logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Verstappen má všetko vo svojich rukách

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala27. 6. 2021

Red Bull v sobotu získal tretiu tohtosezónnu pole position. V Mercedese preto cítiť istý nepokoj. Strieborní vedia, že prekabátiť stratégov Red Bull bude ťažké, a predbehnúť Maxa Verstappena priamo na trati ešte ťažšie. Nuž a potvrdzujú to aj časy z piatkových pretekových simulácií.

Máme za sebou jeden z najchaotickejších piatkov sezóny. Predpoveď počasia tímy varovala, že v druhom tréningu bude pršať, a tak sa všetky pokúsili vtesnať čo najviac zo svojho programu do prvého tréningu. A tak sa stalo, že už v rámci úvodnej tréningovej hodinovky sa tímy intenzívne venovali dlhým jazdám.

Porovnávať dopoludnie s popoludním však nemá veľký zmysel. Podmienky na trati sa v priebehu dňa výrazne zlepšovali, pribúdalo gripu, a v druhom tréningu bola trať o približne 0,5 sekundy rýchlejšia ako predtým.

V každom prípade Max Verstappen ukazoval, že s ním treba rátať. V úvodnej časti bol na stredne tvrdej zmesi jasne rýchlejší ako Lewis Hamilton, a to odjazdil o štyri kolá dlhší stint.

Priame porovnania tejto dvojice z popoludnia nemáme. Verstappen si v rámci pretekovej simulácie vyskúšal tvrdú zmes, Lewis Hamilton zas mäkkú. Helmut Marko vyzeral byť s Verstappenovou rýchlosťou veľmi spokojný: “Na tvrdých pneumatikách bol taký rýchly ako naši súperi na mäkkých.” Hamilton po kvalifikácii dokonca poznamenal, že Verstappen má mať výhodu 0,25 sekundy na kolo.

Valtteri Bottas a Sergio Pérez sa v piatok hľadali nielen po stránke kvalifikačnej rýchlosti, ale aj tej pretekovej. Ich jazdy na tvrdých gumách z druhého tréningu vyzerajú tak dobre len preto, že ich odjazdili na konci tréningu po stinte na softoch, teda s ľahším monopostom.

Bottasa dnes navyše bude škrieť chyba z piatka, ktorá ho z vybojovanej druhej priečky v kvalifikácii odsunie až na štartové piate miesto.

V prípade McLarenov sme si už zvykli, že sobota im obyčajne nevyjde podľa predstáv. To sa v prípade Daniela Ricciarda potvrdilo, no Lando Norris si vybojoval pekné štvrté miesto. Zdá sa teda, že aspoň polovica garáže papájových sa dnes bude tešiť z pekného výsledku.

Nebude to však celkom jednoduché, keďže Red Bully a Mercedesy majú pred zvyškom poľa veľký náskok. Okrem toho bolo v piatok pri pretekových simuláciách rýchlejšie aj Ferrari, ktoré by mohlo minimálne v prípade Charlesa Leclerca pohroziť. McLaren teda ešte nič nemá vyhrané.

Ferrari sa v piatok do kvalifikačných simulácií nehrnulo, čo sa možno čiastočne podpísalo pod to, že v sobotu obsadilo len siedme a dvanáste miesto. Namiesto príprav na sobotu totiž investovalo svoj čas do spoznávania pneumatík, s ktorými malo vo Francúzsku obrovské problémy.

“Na aute sme toho vyskúšali veľa, aby sme zistili, čo nám môže pomôcť vyriešiť túto pneumatikovú záhadu a čo nie,” vysvetlil Charles Leclerc. Jeho kolega Carlos Sainz vraj zbadal isté náznaky, že inžinieri našli smer, ktorým by sa mohli vybrať, no radšej krotil očakávania: “Toto je dlhodobý projekt.”

V rámci dlhých jázd sa piloti Ferrari držali v prvej päťke, a to ráno na softoch a popoludní na stredne tvrdej zmesi. Pomohla im však aj trať, keďže na Red Bull Ringu predné pneumatiky netrpia tak veľmi ako vo Francúzsku, a aj teploty asfaltu sú dosť vysoké.

A kým Ferrari bolo celkom konkurencieschopné na dvoch mäkších zmesiach, na tej tvrdej úplne prepadlo. Lepší bol ešte aj George Russell na Williamse. To je pre Russella skvelá správa, keďže Brit bude štartovať z desiatej priečky a s voľným výberom pneumatík.

Priemerné časy dosiahnuté v rámci pretekových simulácií z prvého piatkového tréningu podľa analýz Auto Motor und Sport:

Pilot Priem. čas Kolá Pneumatiky
Perez 1:10,031 13 soft
Gasly 1:10,102 11 soft
Leclerc 1:10,183 18 soft
Sainz 1:10,247 16 soft
Alonso 1:10,263 13 soft
Bottas 1:10,374 10 soft
Norris 1:10,619 14 soft
Ocon 1:10,668 10 soft
Ricciardo 1:10,717 11 soft
Stroll 1:10,735 13 soft
Vettel 1:10,736 13 soft
Giovinazzi 1:10,977 10 soft
Mazepin 1:12,288 11 soft
Verstappen 1:09,676 15 medium
Hamilton 1:10,109 11 medium
Russell 1:10,349 12 medium
Tsunoda 1:10,681 12 medium
Schumacher 1:11,623 15 medium

