logo F1online.sk

Anthony Davidson končí kariéru: Som hrdý, že som sa do F1 dostal len vďaka talentu

Anthony Davidson
© Twitter/Anthony Davidson
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 11. 2021

Anthonyho Davidsona čakajú 6. novembra posledné preteky kariéry. Vo veku 42 rokov ukončí svoju púť svetom motoršportu a na konte má 24 štartov vo Formule 1, titul majstra sveta vo vytrvalostných pretekoch a trinásť účastí na 24 hodín Le Mans. Anthony sa lúči veľavravným odkazom: „Nikomu som neplatil, do F1 som sa dostal len vďaka svojmu talentu.“

Niet pochýb o tom, že Davidson bol a stále je nesmierne talentovaným pretekárom. Žiaľ, stane sa známy skôr ako večný rezervný a testovací pilot, veľmi populárny odborník televízie Sky Sports a muž, ktorý mal na úspechoch Mercedesu nenápadný, no významný podiel. Jeho pretekárska kariéra skončí 6. novembra v Bahrajne na posledných pretekoch sezóny WEC.

Do sveta veľkého motoršportu prvýkrát nakukol v roku 2001 ako testovací pilot tímu BAR. O rok neskôr prešiel k Minardi a v Maďarsku a Belgicku odjazdil s talianskym celkom svoje prvé dve veľké ceny. V rokoch 2003 až 2006 pôsobil opäť v BAR-e a potom v Honde ako testovací a tretí pilot. Šancu v pretekoch dostal len raz, v Malajzii 2005. V roku 2007 prešiel k Super Aguri a vôbec po prvýkrát odjazdil kompletnú sezónu. S tímom začal aj ročník 2008, stajňa však čelila finančným problémom a po štyroch podujatiach zanikla.

Anthonyho kariéra pokračovala vo vytrvalostných pretekoch. Tie kombinoval s povinnosťami v tíme Brawn a neskôr Mercedes, kde pôsobí dodnes. Vyhral celkovo trinásť pretekov WEC a v roku 2014 sa s Toyotou tešil z titulu majstra sveta. Celkovo trinásťkrát sa pokúšal vyhrať 24 hodín Le Mans, no neúspešne. Najbližšie bol v rokoch 2013 a 2016 s Toyotou. V prvom prípade skončil druhý, keď jeho posádka podľahla Audi s triom Kristensen – McNish – Duval za volantom, v druhom sa jeho auto (pilotované Kazukim Nakadžimom) zastavilo v predposlednom kole kvôli mechanickej poruche.

Fanúšikovia legendárnych pretekov si isto spomenú aj na hororovú nehodu v roku 2012. Jeho auto doslova vzlietlo, po niekoľkometrovom lete pristálo na asfalte a skončilo v bariére. Anthony si zlomil jedenásty a dvanásty stavec a v kokpite chýbal dlhé mesiace. Aj to dokumentuje, aké veľké množstvo smoly mal Davidson na týchto legendárnych pretekoch.

Veľkej pocty sa Anthony dočkal v roku 2019, kedy bol po všetkých svojich úspechoch zaslúžene uvedený do Siene slávy FIA.

Davidson si vždy stál za svojim názorom, že bol dosť dobrý, aby toho vo Formule 1 dokázal viac. Na druhej strane je hrdý, že sa do F1 vôbec dostal bez finančnej podpory.

„Na začiatku nového tisícročia sme vo Formule 1 mali motory V10 a pneumatikovú vojnu. Bolo to brilantné obdobie,“ spomína Davidson na svoje účinkovanie v F1 pre Motorsport.com. „V tom období som cítil, že som si zaslúžil viac. Som však spokojný s niektorými svojimi výkonmi. Tie autá boli skrátka úžasné.“

„Do Formuly 1 som sa dostal len vďaka talentu, čo ma napĺňa hrdosťou. Za miesto tam som nezaplatil.“

„Rovnako to platí aj o športiakoch. Naozaj som mal pocit, že v rokoch 2010 až 2017 som bol s Peugeotom a Toyotou súčasťou zlatej éry šampionátu,“ dodal Davidson.