logo F1online.sk

Dnes sme mohli mať kvalifikačné preteky, ako by to vyzeralo na štarte?

Štart VC Rakúska 2019
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala11. 7. 2020

Jednou z veľkých tém pred začiatkom sezóny 2020 boli kvalifikačné preteky. Tie napokon nezískali jednomyseľné áno od všetkých tímov, čo celý nápad aspoň nateraz hodilo do koša. Ako by však vyzerala sobota, keby sme dnes takéto preteky mali?

Namiesto štandardnej kvalifikácie by sa uskutočnili 30-minútové šprintové preteky, do ktorých by jazdci nastúpili v obrátenom poradí šampionátu. To znamená, že kým Max Verstappen by vyštartoval z pole position, vedúci muž šampionátu Valtteri Bottas až na samom konci štartového poľa. Ostatní piloti by sa zoradili takto:

  1. Max Verstappen
  2. Daniel Ricciardo
  3. Lance Stroll
  4. Kevin Magnussen
  5. Romain Grosjean
  6. George Russell
  7. Kimi Räikkönen
  8. Alexander Albon
  9. Daniil Kvjat
  10. Nicholas Latifi
  11. Sebastian Vettel
  12. Antonio Giovinazzi
  13. Esteban Ocon
  14. Pierre Gasly
  15. Sergio Pérez
  16. Carlos Sainz
  17. Lewis Hamilton
  18. Lando Norris
  19. Charles Leclerc
  20. Valtteri Bottas

Pripomeňme, že trest Landa Norrisa, ktorý príde o tri priečky na štarte, by si odpykal až v nedeľu.

O štarte do nedeľňajších pretekov by rozhodli výsledky týchto šprintových. Ich víťaz by získal pole position a pilot na 20. priečke by vyštartoval posledný. Dalo by sa teda povedať, že išlo by len o akési pozastavenie pretekov po 30 minútach a následné pokračovanie v nedeľu.

Proti navrhovanému nápadu bol predovšetkým Toto Wolff. Mercedesu by takýto formát víkendu skutočne nevyhovoval, Hamilton s Bottasom by sa v sobotu zoradili až na šestnástej a dvadsiatej priečke. Hrozba kolízii a vypadnutia je takto vzadu ďaleko väčšia.

Šéfovia tímov túto vec rozoberali aj na piatkovej tlačovej konferencii, na ktorej si vydýchol Otmar Szafnauer. Tiež ho teší, že kvalifikačné preteky napokon nemáme. Monoposty by vraj takú záťaž nezvládli.

“Ako ste videli už minulý týždeň, táto trať vie byť dosť tvrdá k brzdám,” objasňuje ďalší dôvod, prečo nie sú kvalifikačné preteky najšťastnejším nápadom, šéf Racing Pointu Otmar Szafnauer. “Videli sme aj pár zlyhaní bŕzd. Žiaľ, keby sme mali tieto obrátené preteky, po ktorých by nasledovalo parc fermé a nato ešte ďalšie preteky, napríklad naše auto by to nezvládlo — najskôr kratšie preteky a potom dokončiť aj tie riadne.”

“Myslím si, že takéto rozhodnutie by malo byť prijaté s dostatočným predstihom, ešte predtým, ako sa začne vývoj auta, aby sme pracovali s takýmito parametrami. Nuž a či je to premrhaná príležitosť? Myslím si, že hoci je to rovnaká trať, počasie sa postará o to, že budeme mať dva odlišné preteky,” doplnil Szafnauer.

Na tlačovej konferencii bola aj Claire Williamsová. Jej pohľad na vec neprekvapí. “Je zábavné, že hoci už dlhé roky zastávam tradičnú DNA v našom športe, s obráteným štartovým roštom som súhlasila. A možno to ani nie je prekvapenie. Bolo by super, keby sme videli Williams na pole position. Ale je to proti pravej DNA tohto športu a ja nie som človek, ktorý si myslí, že Formula 1 potrebuje umelé zásahy, len aby to bolo vzrušujúcejšie.”