logo F1online.sk

Norris: Ferrari už má dobré auto aj dobrý motor

Lando Norris
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala22. 10. 2021

Boj o jazdecký a konštruktérsky titul sa bude rozhodovať na cieľovej rovinke. Nebude však jediný. O tretiu priečku sa pobijú odvekí rivali McLaren a Ferrari. A v závere bude zrejme lepšie akcelerovať talianska stajňa, ktorá v posledných týždňoch vykazuje výrazné zisky.

McLaren a Ferrari sa v tejto sezóne už niekoľkokrát predbehli. V Holandsku sa do čela tohto súboja dostalo Ferrari, na čo McLaren kontroval talianskym double a lepším bodovým zápisom v Soči. Teraz je na čele, no v Turecku stratil na súperov z Maranella desať bodov. S 240 bodmi na konte oproti 232,5 bodu Ferrari je jasné, že ešte nie je rozhodnuté, ba Scuderia má veľmi dobrú šancu splniť cieľ, ktorý jej vytýčil Mattia Binotto: Získať tretie miesto v Pohári konštruktérov.

“Pravdepodobne môžeme očakávať pár náročných pretekov,” obáva sa šéf McLarenu Andreas Seidl narážajúc na viacero veľkých cien, na ktorých bude hrať úlohu aerodynamika. Okruh, ktorý by sa podobal Monze, mal dlhé rovinky a tvrdé brzdenia, už nepríde rovnako ako vylepšenia. Kľúčové bude optimalizovať celý balík a využiť naskytnuté príležitosti.

V neprospech Wokingu hovorí i motorová situácia. Charles Leclerc aj Carlos Sainz už nasadili štvrté pohonné jednotky rovnako ako Daniel Ricciardo. Tento víkend navyše prijme trest ďalší pilot z tábora Mercedesu, a síce Sebastian Vettel. Pri problémoch so spaľovacím motorom sa zdá byť veľmi riskantné pokúsiť sa odjazdiť zvyšok roka na starých motorových komponentoch.

Nuž a nesmieme zabudnúť na to, že Ferrari už na rovinkách nestráca tak veľa ako doteraz, dokáže sa lepšie brániť i útočiť. Vďačí za to motorovému oddeleniu, ktorému sa podarilo zefektívniť fungovanie pohonnej jednotky. Okrem iného to dosiahli navýšením napätia zo 400 voltov na dvojnásobok, čím sa dotiahli na úroveň Mercedesu, Hondy a Renaultu. Kvôli tomu však inžinieri museli upraviť všetky komponenty hybridného systému vrátane batérií, ktoré sú dnes o čosi ľahšie.

Pohonná jednotka Ferrari je vďaka tomu v istých ohľadoch najlepšia zo všetkých. Na koncoch roviniek sa prepína do režimu rekuperácie neskôr ako motory Hondy, Mercedesu a Renaultu, čo znamená, že pilot má dlhší čas k dispozícii extra 163 koní, ktoré mu ponúka elektrická časť. Podľa dát z GPS sa zlepšila aj akcelerácia na výjazdoch zo zákrut. Súperi vypočítali, že Ferrari môže rátať zisky v oblasti motora na desatiny.

Z pohonnej jednotky sa môže stať žolík Scuderie. “Ferrari má teraz konkurencieschopné auto a konkurencieschopný motor,” poznamenal Lando Norris. Andreas Seidl k tomu pridal obavy z austinského okruhu, na ktorom by mohol mať výhodu súper. “Je tu pár dlhých zákrut, ktoré sa nám veľmi nepáčia.”

Na druhej strane však McLaren bude ťažiť minimálne na dlhej rovinke pred dvanástou zákrutou. “Na niektorých úsekoch na tom budeme dobre, na iných už menej. Dúfame, že dobré prekryjú tie zlé a nebude to naopak,” dodáva Norris. “Máme pár otáznikov ohľadom nerovností, vetra a teplôt. Nemyslím si, že budeme vpredu o dve desatiny, no nemyslím si ani to, že budeme dve desatiny strácať.”