logo F1online.sk

S plnením šibeničných termínov majú v Katare dlhodobé skúsenosti

Losail, Katar, osvetlenie ilustračné
© Twitter/Losailcircuit
Branislav Ježík
Branislav Ježík21. 11. 2021

Spomedzi všetkých pretekov, ktoré sa uskutočnili za viac ako 70-ročnú históriu šampionátov Formuly 1, je Veľká cena Kataru celkovo 51. prírastkom. Po Mexico City a São Paulo je to v poradí tretí nový názov veľkej ceny v rade. A to nás ešte o dva týždne čaká víkend v Saudskej Arábii. Samotný okruh Losail sa stane v poradí 74., ktorý sa môže pochváliť, že na ňom najrýchlejšie monoposty bojovali o majstrovské body. Zaujímavosťou je, že je to jediný okruh v regióne, ktorý má najvyššie licencie FIA ​​aj motocyklovej FIM.

Katar, krajina nachádzajúca sa medzi troma ďalšími štátmi, v ktorých sa konajú preteky Formuly 1, je niekdajšia britská kolónia na Arabskom polostrove a má 2,2 milióna obyvateľov. Je jedným z mála miest na svete, kde občania neplatia dane. Zároveň sa môže pochváliť druhou najnižšou mierou nezamestnanosti a najvyšším príjmom na obyvateľa na svete. Môžu za to tretie najväčšie preukázané zásoby zemného plynu a samozrejme aj ropa.

O peniaze v tomto štáte rozhodne nie je núdza a Katarčania z času na čas dajú o sebe vedieť organizáciou veľkých športových podujatí. Najskôr to bol Ázijský futbalový pohár v roku 1988. O päť rokov neskôr tu zavítal na jeden z turnajov mužský tenisový okruh ATP a v roku 1995 v Katare FIFA usporiadala majstrovstvá sveta vo futbale hráčov do 20 rokov. O ďalšie tri roky Katar debutoval v európskom golfovom kalendári mužov a v roku 2002 sa uskutočnilo medzinárodné cyklistické podujatie Tour of Qatar.

Niekedy v tom období, keď sa zároveň v neďalekom Bahrajne začalo s výstavbou okruhu pre Formulu 1, predstavitelia Katarskej motoristickej a motocyklovej federácie oznámili zámer usporiadať motocyklové preteky najvyššej kategórie.

Veci po tomto oznámení nabrali pomerne rýchly spád. Konečná verzia návrhu nového okruhu špeciálne navrhnutého pre motocyklové preteky v hodnote 58 miliónov amerických dolárov prešla pripomienkovaním bezpečnostnej komisie MotoGP v zložení Valentino Rossi, Sete Gibernau, Kenny Roberts Jr. a Nobuacu Aoki. Prípravné práce neďaleko mesta Lusail, severne od hlavného mesta Kataru Dauhy sa začali v októbri 2003. Základný kameň bol položený v decembri toho istého roku. Poklepať ho prišli Mick Doohan a Valentino Rossi.

Termín bol doslova šibeničný, keďže 30. septembra 2004 sa na novom okruhu mali uskutočniť prvé jazdy pred motocyklovou Veľkou cenou Kataru. Hlavné stavebné práce boli dokončené 15. júna, pričom aby mohol byť dodržaný náročný harmonogram, na stavenisku neúnavne vo vysokých horúčavách pracovalo nepretržite 24 hodín denne takmer 1000 pracovníkov a 150 strojov. Ďalšie práce na zariadeniach a vybavení okruhu a všetkých jeho zariadeniach boli dokončené do konca prvého augustového týždňa. Organizátori mali potom takmer dva mesiace na to, aby včas dokončili všetky posledné detaily.

Trať so šestnástimi zákrutami a kapacitou 8 000 miest je odvtedy stálou súčasťou kalendára MotoGP. K nim v nasledujúcom roku pribudli aj preteky superbikov, ktoré sú s výnimkou sezón 2010-2013 taktiež pravidelnou súčasťou majstrovstiev sveta.

