Strategický ťahák Niké: Verstappen má všetko vo svojich rukách
Red Bull v sobotu získal tretiu tohtosezónnu pole position. V Mercedese preto cítiť istý nepokoj. Strieborní vedia, že prekabátiť stratégov Red Bull bude ťažké, a predbehnúť Maxa Verstappena priamo na trati ešte ťažšie. Nuž a potvrdzujú to aj časy z piatkových pretekových simulácií.
Máme za sebou jeden z najchaotickejších piatkov sezóny. Predpoveď počasia tímy varovala, že v druhom tréningu bude pršať, a tak sa všetky pokúsili vtesnať čo najviac zo svojho programu do prvého tréningu. A tak sa stalo, že už v rámci úvodnej tréningovej hodinovky sa tímy intenzívne venovali dlhým jazdám.
Porovnávať dopoludnie s popoludním však nemá veľký zmysel. Podmienky na trati sa v priebehu dňa výrazne zlepšovali, pribúdalo gripu, a v druhom tréningu bola trať o približne 0,5 sekundy rýchlejšia ako predtým.
V každom prípade Max Verstappen ukazoval, že s ním treba rátať. V úvodnej časti bol na stredne tvrdej zmesi jasne rýchlejší ako Lewis Hamilton, a to odjazdil o štyri kolá dlhší stint.
Priame porovnania tejto dvojice z popoludnia nemáme. Verstappen si v rámci pretekovej simulácie vyskúšal tvrdú zmes, Lewis Hamilton zas mäkkú. Helmut Marko vyzeral byť s Verstappenovou rýchlosťou veľmi spokojný: “Na tvrdých pneumatikách bol taký rýchly ako naši súperi na mäkkých.” Hamilton po kvalifikácii dokonca poznamenal, že Verstappen má mať výhodu 0,25 sekundy na kolo.
Valtteri Bottas a Sergio Pérez sa v piatok hľadali nielen po stránke kvalifikačnej rýchlosti, ale aj tej pretekovej. Ich jazdy na tvrdých gumách z druhého tréningu vyzerajú tak dobre len preto, že ich odjazdili na konci tréningu po stinte na softoch, teda s ľahším monopostom.
Bottasa dnes navyše bude škrieť chyba z piatka, ktorá ho z vybojovanej druhej priečky v kvalifikácii odsunie až na štartové piate miesto.
V prípade McLarenov sme si už zvykli, že sobota im obyčajne nevyjde podľa predstáv. To sa v prípade Daniela Ricciarda potvrdilo, no Lando Norris si vybojoval pekné štvrté miesto. Zdá sa teda, že aspoň polovica garáže papájových sa dnes bude tešiť z pekného výsledku.
Nebude to však celkom jednoduché, keďže Red Bully a Mercedesy majú pred zvyškom poľa veľký náskok. Okrem toho bolo v piatok pri pretekových simuláciách rýchlejšie aj Ferrari, ktoré by mohlo minimálne v prípade Charlesa Leclerca pohroziť. McLaren teda ešte nič nemá vyhrané.
Ferrari sa v piatok do kvalifikačných simulácií nehrnulo, čo sa možno čiastočne podpísalo pod to, že v sobotu obsadilo len siedme a dvanáste miesto. Namiesto príprav na sobotu totiž investovalo svoj čas do spoznávania pneumatík, s ktorými malo vo Francúzsku obrovské problémy.
“Na aute sme toho vyskúšali veľa, aby sme zistili, čo nám môže pomôcť vyriešiť túto pneumatikovú záhadu a čo nie,” vysvetlil Charles Leclerc. Jeho kolega Carlos Sainz vraj zbadal isté náznaky, že inžinieri našli smer, ktorým by sa mohli vybrať, no radšej krotil očakávania: “Toto je dlhodobý projekt.”
V rámci dlhých jázd sa piloti Ferrari držali v prvej päťke, a to ráno na softoch a popoludní na stredne tvrdej zmesi. Pomohla im však aj trať, keďže na Red Bull Ringu predné pneumatiky netrpia tak veľmi ako vo Francúzsku, a aj teploty asfaltu sú dosť vysoké.
A kým Ferrari bolo celkom konkurencieschopné na dvoch mäkších zmesiach, na tej tvrdej úplne prepadlo. Lepší bol ešte aj George Russell na Williamse. To je pre Russella skvelá správa, keďže Brit bude štartovať z desiatej priečky a s voľným výberom pneumatík.
