logo F1online.sk

FIA sprísni testy zadných krídel. Podľa Jamesa Keya to tímy neodradí

Zadné krídlo Red Bullu, Honda, ilustračné
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala23. 1. 2022

Medzinárodná automobilová federácia na konci minulej sezóny predstavila prísnejšie testy zadných krídel. Tie vraj neodhalili žiadne “čachrovanie” s flexibilitou, na ktorú narážal Red Bull, no i napriek tomu majú byť kontroly flexibility jednotlivých komponentov pred sezónou 2022 ešte prísnejšie. James Key preto očakáva, že v priebehu sezóny sa o tejto téme budeme ešte baviť.

Tábor červených býkov sa do súperov z Mercedesu pustil v úplnom závere roka. Inžinieri vraj na aute Lewisa Hamiltona spozorovali odtlačky spodnej klapky zadného krídla, ktoré mali dokazovať, že sa táto časť vo veľkej rýchlosti ohýbala smerom dozadu, čím zmenšovala odpor a zlepšovala maximálku.

FIA na celú vec naozaj zareagovala, sprísnila záťažové testy a dokonca pripravila samostatný test zameraný presne na spodnú klapku zadného krídla. Tieto testy však nemali oporu v pravidlách či v technických direktívach, a tak aj keby u niekoho niečo odhalili, potrestaný by za to nebol. FIA celý proces vnímala skôr ako zber informácií.

A napokon sa aj tak ukázalo, že nik so zadnými krídlami nešpekuloval, tvrdí Nikolas Tombazis, ktorý bol až donedávna šéfom FIA pre jednosedadlové monoposty. “V Katare sme neobjavili žiadne čachrovanie ani nič podobné. Nenašli sme nič, čo by nás znepokojovalo,” vyhlásil. I napriek tomu budú testy prísnejšie. “Nebol to zlý test, ale vieme ho vylepšiť. Bavíme sa teda o tom, ako by sme ich vedeli vylepšiť na nasledujúcu sezónu (2022).”

V čom by vlastne mohol byť problém? Podľa Tombazisa môže vyvolávať pochybnosti samotný test tým, že testuje flexibilitu krídla len jedným smerom, pričom klapka zadného krídla sa môže ohýbať aj inak. Tímu v tom prípade stačí, ak daný komponent skonštruuje tak, aby dobre odolával sile v jednom smere a zároveň sa čo najviac “poddal” v tom druhom.

“Tento test nie je taký dobrý z toho dôvodu, že odtoková hrana hlavnej časti smeruje dosť výrazne nahor,” vysvetľuje Tombazis narážajúc na sklon zadného krídla, ktorého zadná hrana je položená oveľa vyššie ako nábežná. “Ak ju zaťažíte smerom dolu, je pomerne pevná. Chceme ju teda zaťažiť aj iným smerom, ktorý by nebol vertikálny. To je však ťažšie, pretože nemôžeme použiť gravitáciu. Musíme to teda vyladiť. Samozrejme, nie je to nemožné.”

Otázkou zostáva, ako budú samotné testy vyzerať a či sa budú dať nejako obísť. Tímy sa totiž v novej ére Formuly 1, v ktorej je čoraz viac komponentov štandardizovaných, budú musieť čoraz viac obracať a hľadať aj tú najmenšiu výhodu. Jednou z týchto oblastí je práve flexibilita aerodynamických prvkov.

Technický boss McLarenu James Key taktiež ráta s prísnejšími testami, ale netvrdí, že by absolútne odstránili šedé zóny v pravidlách. “Citlivosť na takúto elasticitu aerodynamiky sa zmenila. Myslím, že z pohľadu pravidiel sme tomu celkom dobre porozumeli a detailne sme diskutovali o tom, ako lepšie manažovať komponenty, ktoré sa môžu ohýbať. Niektoré testy budú prísnejšie, napríklad testy zadných krídel. Pár vecí, ktoré sa udiali v tejto oblasti, sa prenesie aj do roku 2022. Dostáva sa tomu veľa pozornosti.”

“Predné krídla budú v roku 2022 veľká vec, ale aj tie majú dosť prísne pravidlá ohľadom tuhosti. Pár trikov sa vždy bude dať rozohrať, ale nemyslím si, že by bolo ľahké to zneužiť,” pokračuje 50-ročný Brit. Inžinierov podľa neho budú lákať aj iné oblasti ako len predné a zadné krídlo. “Na aute je pár ďalších komponentov, ktoré majú mať istú tuhosť, čo by sa legálne dalo zneužiť. V roku 2022 sa budeme môcť hrať s viacerými vecami.”

“Som si istý, že to spôsobí nejaký problém, nie je to niečo, čo by tímy a FIA ignorovali. Je to pomerne jasná oblasť, ktorú sa pred ďalším rokom snažíme veľmi pozorne regulovať,” doplnil Key.