Dvojstopové vozidlá sa na okruhu prvýkrát objavili v apríli 2006, keď sa konal jeden z troch pretekov dnes už zabudnutého šampionátu Grand Prix Masters, ktorý vyhral majster sveta z roku 1992 Nigel Mansell. Formule sa tu mali vrátiť aj v nasledujúcom roku, avšak organizátor Grand Prix Masters medzitým skrachoval.

O tri roky neskôr do Kataru zavítala ázijská odnož šampionátu GP2, ktorej robila sprievodné preteky séria SpeedCar. Bolo to zároveň poslednýkrát, keď sa po tunajšej trati preháňali monoposty. Na ďalšie štvorkolesové pretekárske stroje si domáci fanúšikovia motoristického športu museli počkať päť rokov, keď sa na okruhu Losail konali záverečné preteky majstrovstiev sveta cestovných automobilov WTCC. Okrem toho sa tu od roku 2013 konajú úvodné preteky majstrovstiev sveta FIM v motokrose.

Losail sa stane štvrtým dejiskom, v ktorom budú monoposty Formuly 1 pretekať pod umelým osvetlením. Paradoxne sa tu nočné preteky uskutočnili už o pol roka skôr, ako mali premiéru v F1 na singapurskom okruhu Marina Bay. V tom čase bolo katarské osvetlenie okruhu najväčším projektom stáleho športového osvetlenia na svete.

Rozhodnutie o jeho vybudovaní padlo v roku 2007 a termín na jeho realizáciu bol opäť šibeničný. Od zadania do konania prvých nočných pretekov v histórii MotoGP v marci 2008 mala americká spoločnosť Musco Lighting len 175 dní na premenu Losailu na maják v púšti. Musco však nezačínalo na zelenej lúke, keďže je zodpovedné okrem iného aj za osvetlenie okruhu Daytona počas slávnej dvadsaťštyrihodinovky.

Inžinieri strávili viac ako 1 300 hodín premenou nesmierne ambicióznej vízie na realitu. Na vybudovanie kompletného osvetľovacieho systému s viac ako tisíckou stĺpov, na ktorých je umiestnených 3 600 reflektorov, bolo potrebných 3 milióny kilogramov betónu a 500 kilometrov káblov. Celkový svetelný výkon sa blíži k 11 megawattom, čo by postačovalo na pokrytie ročnej spotreby 3 000 priemerných domácností. Ak by sa toto svetlo použilo na osvetlenie ulice, jej dĺžka by bola takmer 3 600 kilometrov, čo je približne vzdialenosť z Dauhy do Moskvy.

Formula 1 sa síce už od pretekov v Brazílii prezentuje logom na zelenom pozadí, propagujúcom využívanie hybridného pohonu, avšak katarské osvetlenie má so zelenou politikou len pramálo spoločného. Fungovanie osvetľovacieho systému v Losaile totiž zabezpečuje štyridsaťštyri 13-megawattových generátorov Pramac poháňanými dieselovými motormi Volvo Penta.

S nočnými pretekmi bolo potrebné vyriešiť aj problémy, ktoré sú už dnes pri motoristických pretekoch samozrejmosťou. Napríklad zabezpečiť dostatočne vysokú úroveň osvetlenia pre televíziu bez toho, aby oslňovalo divákov alebo jazdcov. Zároveň bolo treba eliminovať tiene a umožniť jazdcom vidieť výstražné vlajky a označenie brzdných zón.

Zo zdrojov svetla, ktoré tvoria celý systém, je časť špeciálne navrhnutých tak, aby smerovala svetlo mimo pretekársku dráhu na sekundárne reflexné plochy, ktoré rekonfigurujú a presmerujú svetlo späť na povrch trate. Lúče nasmerované na dráhu sú len úzkymi pásmi svetla, ktorých presný rozptyl možno nasmerovať s presnosťou na jednu desatinu stupňa.

Prechod na nočné preteky sa ukázal ako úspešný a Losail sa stal jednou z najvýznamnejších tratí v kalendári, ktoré každoročne otvárajú sezónu MotoGP. Medzičasom pribudli v regióne aj trate Yas Marina v Abú Zabí, ktorá prevzala primát najväčšieho stáleho športového osvetlenia a osvetlenie bolo vybudované aj na Bahrajnskom medzinárodnom okruhu. Pod umelým osvetlením by sa mala uskutočniť aj Veľká cena Saudskej Arábie.

