Komisári zamietli žiadosť Mercedesu, výsledky VC Brazílie zostávajú
Po viac ako 22 hodinách sa komisárom konečne podarilo rozhodnúť o žiadosti Mercedesu o opakovanom preskúmaní rozhodnutia neprešetrovať incident Maxa Verstappena a Lewisa Hamiltona z Veľkej ceny Brazílie. A verdiktom sa nepriklonili k argumentom strieborných šípov. Na jednej strane síce uznali, že sa objavili nové dôkazy, avšak nie veľmi významné.
Aby sme pochopili verdikt komisárov, musíme si v prvom rade uvedomiť, o čom sa dnes vlastne rozhodovalo. Komisári dnes mali za úlohu posúdiť, či Mercedes predložením palubných záberov Maxa Verstappena naplnil všetky podmienky článku 14 Medzinárodného športového kódexu FIA, ktorý hovorí o tom, kedy je dovolené opätovne otvoriť už prebratý incident.
Je preto kľúčové si uvedomiť, že komisári dnes nehodnotili, čo Max Verstappen spravil pri manévri, či bol v poriadku, a či komisári v nedeľu rozhodli správne. Hodnotili len, či nový dôkaz spĺňa podmienky uvedené v predmetnom článku. Ak by spĺňal, komisári by opäť otvorili incident Verstappena a Hamiltona a až vtedy by začali hodnotiť vytlačenie Hamiltona z trate.
Článok 14 kódexu hovorí, že dôkaz musí byť rozhodujúci, relevantný, nový, a v čase rozhodovania nemal byť žiadnej zo strán k dispozícii. Mercedes vo svojej žiadosti tvrdí, že tieto podmienky spĺňajú zábery z 360-stupňovej kamery na aute Maxa Verstappena ako aj zábery z jeho čelnej kamery.
Tri zo štyroch uvedených podmienok Mercedes splnil. Záznam skutočne nebol v tom čase dostupný, pretože prenos televíznych záberov z monopostu prebieha len cez jeden kanál. Keďže krátko pred incidentom sa réžia priameho prenosu rozhodla prepnúť na Verstappenovu kameru otočenú dozadu, mali sme k dispozícii len zábery z nej. Na záznam z ostatných kamier sme museli čakať, ten sa totižto ukladá priamo do úložiska na monoposte. Z tohto dôvodu tiež uznali, že ide o “nový” dôkaz.
Mercedes mal následne argumentovať, že záber z palubnej kamery Maxa Verstappena bol aj “relevantný”, pretože ako jediný jasne ukázal, v akej pozícii boli jednotlivé monoposty, a tiež pohyby volantom Maxa Verstappena. Keďže komisári aj počas pretekov hľadali tieto zábery, určite boli relevantné.
Potom však bolo treba posúdiť, či ide skutočne aj o významný dôkaz, ktorý by mohol zvrátiť verdikt komisárov, keby ho mali v čase rozhodovania k dispozícii. Mercedes sa počas vypočúvania odvolával na VC Rakúska 2020, na ktorej Lewis Hamilton dostal dodatočný trest za to, že počas žltej vlajky nespomalil. To sme však zistili až na druhý deň vďaka záberom z 360-stupňovej kamery, ktorá na rozdiel od ostatných záberov jasne ukázala, že Hamilton mohol žltú vlajku zbadať. Preto bol tento dôkaz uznaný ako relevantný, keď Red Bull požiadal o preskúmanie.
Mercedes sa pokúsil komisárov presvedčiť, že ide o rozhodujúci dôkaz tým, že prehral zábery z Verstappenovej kamery a porovnal ich s prejazdom z predchádzajúceho kola.
Komisári však podľa verdiktu mali pocit, že majú dostatok dôkazov na rozhodnutie. Navyše toto rozhodnutie korešpondovalo s popretekovými vyjadreniami pilotov. Lewis Hamilton vtedy hlásil, že to bol “azda pretekový incident” a že presne tak by mal vyzerať majstrovský súboj, Max Verstappen tiež nevidel žiadne porušenie pravidiel.
“Ak by mali komisári pocit, že predná kamera z auta Maxa Verstappena je kľúčová pri rozhodovaní, jednoducho by na incident uvalili vyšetrovanie — že bude vyšetrovaný po pretekoch — a vydali by verdikt až vo chvíli, keď by boli zábery k dispozícii. Nevideli však na to dôvod,” znie časť vysvetlenia v zamietavom stanovisku.
Kým podľa Mercedesu mal tento extra dôkaz silu úplne zmeniť verdikt komisárov, Tim Mayer, Matteo Perini, Vitantonio Liuzzi a Roberto Moreno na záberoch nevideli nič, čo by sa tak veľmi líšilo od ostatných dostupných záberov, ktoré bol v čase rozhodovania k dispozícii. “Na rozdiel od prípadu Rakúska 2020 podľa komisárov na záberoch nie je nič, čo by podstatne zmenilo fakty. A ani neukazujú nič, čo by komisári nevzali v tom čase do úvahy.”
Zábery z auta Maxa Verstappena sú tým pádom nové, relevantné, neboli v čase rozhodovania dostupné, avšak nie sú rozhodujúce. Tým nenapĺňajú podmienky v článku 14 Medzinárodného športového kódexu. Žiadosť Mercedesu je tým pádom zamietnutá.