Priemerné časy dosiahnuté v rámci pretekových simulácií z prvého piatkového tréningu podľa analýz Auto Motor und Sport:
Pilot | Priem. čas | Kolá | Pneumatiky |
---|---|---|---|
Perez | 1:10,031 | 13 | soft |
Gasly | 1:10,102 | 11 | soft |
Leclerc | 1:10,183 | 18 | soft |
Sainz | 1:10,247 | 16 | soft |
Alonso | 1:10,263 | 13 | soft |
Bottas | 1:10,374 | 10 | soft |
Norris | 1:10,619 | 14 | soft |
Ocon | 1:10,668 | 10 | soft |
Ricciardo | 1:10,717 | 11 | soft |
Stroll | 1:10,735 | 13 | soft |
Vettel | 1:10,736 | 13 | soft |
Giovinazzi | 1:10,977 | 10 | soft |
Mazepin | 1:12,288 | 11 | soft |
Verstappen | 1:09,676 | 15 | medium |
Hamilton | 1:10,109 | 11 | medium |
Russell | 1:10,349 | 12 | medium |
Tsunoda | 1:10,681 | 12 | medium |
Schumacher | 1:11,623 | 15 | medium |
Priemerné časy dosiahnuté v rámci pretekových simulácií z druhého piatkového tréningu:
Pilot | Priem. čas | Kolá | Pneumatiky |
---|---|---|---|
Hamilton | 1:09,559 | 13 | soft |
Pérez | 1:09,860 | 12 | soft |
Stroll | 1:09,938 | 9 | soft |
Sainz | 1:10,113 | 23 | soft |
Vettel | 1:10,135 | 10 | soft |
Norris | 1:10,193 | 20 | soft |
Bottas | 1:10,249 | 11 | Soft |
Cunoda | 1:10,338 | 16 | soft |
Ricciardo | 1:10,495 | 19 | soft |
Giovinazzi | 1:10,630 | 18 | soft |
Alonso | 1:10,071 | 18 | medium |
Ocon | 1:10,229 | 18 | medium |
Vettel | 1:10,294 | 16 | medium |
Stroll | 1:10,665 | 17 | medium |
Latifi | 1:10,755 | 21 | medium |
Mazepin | 1:11,620 | 14 | medium |
Bottas | 1:09,588 | 11 | hard |
Verstappen | 1:09,621 | 16 | hard |
Pérez | 1:09,858 | 7 | hard |
Russell | 1:09,920 | 19 | hard |
Leclerc | 1:10,086 | 18 | hard |
Norris | 1:10,442 | 7 | hard |
Štartový rošt a stratégie
Oproti kvalifikácii máme dve zmeny. Valtteri Bottas príde o tri priečky a tým posunie vyššie Lewisa Hamiltona, Landa Norrisa a Sergia Péreza. Ďalším potrestaným je Júki Cunoda za to, že v Q3 zablokoval Valtteriho Bottasa. Z ôsmeho miesta spadne na jedenáste, z čoho vyťažia Fernando Alonso, Lance Stroll a George Russell. Pre Russella to bude obrovská výhoda, keďže ako jediný v prvej desiatke bude môcť nasadiť zmes podľa ľubovôle.
Zvyšok prvej desiatky nasadí mäkkú zmes, výnimkou je len trojica Verstappen, Hamilton a Bottas, ktorí sa do Q3 prebojovali na mediumkách. Doplňme ešte, že Júki Cunoda bude musieť takisto štartovať na mäkkých pneumatikách z kvalifikácie, aj napriek tomu, že sa na štarte postaví až na jedenástu priečku.
Pirelli na základe piatkových simulácií jasne odkazuje, že najrýchlejšou stratégiou bude zastaviť len raz. Medzi všetkými tromi možnosťami, ako nakombinovať mäkkú, stredne tvrdú a tvrdú sadu, je to dosť tesné.
Výrazne pomalšia je až taktika s dvomi pitstopmi, ku ktorej by sa tímy mohli uchýliť, ak by začali mať podobné problémy ako vo Francúzsku. Nuž a keďže sa na Red Bull Ringu dá predbiehať, vymeniť pneumatiky za čerstvé sa môže vyplatiť.
Rozdiely medzi pneumatikami sú nasledovné: Mäkká zmes C4 je o 0,5 sekundy na kolo rýchlejšia ako stredne tvrdá a o 0,8 sekundy na kolo lepšia ako tvrdá.
A ešte prehľad zostávajúcich pneumatík pred dnešnými pretekmi:
Tipy redakcie
Milan Kubala
Max Verstappen v piatok ukázal, že má lepšiu rýchlosť ako Mercedesy. Ak sa mu nič neprihodí, svoj Red Bull by mal pohodlne doviezť až do cieľa.
Sergiovi Pérezovi vo Francúzsku chýbali tri kolá na to, aby predbehol Lewisa Hamiltona na opotrebovaných pneumatikách, a to sa cestou musel dostať ešte cez Valtteriho Bottasa. Teraz sa mu Valtteri Bottas z cesty odpratal sám, a tak by Mexičan mohol Hamiltona poraziť.
Lance Stroll aj Fernando Alonso štartujú v prvej desiatke, čo by mohli využiť. Aston Martin je navyše už tradične v pretekoch celkom silný a Fernando Alonso zas bojovný.
Matúš Pavlík
Je načase, aby to George konečne zlomil. Štartuje v najlepšej desiatke, môže si vybrať stratégiu a jeho Williams v pretekovom tempe nestráca. S pridaním nejakého toho Russellovho kúzla by to mohlo konečne “klapnúť”.
Rovnako tak Aston Martin by podľa mňa mal v pretekoch svojou rýchlosťou Ferrari prevýšiť. Stroll navyše štartuje pred Sainzom. A v prípade Lanca sa nebojím ani v prípade dažďa. Na mokrej trati totiž podľa mňa nie je oveľa horší než Sainz.
Tip na Valtteriho najrýchlejšie kolo vychádza tak trochu z udalostí na Paul Ricard. Ak bude Bottas opäť za Pérezom, tentoraz by sa už stratégovia Mercedesu mýliť nemali. Stávka na Gaslyho je pre mňa opäť optimalizáciou celkového kurzu.
A čo tvoje tipy?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?
Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!