z McLarenu to nie je správne.

„Myslím si, že jediným dôvodom, prečo o tom debatujeme, je, že sa to odvysielalo. Predtým sme tieto veci v prenosoch nepočuli. Práve v tom spočíva veľký rozdiel,“ skonštatoval Andreas Seidl, ktorý navrhuje minimálne zakázať vysielanie komunikácie medzi tímami a FIA.

„Úprimne, nikdy som nebol fanúšikom vysielania tejto komunikácie. Vymieňame si totiž aj veci ohľadom bezpečnosti, ktoré by skutočne nemali byť nevyhnutne v prenose,“ uzavrel šéf McLarenu.