logo F1online.sk

Mazepin: Za nové šasi som zaplatil ja, nie Haas

Nikita Mazepin a Dmitrij Mazepin
© Facebook/Haas F1 Team
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík30. 11. 2021

Vplyv ruského miliardára Dmitrija Mazepina v tíme Haas presahuje rámec titulného sponzora. Ambície vlastníka a zakladateľa gigantu Uralchem presahujú sponzoring a jedného dňa sa chce stať majiteľom stajne Formuly 1. Spočiatku sa špekulovalo, že by mohol prevziať samotný Haas, no šumy o možnom odpredaji tímu v posledných mesiacoch utíchli. Mazepin si však vo svojom prvom roku v F1 jasne vymedzuje teritórium.

Nie je to len o tom podporiť svojho syna vo Formule 1, hoci snaha Mazepina staršieho je naozaj veľká. Prejavila sa aj v tomto roku, keď jeho syn dostal nové šasi.

Išlo o to, že Romain Grosjean svojou haváriou v Bahrajne jedno šasi zničil. Tím vtedy dal vyrobiť nové, ktoré bolo vraj až o štyri (podľa Günthera Steinera asi len o dva) kilogramy ľahšie než to staré, s ktorým v roku 2020 jazdil Kevin Magnussen. Po predsezónnych testoch v americkom tíme rozhodli, že nový podvozok dostane Mick Schumacher a ten starý Nikita Mazepin, kvôli čomu bol ruský mladík pomalší. Zajazdil si s ním vlastne len raz, a to v Monaku. Stajňa sa tak v priebehu sezóny rozhodla vyrobiť nové, čo mohlo podľa odhadov stáť nejakých 500 až 600 tisíc eur. Túto investíciu na seba prevzal sám Dmitrij Mazepin.

„Nikita mal s novým šasi dobrý víkend, kým Mick mal s tým svojim veľkú nehodu. Rozhodli sme sa postaviť nové, za ktoré som zaplatil svojimi vlastnými peniazmi, pretože veríme, že tím potrebuje každý konkurencieschopný element, aby obom umožnil bojovať za rovnocenných podmienok,“ povedal Dmitrij Mazepin v nedávnom rozhovore pre ruskú televíziu Match TV, na ktorý odkazuje portál The Race.

Ruský miliardár sa v rozhovore vyjadril na viaceré témy. Jednou z nich je aj postavička Olivera Oakesa, ktorý má k Nikitovi veľmi blízko. Zakladateľ a väčšinový vlastník tímu Hitech dlhoročne trénuje a podporuje Nikitu v jeho jazdeckej kariére.

„Nikita a ja sme zažili zaujímavú a komplikovanú cestu do Formuly 1. Ako jej kľúčový element by som vypichol jeho priateľa, spoločníka, kolegu a manažéra Olivera Oakesa,“ hovorí Mazepin.

„Je to motokárový šampión, ktorý začal Nikitu trénovať, keď mal desať alebo jedenásť rokov a prvýkrát prišiel do Európy. Stal sa jeho trénerom, priateľom, mentorom a trávil s ním 24 hodín denne sedem dní v týždni v čase, keď jazdil motokáry. Spätne som to spočítaval a na trati sme strávili 200 dní každý rok, z čoho možno 100 až 150 som s ním bol aj ja, ale počas všetkých 200 ho sprevádzal Oliver.“

„Keď sme začali jazdiť v monopostoch, tak vo Formule Renault 2.0 sme pretekali s tímom Josef Kaufmann Racing, čo bola dobre fungujúca stajňa. Potom prišla myšlienka založiť si svoj vlastný, a tak sme od nuly vybudovali Hitech GP,“ povedal Mazepin. „Väčšinový podiel v tíme patrí Oliverovi Oakesovi, ja mám menšinový.“