logo F1online.sk

Hülkenberg: Nové autá sú sakramentsky rýchle

Prikrytý Aston Martin AMR21
© Twitter/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala10. 1. 2022

Predpoklady sa nenaplnia. Minimálne nie predpoklady ohľadom rýchlosti nových monopostov, myslí si Nico Hülkenberg, ktorý po jazdách na simulátore avizuje, že tohtoročné stroje budú približne na úrovni tých vlaňajších.

Už o mesiac spoznáme prvé monoposty, ktoré 23. februára v Barcelone na predsezónnych testoch odštartujú prípravy na nový ročník Formuly 1. Od novej technickej éry chce každý niečo iné; tímy v nej vidia príležitosť posunúť sa na vyššie priečky, vedenie si zas sľubuje viac predbiehania. Nové autá totižto nemajú byť také náchylné na turbulentný vzduch, a majú ho aj vytvárať o poznanie menej.

Autá budú vyzerať oveľa jednoduchšie. Minulosťou sú komplikované deflektory a prídavné krídelká. Mnohých to viedlo k presvedčeniu, že medziročne výrazne spomalíme. Napríklad Otmar Szafnauer v septembri 2019 hovoril o spomalení o päť až sedem sekúnd. Táto hodnota sa postupne zmenšovala a podľa najčerstvejších dát Pirelli budeme mať na začiatku sezóny stratu pol až jednu sekundu a ku koncu roka by sme už mali byť rýchlostne na rovnakej úrovni.

Nico Hülkenberg to vidí veľmi podobne. “Dali si za cieľ autá trochu spomaliť, spraviť jazdu v nich náročnejšou, sústrediť viac pozornosti na jazdcov, ktorí by dokázali byť rozdielovými prvkami skôr, ako by mali dominovať výkony auta alebo aerodynamika. Z mojich prvých skúseností to však vyzerá tak, že nové autá sú sakramentsky rýchle, nie sú nevyhnutne pomalšie ako predchádzajúca generácia,” napísal vo svojom príspevku na sieti LinkedIn. “A veľmi sa nezmenili ani pocity z jazdy, minimálne nie na simulátore.”

Spomaliť teda veľmi nespomalíme, no budeme vedieť lepšie predbiehať? Vedenie si tým stopercentne isté nie je, čo je aj dôvod, prečo systém DRS zostáva na monopostoch — nenechajte sa zmiasť tým, že na modeloch, ktoré nám predstavila FIA, ešte systém chýbal. Zbaviť by sme sa ho mohli najskôr v horizonte niekoľkých rokov, odhaduje šéf McLarenu Andreas Seidl.

“Som zvedavý, či tieto autá skutočne dokážu lepšie jazdiť jedno za druhým. Na simulátore sú rýchlosti v zákrutách extrémne vysoké, takže riziko tvorby turbulentného vzduchu tu stále je. Len ťažko si viem predstaviť, že by bolo ľahké pohodlne sa voziť za iným monopostom,” pochybuje Hülkenberg.

Ani jazdy na simulátore sa nevyrovnajú realite, nuž a simulovať na nich jazdu za iným monopostom je nemožné. Preto si na výsledky budeme musieť počkať minimálne do predsezónnych testov, kde tímy budú chcieť nazbierať reálne dáta aj v tomto smere. “V každom prípade dúfam, že budem pozitívne prekvapený. Akonáhle sa začnú predsezónne testy, jazdci a tímy zistia, ako sa tieto autá budú naozaj správať na trati.”

Nico Hülkenberg napokon prezradil, že aj keď nové pravidlá predstavujú príležitosť na premiešanie poradia, nepredpokladá, že by sa zrazu všetko obrátilo hore nohami. Zdôrazňuje však, že na začiatku bude dôležité postaviť monopost, s ktorým sa bude dať dobre pracovať. Dôležitú úlohu zohrajú aj jazdci a ich schopnosti čo najskôr podať maximálny výkon, čo je niečo, v čom exceluje napríklad Fernando Alonso.

“Teším sa aj na to, ktorý tím a ktorý jazdec odštartuje najlepšie. Tu sa bude oddeľovať zrno od pliev,” avizuje Hulk. “Tí chlapci, ktorí sa dokážu rýchlo učiť, rýchlo sa adaptovať na nové podmienky, budú spočiatku vpredu. V neskoršej fáze roka sa to môže zmeniť, pretože všetkých čaká veľa učenia sa.”

“Začnú sa vývojové preteky a tie v takej dlhej sezóne budú miešať poradím. Zatiaľ je ešte priskoro na predpovede, ale bol by som prekvapený, ak by top tímy z prechádzajúcich rokov neboli blízko čela,” zhrnul napokon.