logo F1online.sk

Porušil Hamilton pravidlo o desiatich dĺžkach vozidla?

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala6. 12. 2021

Veľká cena Saudskej Arábie sa nám postarala o nejednu kontroverziu. Jednou z nich bolo počínanie si Lewisa Hamiltona počas prvého reštartu, keď mal za Maxom Verstappenom zaostať o viac ako desať dĺžok monopostu. Počas červenej vlajky ani samotným tímom nebolo jasné, prečo Hamilton za to nebol penalizovaný. A mal byť vôbec?

Max Verstappen sa vo vysielačke ozval v kole, keď autá vyšli z boxov a mali sa zoradiť na štartovom rošte. Prekážalo mu, že Lewis Hamilton za ním išiel až veľmi pomaly a zaostal o viac ako desať dĺžok vozidla.

Prečo to Hamilton robil, je jasné. V majstrovskom boji sa treba chopiť každej, čo i len najmenšej výhody, ktorá sa naskytne. Tým, že Brit spomaľoval, sa postaral o to, že sa celé pole roztiahlo. A keďže Max Verstappen štartoval z prvého miesta, znamenalo to preňho, že bude na rošte stáť najdlhšie. Nuž a čím dlhšie v porovnaní s Hamiltonom, tým lepšie pre Mercedes.

Maxovi Verstappenovi to nebolo po vôli. “Lewis si necháva odstup oveľa viac ako desať dĺžok. To nie je OK,” rozčuľoval sa vo vysielačke, aby sa o pár sekúnd neskôr ozval opäť: “Ešte stále je to viac ako desať dĺžok auta! Toto nie je povolené!”

Red Bull sa počas červenej vlajky Michaela Masiho na túto vec dokonca pýtal. “A naozaj dobre ste sa pozreli na tie veci s Bottasom? A tiež Hamilton, ktorý práve zaostal v zahrievacom kole?” pýtal sa športový riaditeľ Red Bullu Jonathan Wheatley, keď už bol zmierený s tým, že na štarte spadne za Hamiltona. Stále však veril, že Hamiltonovi niečo hrozí. Michael Masi mu však vzal akúkoľvek nádej: “Pozriem sa na to, no bol to reštart zo stoja, nie zahrievacie kolo.”

Červení býci sa zrejme s týmto vysvetlením uspokojili. Christian Horner po pretekoch len smútil za Charliem Whitingom s dodatkom, že podľa riaditeľstva pretekov “zahrievacie kolo nie je zahrievacie kolo”.

Spravil Red Bull dobre, ak sa v pravidlách nezačal vŕtať hlbšie? Ak by to totižto spravil, našiel by články 51.8 a 51.11, ktoré opisujú, ako má prebehnúť reštart pretekov, a z ktorých vyplýva, že Hamilton sa mal držať Maxa Verstappena.

Konkrétne v článku 51.8 je opísaný moment, kedy monoposty opúšťajú boxovú uličku. V tejto chvíli zhasnú červené svetlá signalizujúce červenú vlajku a preteky de facto pokračujú tým, že sa piloti idú za Berndom Mayländerom zoradiť na štartový rošt — ak bude nasledovať pevný štart.

“Šprintová kvalifikácia alebo preteky budú pokračovať za bezpečnostným vozidlom, keď zasvietia zelené svetlá a bezpečnostné vozidlo opustí boxovú uličku. Piloti musia nasledovať bezpečnostné vozidlo vzdialení od seba nie viac ako desať dĺžok vozidla,” stojí v spomínanom článku, podľa ktorého mali piloti jasne dodržiavať predpísané rozostupy.

Z tohto pravidla má výnimku jediný jazdec. Túto výnimku približuje článok 58.11. “Keď správca trate rozhodne, že je bezpečné povolať bezpečnostné vozidlo do boxov, všetkým súťažiacim bude prostredníctvom oficiálneho informačného systému zaslaná správa PEVNÝ ŠTART (standing start, pozn. red.) a všetky svetelné panely FIA budú zobrazovať SS a oranžové svetlá na aute zhasnú. Toto bude pre súťažiacich a pilotov signál, že na konci kola zamieri do boxov.”

“V tejto chvíli prvé auto za bezpečnostným vozidlom môže diktovať tempo a ak je to nevyhnutné, zaostať za ním aj o viac ako desať dĺžok vozidla,” píšu tvorcovia pravidiel.

Toto síce poukazuje na to, že desať dĺžok vozidla bolo treba dodržať aj v nedeľu, no ešte to nedokazuje, že Hamilton dané pravidlo aj skutočne porušil. Keďže nemáme k dispozícii dáta GPS, zvyšok už necháme na vaše posúdenie z nasledujúceho videa, v ktorého druhej časti sú palubné zábery z monopostu Lewisa Hamiltona.

Môžeme si však spraviť istý veľmi rýchly odhad zo záberu z videa. Na ňom z tabúľ naľavo vidieť, že Lewis Hamilton je minimálne 200 metrov za Maxom Verstappenom. Ak rátame, že monopost F1 má dĺžku do 6 metrov, Hamilton by nemal byť za Verstappenom ďalej ako o 60 metrov.