logo F1online.sk

Häkkinen: Bolo to správne rozhodnutie

Monoposty zoradené na konci boxovej uličky na VC Belgicka 2021
© FOM
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 9. 2021

Veľká cena Belgicka 2021 bude pamätná ako jedna z najbizarnejších. Okruh Spa-Francorchamps je skúškou sebadôvery každého pretekára, no k tejto trati treba takisto pristupovať s dávkou pokory. Dvojnásobný majster sveta Mika Häkkinen zažil na vlastnej koži časy, keď bola bilancia úrazov (aj smrteľných) vo Formule 1 omnoho horšia než je tomu dnes. Rozhodnutiu riaditeľstva pretekov preto absolútne rozumie.

„Som veľkým podporovateľom správnych rozhodnutí urobených v záujme bezpečnosti a myslím si, že rozhodnutie Michaela Masiho nepretekať v Spa-Francorchamps bolo správne,“ napísal Häkkinen vo svojom stĺpčeku. „Musíme sa zamyslieť nad tým, čo sa mohlo stať, ak by sa preteky uskutočnili. Jazdec alebo fanúšik sa mohol zraniť, možno aj horšie. Potom by sme viedli úplne inú debatu, než akú vedieme teraz.“

„Poviem to na rovinu – tímy a FIA odvádzajú každý rok brilantnú robotu v zlepšovaní bezpečnosti, avšak Formula 1 stále zostáva veľmi nebezpečnou. V Adelaide v roku 1995 som skoro prišiel o život, takže o tom môžem hovoriť z vlastnej skúsenosti.“

„Môj prvý kolega v McLarene, Ayrton Senna, prišiel o život len sedem mesiacov po tom, čo som v tíme debutoval. Táto udalosť ma nesmierne zasiahla, rovnako ako všetkých vo Formule 1. Smrť Ayrtona a Rolanda Ratzenbergera viedli k revolúcii v bezpečnosti, čo sa postaralo o to, že ďalších dvadsať rokov neprišiel o život žiadny ďalší pretekár,“ píše Häkkinen.

„Vážna nehoda Julesa Bianchiho na Veľkej cene Japonska v roku 2014 to ukončila. Keď v júli nasledujúceho roku nakoniec zomrel, tak si aj nová generácia jazdcov, členov tímov a fanúšikov uvedomila, že tento šport môže byť brutálny. Bianchiho nehodu spôsobilo viacero faktorov. Jedným z nich bolo, že Julesova Marussia a Sauber Adriana Sutila vyleteli z trate po tom, čo stratili kontrolu kvôli veľkému množstvu vody tečúcej po trati. Ak po okruhu steká doslova rieka vody, je to veľmi veľké riziko,“ píše Häkkinen.

„Ak auto dostane aquaplaning, nemáte nad ním absolútne žiadnu kontrolu – žiadne brzdy alebo riadenie – preto boli v podmienky v Spa také nebezpečné. Súčasné monoposty majú asi 1000 koní, 752 kilogramov a veľmi sofistikovanú aerodynamiku, ktorá vytvára ohromný vodný sprej za ním.“

„FIA a okruh v Spa majú nové plány na zlepšenie bezpečnosti, ale zastaviť takýto silný dážď skrátka nedokážu. Môžu len sledovať všetky dostupné informácie a na základe toho urobiť najlepšie rozhodnutie v záujme všetkých, ochranou života a zdravia počínajúc,“ dodal dvojnásobný majster sveta.

Súvisiace články