logo F1online.skF1online.sk

Mercedes nebude meniť “dvere zo stodoly”. Je to najvýhodnejšie, vysvetľuje Vowles

Inžinieri Mercedesu skúmajú zadnú časť auta
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala1. 7. 2021

Red Bull začal v tejto sezóne uprednostňovať zadné krídlo, ktoré generuje menej prítlaku ako verzia Mercedesu. Dvojica tímov sa tak vybrala dvoma rôznymi cestami a zdá sa, že na nich budú aj pokračovať. Podľa hlavného stratéga Jamesa Vowlesa sa Mercedesu neoplatí nasadiť menšie krídlo.

Christian Horner po víkendovej VC Štajerska vyhlásil, že práve veľký rozdiel vo filozofii oboch tímov vedie k tomu, že Red Bull na rovinkách získava toľko desatín sekundy na svojho úhlavného nepriateľa.

“Oni majú na týchto pretekoch vzadu na aute dvere od stodoly a my sme mali celkom štíhle zadné krídlo,” uviedol Christian Horner. “Nemusíte študovať jadrovú fyziku, aby ste pochopili, že toto je dôvod, prečo sme na rovinkách o trochu rýchlejší.”

Mercedes počas piatkových tréningov pravidelne testuje dve verzie zadného krídla. Väčšie krídlo má v strede dva stĺpiky, menšie len jeden. V poslednom čase však preferuje verziu s dvoma stĺpikmi a podľa Jamesa Vowlesa robí dobre.

“Samozrejme, že by sme mohli mať krídlo na menší prítlak a mali by sme viac rýchlosti na rovinkách, ale to by sme museli obetovať našu rýchlosť v zákrutách, ba nie iba ju,” vysvetlil Vowles v pravidelnom popretekovom videu Mercedesu.

“Má to tiež dopad na degradáciu,” pokračoval narážajúc na fakt, že s menším prítlakom sa auto bude na trati viac kĺzať, čo zas bude neblaho vplývať na teploty pneumatík. Ich prehrievanie je najmä v pretekoch problém. “A opačne, menšie zadné krídlo vám azda umožní o čosi ľahšie predbiehať, ale je tu istý balans.”

“Využívame rôzne simulačné nástroje, aby sme si prešli všetkými nastaveniami zadného krídla, ktoré máme k dispozícii, a našli optimum toho, ako by sme mali na danej trati jazdiť. Ako by sme mali jazdiť s ohľadom na predbiehanie, kvalifikačnú a pretekovú rýchlosť. V našom prípade to padne na to nastavenie zadného krídla, ktoré vidíte,” hovorí Vowles.

Red Bull to má so zadným krídlom o čosi ľahšie ako Mercedes, keďže jeho podlaha generuje viac prítlaku, ako je tomu v prípade strieborných šípov. Ak by teoreticky oba tímy chceli mať na zadnej časti monopostu rovnaký prítlak, tak Red Bullu na to postačí menšie zadné krídlo.

Z tohto dôvodu nie je jednoduché vyhodnotiť ani to, ktoré riešenie má menší odpor. “Red Bull má o čosi menšie krídlo ako my, ale majú tiež vyššiu svetlú výšku zadnej časti. Porovnať odpor ich auta s naším je teda veľmi ťažké.”

“Vieme však, že s naším autom — a toto sme detailne rozobrali — jazdíme s optimálnymi nastaveniami zadného krídla pre dosiahnutie najlepšieho času na kolo, nuž a presne o tom sú kvalifikácie aj preteky,” doplnil Vowles.

Súvisiace články

Diskusia