Vowles upozorňuje: Aj v roku 2026 sa bude predbiehať, ale nie, ako sme zvyknutí


O pár týždňov bude minulosťou aj známe otváranie DRS, ako ho poznáme. Formula 1 vezme jazdcom možnosť pomôcť si s ním pri pokusoch o útok. Znamená to, že predbiehania bude menej? Podľa Jamesa Vowlesa sa nemusíme báť toho, že by sa nepredbiehalo, no budeme si musieť zvyknúť na viacero noviniek.
Nedostatočne premyslené parametre pohonných jednotiek si vyžiadali viaceré záplaty, ktoré majú kompenzovať neadekvátnu rekuperáciu energie vzhľadom na to, že elektrický motor má generovať až polovicu výkonu auta. Jednou z týchto záplat je zavedenie aktívnej aerodynamiky.
Systém DRS bude od roku 2026 fungovať na oboch krídlach, no už nebude dostupný len vtedy, keď je pilot do jednej sekundy za súperom. Jazdci ho budú môcť aktivovať na určených rovinkách, na ktorých to bude bezpečné, a to bez ohľadu na postavenie na trati. Klapky oboch krídel sa v momente spustenia pootočia do horizontálnej polohy, čím minimalizujú odpor monopostu a “uľavia” pohonnej jednotke, resp. pomôžu šetriť cennú energiu v batériách.
🌧️ Active aero to stay open in the wet from 2026
— Inside Audi F1 (@InsideAudiF1) October 17, 2025
Teams have asked the FIA not to mandate closure of the movable wings under the Safety Car, fearing the extra downforce could cause excessive plank wear.
Even in rain, the front profile will remain 50% open to reduce aquaplaning… pic.twitter.com/JbY5cFsY7w
Na predbiehanie bude slúžiť tlačidlo na volante, ktoré jazdcovi na istý čas ponúkne viac výkonu z pohonnej jednotky. “Predbiehanie bude vyzerať inak, ale bude sa predbiehať. Bude sa však predbiehať inak, ako ste na to doteraz boli zvyknutí,” prezradil James Vowles počas singapurského súťažného víkendu.
Viacerí si to už na simulátoroch vyskúšali, no prvé reakcie neboli veľmi lichotivé. “Jazdci si to skúsili raz a pomysleli si, že to nie je veľmi dobré. Druhýkrát im to už prišlo zaujímavé a keď si to skúsili tretí- a štvrtýkrát, nuž, sú to pretekári, naozaj sa do toho zažrali. Toto riešenie sa optimalizuje celkom inak a už vidia, ako sa z neho dá profitovať.”
“Z tohto uhla pohľadu to bude zaujímavé a myslím si, že predbiehania bude viac. Nie však na miestach, na ktorých by ste si to mysleli. Toto je asi správny spôsob, ako to popísať,” pokračoval šéf Williamsu.
Podľa Vowlesa sa môžu celkom zmeniť ideálne miesta na predbiehanie. Zatiaľ čo doteraz sa predbiehalo najmä na dlhých rovinkách s pomocou systému DRS, po novom sa už na to nebude klásť taký dôraz. Vowles naznačil, že napríklad predbiehanie na začiatku rovinky Kemmel v Spa-Francorchamps už nebude absolútne kľúčové.
Piloti totiž budú musieť premýšľať, kde využiť dostupnú energiu. Prosté stláčanie DRS sa premení na strategickú bitku dvoch jazdcov. Kto bude svoje auto a jeho “energetické limity” dokonale poznať, získa výhodu.
“Pravidlá sú teraz napísané tak, že v kokpite budú mať oveľa viac práce,” pokračoval Vowles. “Nemyslím si, že je to zlé. Výsledkom bude to, že na čelo sa dostanú piloti, ktorí budú mať svoje auto a jeho správanie celkom pod kontrolou, a ktorí budú uvažovať mimo štandardných rámcov.”
Predbiehanie na kratších rovinkách môže byť oveľa častejšie — kto nájde nové ideálne miesta na predbiehanie, získa výhodu. “Niektoré úseky budú iné, ak dokážete takmer doplna nabiť svoju batériu v jednej brzdnej zóne a na jednej rovinke ju aj vyplytvať. Uvidíme celkom inú dynamiku súbojov ako v tomto roku.”
Jazdci si zatiaľ nové autá skúšajú na simulátoroch, ale takmer presne o tri mesiace už budú krúžiť na okruhu v Barcelone a zisťovať, aká je realita. Súkromné testy však nebudú veľmi záživné na sledovanie, myslí si Andy Cowell.
Tak či onak, neuvidíme ich, pretože nikto s výnimkou tímov na ne nebude mať prístup. “Odjazdíme každý deň na testoch v Barcelone 800 kilometrov ako pred desiatimi mesiacmi v Bahrajne? Nie,” ozrejmil Cowell. “Všetko budeme skladať dokopy a presvedčíme sa o tom, že všetko funguje, že auto bude jazdiť po trati a dokáže sa vrátiť do boxov po vlastných.”