Priemerné časy dosiahnuté v rámci pretekových simulácií z druhého piatkového tréningu:

Pilot Priem. čas Kolá Pneumatiky
Hamilton 1:09,559 13 soft
Pérez 1:09,860 12 soft
Stroll 1:09,938 9 soft
Sainz 1:10,113 23 soft
Vettel 1:10,135 10 soft
Norris 1:10,193 20 soft
Bottas 1:10,249 11 Soft
Cunoda 1:10,338 16 soft
Ricciardo 1:10,495 19 soft
Giovinazzi 1:10,630 18 soft
Alonso 1:10,071 18 medium
Ocon 1:10,229 18 medium
Vettel 1:10,294 16 medium
Stroll 1:10,665 17 medium
Latifi 1:10,755 21 medium
Mazepin 1:11,620 14 medium
Bottas 1:09,588 11 hard
Verstappen 1:09,621 16 hard
Pérez 1:09,858 7 hard
Russell 1:09,920 19 hard
Leclerc 1:10,086 18 hard
Norris 1:10,442 7 hard

Štartový rošt a stratégie

Oproti kvalifikácii máme dve zmeny. Valtteri Bottas príde o tri priečky a tým posunie vyššie Lewisa Hamiltona, Landa Norrisa a Sergia Péreza. Ďalším potrestaným je Júki Cunoda za to, že v Q3 zablokoval Valtteriho Bottasa. Z ôsmeho miesta spadne na jedenáste, z čoho vyťažia Fernando Alonso, Lance Stroll a George Russell. Pre Russella to bude obrovská výhoda, keďže ako jediný v prvej desiatke bude môcť nasadiť zmes podľa ľubovôle.

Zvyšok prvej desiatky nasadí mäkkú zmes, výnimkou je len trojica Verstappen, Hamilton a Bottas, ktorí sa do Q3 prebojovali na mediumkách. Doplňme ešte, že Júki Cunoda bude musieť takisto štartovať na mäkkých pneumatikách z kvalifikácie, aj napriek tomu, že sa na štarte postaví až na jedenástu priečku.

https://pbs.twimg.com/media/E40hZgFWUAExzaV?format=png&name=large

Pirelli na základe piatkových simulácií jasne odkazuje, že najrýchlejšou stratégiou bude zastaviť len raz. Medzi všetkými tromi možnosťami, ako nakombinovať mäkkú, stredne tvrdú a tvrdú sadu, je to dosť tesné.

Výrazne pomalšia je až taktika s dvomi pitstopmi, ku ktorej by sa tímy mohli uchýliť, ak by začali mať podobné problémy ako vo Francúzsku. Nuž a keďže sa na Red Bull Ringu dá predbiehať, vymeniť pneumatiky za čerstvé sa môže vyplatiť.

https://pbs.twimg.com/media/E44FSdYWQAYhGGB?format=jpg&name=large

Rozdiely medzi pneumatikami sú nasledovné: Mäkká zmes C4 je o 0,5 sekundy na kolo rýchlejšia ako stredne tvrdá a o 0,8 sekundy na kolo lepšia ako tvrdá.

https://pbs.twimg.com/media/E4yW8AyXEAI0shv?format=jpg&name=large

A ešte prehľad zostávajúcich pneumatík pred dnešnými pretekmi:

https://pbs.twimg.com/media/E44FLHVXIAE8W_G?format=jpg&name=large

Tipy redakcie

Milan Kubala

Max Verstappen v piatok ukázal, že má lepšiu rýchlosť ako Mercedesy. Ak sa mu nič neprihodí, svoj Red Bull by mal pohodlne doviezť až do cieľa.

Sergiovi Pérezovi vo Francúzsku chýbali tri kolá na to, aby predbehol Lewisa Hamiltona na opotrebovaných pneumatikách, a to sa cestou musel dostať ešte cez Valtteriho Bottasa. Teraz sa mu Valtteri Bottas z cesty odpratal sám, a tak by Mexičan mohol Hamiltona poraziť.

Lance Stroll aj Fernando Alonso štartujú v prvej desiatke, čo by mohli využiť. Aston Martin je navyše už tradične v pretekoch celkom silný a Fernando Alonso zas bojovný.

Matúš Pavlík

Je načase, aby to George konečne zlomil. Štartuje v najlepšej desiatke, môže si vybrať stratégiu a jeho Williams v pretekovom tempe nestráca. S pridaním nejakého toho Russellovho kúzla by to mohlo konečne “klapnúť”.

Rovnako tak Aston Martin by podľa mňa mal v pretekoch svojou rýchlosťou Ferrari prevýšiť. Stroll navyše štartuje pred Sainzom. A v prípade Lanca sa nebojím ani v prípade dažďa. Na mokrej trati totiž podľa mňa nie je oveľa horší než Sainz.

Tip na Valtteriho najrýchlejšie kolo vychádza tak trochu z udalostí na Paul Ricard. Ak bude Bottas opäť za Pérezom, tentoraz by sa už stratégovia Mercedesu mýliť nemali. Stávka na Gaslyho je pre mňa opäť optimalizáciou celkového kurzu.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!