logo F1online.sk

Mercedes napokon uznáva, že neposlať Hamiltona do boxov bola chyba

Lewis Hamilton v boxoch
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala5. 8. 2021

Po pretekoch v Maďarsku Toto Wolff dôrazne bránil rozhodnutia svojho tímu so slovami, že boli stopercentne správne. Po ďalšej analýze však už úradujúci šampióni pripúšťajú, že by spravili lepšie, ak by pneumatiky pred reštartom predsa len prezuli.

Mercedes sa na osychajúcej trati ocitol v nezávideniahodnej situácii. Keďže bol na čele celého vláčika monopostov, mohol sa pri rozhodovaní, či zastaviť alebo nie, spoľahnúť len na svoj vlastný úsudok. Ukázalo sa, že nebol celkom správny.

Reštart napokon prebehol s jediným monopostom; len Lewis Hamilton čakal na to, kým zhasnú červené svetlá. Vtedy už Mercedes tušil, že Brit bude mať problém. A po zastávke v boxoch spadol na poslednú priečku takmer šesť sekúnd za Antonia Giovinazziho.

Technický riaditeľ Mercedesu Mike Elliott priznal pochybenie tímu vo videu, ktoré Mercedes zverejnil k VC Maďarska. “Treba pamätať na to, že takéto rozhodnutia sú naozaj ťažké,” podotýka. “Zvádzali sme boj o to, aké pneumatiky nasadiť na samotnom štarte pretekov, no ukázalo sa, že intermediálky boli jasne lepšou voľbou, pretože v zahrievacom kole začalo pršať.”

O tom sa napokon presvedčil aj Antonio Giovinazzi, ktorý mal čo robiť, aby svoj monopost udržal medzi dvoma bielymi čiarami. Rozhodol sa totiž zariskovať a pred štartom zamieril do boxov. Ťah à la Haas z minulého roka nevyšiel.

“Potom sme zvádzali boj o to, aké pneumatiky nasadiť po červenej vlajke. Všetky autá jasne nasadili intermediálky. V kole na štartový rošt, hoci piloti do jedného obuli zmes do prechodných podmienok, všetci ostatní zmenili svoj názor a my sme tak mali urobiť tiež,” uznáva Elliott.

Pripomína však i poľahčujúce okolnosti. “Realita je taká, že pre nás ako tím to bolo ťažšie než pre ostatné stajne. Keď ste na čele, nevidíte, čo spravia ostatní. Vediete. Keď ste v tom vláčiku nižšie, vidíte, čo robia ostatní a môžete podľa toho zmeniť svoje rozhodnutie. Tieto nové informácie viete využiť vo svoj prospech.”

To nie je jediná poľahčujúca okolnosť, ktorá hovorí v prospech Mercedesu. Problémom bolo i to, že strieborné šípy ako víťaz minuloročného šampionátu si v Maďarsku vybrali úplne prvú garáž. Ostatné tímy sa za nimi zoradili podľa výsledkov z vlaňajška.

V Maďarsku to bola aj najnevďačnejšia garáž. “Druhý problém je, že sme mali v boxovej uličke hneď prvý box. Ak by sme vošli do boxov a zastavili, všetky autá by sa prehnali okolo nás a pre Lewisa by bolo veľmi ťažké sa dostať von. To by nás zdržalo.”

“S tým je spojený ďalší problém. Ak by sme sa pokúsili prebiť si cestu von z pitlane, mohli sme kolidovať s iným autom, čo sme vlastne aj videli ako dôsledok týchto zastávok,” pripomenul kolíziu Räikkönena a Mazepina Elliot. “Uvažovali sme teda, ktorá stratégia bude pre nás najvýhodnejšia?”

“A mysleli sme na to, že chceme byť konzervatívnejší. Náš hlavný rival bol nižšie v poradí, nuž sme nepotrebovali spraviť hlúpu chybu a vraziť do iného auta. Podľa toho, ako sa to odohralo, by sme však dopadli lepšie, ak by sme zastavili, aj keby sme museli čakať na konci toho radu,” zhrnul tímové analýzy šéf technického úseku.

V Mercedese majú zato, že Hamilton by nespadol na úplný chvost štartového poľa. “Závisí to od toho, či nájdete v uličke medzeru. Myslíme si, že by z toho bolo piate, šieste miesto alebo niečo podobné. Ako som však povedal, väčšie riziko bolo spojené s tým, že kolidujeme s iným autom, keď by sme sa snažili prebiť si cestu von. Museli by sme byť konzervatívnejší.”