logo F1online.sk

Verstappen bol v obraze a stratégom dal cenný tip ako na Hamiltona

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala25. 10. 2021

Max Verstappen si víťazstvo v Austine určite zaslúžil. Až na štart, ktorý mu nevyšiel tak ako Lewisovi Hamiltonovi, predviedol ukážkovú jazdu pod tlakom a zaskvel sa aj učebnicovým prehľadom, keď svojich stratégov inštruoval, ako prekabátiť boxový múrik Mercedesu.

V USA sa jasne ukázalo, akú obrovskú výhodu predstavuje byť v presile dvaja na jedného. Hoci sa na začiatku dostal do čela Lewis Hamilton, v pretekoch si nemohol robiť, čo chcel, keďže Red Bull dokázal výrazne oklieštiť jeho strategické možnosti.

Max Verstappen sa zbavil stredne tvrdej zmesi zo štartu už po desiatich kolách v pokuse o undercut. To stratégov Mercedesu ešte nerozhodilo, keďže stále mali možnosť natiahnuť prvý stint a Verstappena prekonať vďaka opačnej stratégii. K reakcii ich prinútil až pitstop Sergia Péreza. Ten dokonale vylákal súpera. Mercedes si skrátka nemohol dovoliť zostať na trati dlhšie, lebo po zastávke by už nespadol len za Maxa Verstappena, ale aj jeho mexického kolegu.

A stratégom tento trik odporučil sám Max Verstappen. Samozrejme, nevieme povedať, či ho nechceli zrealizovať aj bez jeho pomoci, no v každom prípade tým pilot Red Bullu dokázal, že má v pretekoch skvelý prehľad.

V nedeľu večer Max Verstappen vysvetľoval, ako k tomu dospel. “Boli sme veľmi agresívni. Oni vtedy vedeli, že sa mi podarí undercut na nich, takže im nedávalo žiadny zmysel zastaviť.” To bol problém, ktorý bolo treba riešiť. “Ako som povedal, vy ich musíte prinútiť, nemôžete ich nechať krúžiť vpredu veľmi dlho. Po Checovi teda zastavili. Oni museli reagovať, lebo Checo by sa ocitol pred nimi.”

“Neustále musíte premýšľať, ako získať pre tím najlepší výsledok, najviac bodov a ako im nedať priveľkú výhodu po stránke pneumatík,” komentuje líder šampionátu, ktorý v konečnom dôsledku poskytol Mercedesu istú pneumatikovú výhodu, no podľa všetkého nie dostatočnú. “Nakoniec to bolo osem kôl. Tu je to dosť, našťastie sa nám podarilo odolať.”

“Na konci bolo náročné udržať sa vpredu. Samozrejme, ťažko sa tu predbieha, ale keď vám odchádzajú pneumatiky, tak v jednej chvíli môžete začať strácať veľa času na kolo. Našťastie nám to akurát vystačilo,” spadol Verstappenovi kameň zo srdca.

V posledných kolách mu však nebolo všetko jedno, najmä nie v momente, keď sa pred ním objavil Haas. Azda jediným Verstappenovým šťastím bolo to, že nešlo o Haas v rukách Nikitu Mazepina, ktorý akoby sa vyžíval v blokovaní svojich súperov.

“Dve kolá pred koncom som pred sebou zbadal Haas. Hovorím si, prosím ťa, uhni sa z cesty,” vybavuje si záverečné momenty veľkej ceny Verstappen. “Ale zase je pravda, že mal právo tam byť, bol som len približne jeden a pol sekundy za ním.”

“Moje pneumatiky už vtedy odchádzali, a keď k tomu jazdíte za niekým iným, je to ešte náročnejšie. Našťastie mi poskytol DRS. Trochu mi to pomohlo. Možnože to, čo som stratil v predchádzajúcich zákrutách, som získal na rovinke. Bolo to napínavé,” skonštatoval a vzápätí dostal otázku, či mu Schumacher v skutočnosti tým DRS nepomohol. “Keby predo mnou nebolo žiadne auto, tiež by to bolo dobré.”

Red Bullu sa v Austine oplatilo byť agresívny, čo Verstappen uznal aj v popretekovej vysielačke. Potešilo ho, že vďaka tejto stratégii nemusel v závere on loviť, ale mu stačilo sa brániť, čo je vo svete Formuly 1 obyčajne tá výhodnejšia pozícia.

“Ja som bol len rád, že som vpredu,” odmietol akýkoľvek náznak kritiky, že by Red Bull zastavil prehnane skoro či už pri prvej, alebo druhej zastávke. “To je potom iný príbeh v porovnaní s tým, keď útočíte. Samozrejme, na konci sa rozhodne. Keď ste na čele, tak vás v závere možno predbehnú, ale keď ste vzadu, tak ste zaseknutí. To je o čosi frustrujúcejšie. Dali sme do toho všetko a našťastie to zafungovalo.”

Súvisiace články