Honda “nemôže uveriť”, koľkokrát musel Mercedes vymeniť motor
V štatistike počtu nasadených spaľovacích motorov Mercedes vedie s veľkým náskokom. Valtteri Bottas a Lewis Hamilton ich už nasadili jedenásť, čo je o tri viac ako tímy na druhej priečke v spomínanom rebríčku. V Honde sledujú tento vývoj s otvorenými ústami; jej technický riaditeľ Tojoharu Tanabe vraj tomu ani nemôže uveriť.
Valtteri Bottas už v tejto sezóne nasadil šesť spaľovacích motorov, Lewis Hamilton v úvodnom tréningu na VC Brazílie piaty. I napriek tomu má k dispozícii len dva motory, s ktorými si bude musieť vystačiť vo zvyšných pretekoch sezóny, prezradil v piatok Toto Wolff. Tie ostatné bolo treba odpísať.
Mercedes totižto po letnej prestávke začal doplácať na problémy so spoľahlivosťou. Ešte pred pár dňami sa zdalo, že sa ich úspešne podarilo vyriešiť a Hamilton nebude musieť prijať žiaden ďalší trest. V továrni však po analýzach dospeli k tomu, že umnejšie bude predsa len vybaviť Hamiltona ďalším motorom.
Toto Wolff to v piatok vysvetlil tým, že pohonné jednotky strieborných šípov v priebehu života strácajú s opotrebením viac výkonu ako komponenty súperov. Strata je až taká veľká, že Hamiltonovi by v závere sezóny hrozilo, že by Red Bullu vôbec nestíhal. Podľa Christiana Hornera má Honda v tomto smere veľkú výhodu; jej spaľovacie motory v priebehu celého životného cyklu spomalia len o jednu desatinku sekundy.
V Honde sa aj tak čudujú, ako je možné, že tím, ktorý v posledných sezónach absolútne dominoval, má zrazu toľko problémov. “Áno, som veľmi prekvapený,” uviedol Tojoharu Tanabe, technický šéf Hondy. “Často menia spaľovacie motory. Ani sa mi nechce veriť, čo sa to deje. A prečo?”
“Avšak z pohľadu výrobcu pohonných jednotiek je trochu škoda, že túto penalizáciu dostane pilot,” poznamenal s odkazom na jazdecký šampionát, v ktorom Hamilton dopláca aj na spoľahlivosť.
Svoje si však už odtrpeli aj Max Verstappen a Sergio Pérez, ktorí o svoje agregáty prišli po nezavinených kolíziách v Silverstone a na Hungaroringu. Tanabe verí, že keby nebolo týchto problémov, Red Bull by si vystačil aj s troma pohonnými jednotkami.
“Verím tomu, že áno,” odpovedal po krátkej pauze. “Takto ku koncu sezóny všetky štyri naše autá v Red Bulle a AlphaTauri podávajú dobré výkony. Pociťujeme isté sebavedomie, keď sa obzrieme dozadu na posledných pár pretekov. Tlačíme na to ako obyčajne a pripravujeme sa aj na akýkoľvek incident či neočakávanú situáciu.”
Nuž a čo Honda očakáva vo zvyšnej časti roka? Môžu predsa len prísť nejaké tresty? “Nikto nepozná budúcnosť, no ak nedôjde k nejakej neočakávanej nehode alebo neočakávanému zlyhaniu, tak žiadnemu z našich štyroch pilotov neplánujeme nasadiť novú pohonnú jednotku.”