logo F1online.sk

Hamilton suverénnym vládcom Kataru, Alonso po rokoch na pódiu

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala21. 11. 2021

Lewis Hamilton pokračuje vo svojej stíhacej jazde a vyhráva aj Veľkú cenu Kataru. Britský sedemnásobný šampión predviedol na okruhu Losail dominantný výkon a znížil svoju stratu na čelo šampionátu o ďalších šesť bodov. Druhé miesto a najrýchlejšie kolo patrí Maxovi Verstappenovi, ktorého preteky v Katare boli po penalizácii hlavne o minimalizácii škôd. Hrdinom dňa je však tretí Fernando Alonso. Ten sa po krásnom výkone a stratégii s jednou zastávkou vracia po siedmich rokoch na pódium.

Nedeľné vyšetrovanie nedopadlo pre Maxa Verstappena najlepšie. Holandský pretekár stratil za nespomalenie pod dvojitými žltými vlajkami päť miest a z druhého miesta spadol na siedme. Valtteri Bottas stratil tri priečky a odštartoval šiesty. V prvej päťke sme tak mali na štarte päť rôznych tímov. Za Hamiltonom sa zoradili Gasly, Alonso, Norris a Sainz.

Penalizovanému Maxovi Verstappenovi vyšiel štart vynikajúco, keď sa v prvých zákrutách posunul na štvrté miesto. Bottas na druhej strane spadol na jedenáste, dostal sa pred neho aj Pérez. V čele sa samozrejme udržal Lewis Hamilton, druhý bol Alonso, tretí Gasly.

V nájazde do 4. kola pilot AlphaTauri tak chtiac-nechtiac pustil Verstappena pred seba. O jedno kolo neskôr si Max poradil aj s Alonsom. V 5. kole tak bol Hamilton v čele, Verstappen za ním so stratou necelých štyroch sekúnd. Holanďan tak dokázal veľmi rýchlo napraviť svoju sobotnú chybu.

Vo 8. kole sa do vysielačky Valtteriho Bottasa ozval Toto Wolff, ktorý burcoval svojho zverenca, nech si konečne poradí so Strollom a Cunodom. Vzápätí sa mu to aj podarilo. Vpred postupoval aj Pérez, ktorý sa dostal cez Sainza a neskôr aj Ocona.

Obavy, že sa v Katare nebude príliš predbiehať, sa príliš nenaplnili. Norris si v 13. kole dokázal poradiť s Gaslym v porovnateľne rýchlom monoposte. S francúzskym pretekárom si vzápätí poradil aj Sergio Pérez. To naznačilo, že mäkké pneumatiky nevydržia príliš dlho. Cunoda a Räikkönen sa ich zbavili už po desiatich, resp. jedenástich kolách, Gasly nasledoval v štrnástom. V tomto momente mal Hamilton náskok siedmich sekúnd na Verstappena a 29 na tretieho Alonsa.

V 17. kole zamieril Max Verstappen na pomerne skorý pitstop. Holanďan sa posťažoval na vysokú degradáciu predných pneumatík. Vzápätí zastavil aj Hamilton, ktorý sa do vysielačky aj teraz posťažoval na stratégiu svojho tímu. V 20. okruhu zastavil aj Pérez.

S blížiacou sa polovicou veľkej ceny sa nám preteky ustálili. Bottas si poradil s Norrisom a do boxov zamierili aj ďalší piloti, ktorí štartovali na stredne tvrdých pneumatikách. Otázkou bolo, kto to potiahne na jednu zastávku v boxoch a kto zastaví dvakrát. Úvodný stint natiahol najviac Bottas, ktorý využil aj skutočnosť, že Pérez sa musel po svojom pitstope opäť prebíjať skrz premávku.

Stratégia Mercedesu, ktorý nechal Bottasa na trati na jednej sade pneumatík vyše 35 kôl (vrátane kvalifikácie) sa kruto nevyplatila. Valtteri dostal defekt a stratil úplne všetko, čo dovtedy získal. Z tretieho miesta padol až na štrnáste a neskôr z pretekov odstúpil.

V 42. kole sa po sťažnostiach na vibrácie rozhodli v Red Bulle nič neriskovať a povolali Verstappena do boxov. Po ňom nasledovali aj Pérez a Hamilton. Mexičan následne zo siedmeho miesta zahájil ofenzívu v snahe dostať sa späť na pódiové priečky. Tretie miesto vtedy držal Fernando Alonso, ktorý siahal po prvom pódiu od Veľkej ceny Maďarska 2014.

Sedem kôl pred koncom prišiel ďalší varovný prst od Georgea Russella, ktorý sa stal druhým pilotom s defektom ľavej prednej pneumatiky a o jedno kolo neskôr „buchla“ ľavá predná aj Latifimu. To bola veľmi zlá správa aj pre Alonsa, ktorého pneumatiky boli rovnako staré ako pilotov Williamsu. Fernandovi však „pomohlo“ riaditeľstvo pretekov, ktoré chcelo upratať monopost Nicholasa Latifiho, a tak tri kolá pred koncom aktivovalo virtuálny safety car.

Verstappen v predposlednom kole zastavil pre mäkké pneumatiky, kvôli extra bodu za najrýchlejšie kolo. To však nebolo nevyhnutné, pretože fáza VSC sa pretiahla až do posledného kola a Max bol v tom čase držiteľom najrýchlejšieho kola.

Veľkú cenu Kataru tak ovládol Lewis Hamilton, ktorý znížil svoju stratu na Maxa Verstappena o ďalších šesť bodov. Druhé miesto a najrýchlejšie kolo patrí pretekárovi Red Bullu. Zaslúžené tretie miesto si odnáša Fernando Alonso.

Bodovanú desiatku doplnili Pérez, Ocon, Stroll, Sainz, Leclerc, Norris a Vettel.

FOM