Mimoriadne úsilie a schopnosť v krátkom čase realizovať požiadavky na okruhu Losail ohromila aj prezidenta a generálneho riaditeľa FOM Stefana Domenicaliho. Zámerom Katarskej motocyklovej a motoristickej federácie a katarských úradov je totiž pritiahnuť v budúcnosti do Kataru ďalšie veľké motoristické šampionáty a samozrejme vrátiť Katar späť do centra pozornosti.

Aj preto federácia už skôr nechala svoj jediný okruh licencovať na najvyšší stupeň FIA Grade 1, takže Losail sa dostal do širšieho okruhu náhradníkov pre tohtoročnú sezónu. Jeho debut v kalendári bol po mesiacoch špekulácií ohlásený koncom septembra, pričom nahradil Veľkú cenu Austrálie, keďže preteky v Melbourne boli už druhý rok po sebe zrušené z dôvodu pandémie koronavírusu. Napomohla tomu práve rýchlosť, s akou boli domáci organizátori schopní uskutočniť požadované zmeny. Nebolo to prvýkrát, keď mali predstavitelia okruhu v Losaile pred sebou šibeničný termín.

Riadiaci orgán FIA dokončil inšpekciu už počas leta. Zmeny boli len minimálne a súviseli s tým, že sa tu usporadúvajú predovšetkým motocyklové preteky. Aj preto boli zároveň konzultované s predstaviteľmi FIM. Zahŕňali inštaláciu dvojitých obrubníkov vhodných pre motocykle, aj monoposty Formuly 1 a TecPro bariér. Na vnútornú stranu niektorých zákrut boli nainštalované nepopulárne „klobásové“ obrubníky.

Jediná väčšia zmena sa týkala nájazdu do boxovej uličky, ktorý musel byť upravený. Pôvodne sa nachádzal na začiatku šestnástej zákruty. Teraz začína približne o 30 metrov skôr už v strede rovinky za pätnástkou. Pribudla v nej aj ochranná bariéra z pneumatík. Hlavným dôvodom bolo umožniť bezpečný návrat monopostov, ktoré nezvládnu prejazd pätnástou zákrutou. Vylepšenia sa týkali aj modernizácie infraštruktúry, čo už nebolo v požiadavkách FIA. Postavených bolo desať nových garáží a pribudli aj nové budovy reštaurácií v padoku.

Preteky sú súčasťou dlhodobej dohody katarskej vlády s Formulou 1, ktorá vstúpi do platnosti od sezóny 2023 a má trvať desať rokov. Znamená to, že monoposty Formuly 1 v Katare budúci rok neuvidíme, keďže krajina sa chce sústrediť na majstrovstvá sveta vo futbale, ktoré bude hostiť o dvanásť mesiacov. Zatiaľ nebolo oznámené, či za ten čas vyrastie úplne nový okruh špeciálne navrhnutý pre monoposty Formuly 1, alebo to bude mestská trať v Dauhe.

V hre je totiž aj úprava okruhu Losail na základe tohtoročných skúseností. Potvrdil to aj výkonný riaditeľ Katarskej motoristickej a motocyklovej federácie Amro Al-Hamad: „Zatiaľ nemáme žiadne údaje. Keď ich získame, zvážime naše možnosti. Urobíme zmeny v niektorých zákrutách, znížime rýchlosť? Je to niečo, nad čím sme doteraz vôbec nerozmýšľali. Stále sme nedostali skutočný obraz. Snažíme sa nerobiť unáhlené závery. Počkáme si a v blízkej budúcnosti zvážime naše možnosti.

Losail je piatou novou traťou od začiatku hybridnej éry v roku 2014. Zaujímavosťou je, že predchádzajúce štyri nové preteky vždy vyhral Mercedes: v sezóne 2014 Lewis Hamilton v Soči; o dva roky neskôr Nico Rosberg zvíťazil vo Veľkej cene Európy v Baku; Lewis Hamilton vyhral aj vlaňajšiu Veľkú cenu Toskánska v Mugelle a aj preteky v portugalskom Algarve. Či sa niekomu podarí narušiť tieto štatistiky strieborných šípov, sa dozvieme až v nedeľu popoludní.