Jamamota odchod Hondy mrzí: Zostáva nám to len akceptovať
Hovorí sa, že v najlepšom treba prestať. Honde sa to podarilo dokonale, Formulu 1 opúšťa po zisku jazdeckého titulu. Avšak ani najvyšší predstavitelia japonskej značky v kráľovnej motoršportu zrovna nesršia radosťou. Šéf Hondy v F1 Masaši Jamamoto neskrýva smútok.
V októbri 2020 Honda oznámila svoj odchod. Vysvetľovala ho tým, že svojich najlepších inžinierov chce presunúť na dôležitejšie projekty, ktoré by mali priniesť úžitok v oblasti udržateľnej dopravy. Dôvody mali sčasti aj finančný charakter; ak Honda nebude musieť investovať do vývoja v F1, zostane viac peňazí pre automobilku.
Paradoxne práve naplánovanie jej odchodu rozbehlo sled udalostí, na konci ktorých vzniklo prostredie ako stvorené pre Hondu. Rozhodnutie zmraziť vývoj pohonných jednotiek na jednej strane prinieslo výrazný pokles nákladov výrobcov motorov a na druhej uvoľnilo značné množstvo inžinierskych zdrojov. Ak neprebieha vývoj, najlepších inžinierov možno presunúť na iné projekty.
Čo viac si Sakura mohla želať? Zrazu stačilo oznámiť, že Honda vo Formule 1 zostane aspoň do roku 2025 — čo koniec-koncov do veľkej miery aj platí. Za malý peniaz by ešte štyri roky mohla zbierať úspechy pod vlastným menom. Z politického pohľadu by to bolo obrovské víťazstvo a azda aj návod, ako dosiahnuť svoje; ohlás odchod, postrč rokovania, ohlás návrat.
K tomuto ohláseniu návratu sa však Honda nedopracovala, hoci v efjednotke de facto zostáva. V najbližších rokoch dokonca ani veľa neušetrí, keďže agregáty bude stále pripravovať sama. Príde len o svoje meno, pohonné jednotky budú z oficiálneho pohľadu patriť Red Bullu.
A tak sa dnes oficiálne s Hondou lúčime, čo je niektorým predstaviteľom ľúto. Majú pocit, že odchádzajú priskoro, veď ešte len začali zbierať ovocie svojej práce. “Z môjho osobného pohľadu súhlasím,” pripúšťa mierne sklamaný Masaši Jamamoto, šéf Hondy, pre Autosport. On s tým však nemôže nič robiť. “Také bolo rozhodnutie spoločnosti.”
“Chápem, ktorým smerom sa chce naša spoločnosť uberať, takže nakoniec nám zostáva to len akceptovať. Naša fantázia však neustále pracuje, nuž dúfame, že sa Honda jedného dňa do F1 vráti,” nestráca nádej japonský odborník.
Otázne je, či by sa Honde odchádzalo ľahšie, keby sezóna 2021 nebola taká úspešná, keby Red Bull opäť zaostával za Mercedesom a zbieral len pódiá, keby nezískal majstrovský titul. Jamamota vraj minuloročné úspechy naplnili “viac spokojnosťou ako úľavou”, že to jeho tím inžinierov konečne zvládol. Preto tvrdí, že sa bude lúčiť o čosi ľahšie; dosiahol všetky ciele.
“Samozrejme, že je to smutné, ale vieme o tom už od októbra 2020. Preto sme vedeli aj to, že v roku 2021 na to budeme musieť zatlačiť,” vysvetľuje Jamamoto. “Pustili sme sa do toho s iným nastavením mysle a na to rozhodnutie sme nazerali inak, snažili sme sa dať do toho všetko, aby sme zabodovali v čase, ktorý nám zostával.”
“Vlani sme sa koncentrovali na víťazstvo v šampionáte a teraz si myslím, že sme si splnili svoju úlohu v F1. Splnili sme naše ciele, dokonca v časovom rámci, ktorý sme si sami stanovili,” pokračuje.
O aký časový rámec šlo? “Najskôr sme boli partnermi s Toro Rosso, o rok neskôr sa pridal Red Bull. Naším cieľom sa stalo v horizonte troch rokov zvíťaziť v šampionáte. Presne to sa udialo v roku 2021, takže je to krásny príbeh, ba o to krajší, že sme do toho vložili veľké úsilie.”
Tieto snahy sa ešte neskončili. Sakuru čakajú posledné intenzívne týždne príprav a testovania novej pohonnej jednotky, ktorá bude od tohto roka srdcom monopostov Red Bullu a AlphaTauri. Podľa Jamamota to bude výzva.
“Budú sa volať Red Bull Powertrains a my ich budeme podporovať, aby s AlphaTauri a Red Bullom podávali dobré výkony. Ale áno, už to bude iný vzťah,” dodáva. “Je to výzva, ale pravdou tiež je, že sa chcú stať silnejšími a ako tím sa ešte viac integrovať tým, že všetko budú mať pod jednou strechou. My ako Honda ich chceme s našimi zdrojmi čo najviac podporiť, aby bol tento projekt úspešný.”