logo F1online.skF1online.sk

Kto má najvýkonnejšiu pohonnú jednotku?

Po štarte VC Štajerska 2021
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala1. 7. 2021

Od Veľkej ceny Francúzska sa pozornosť Formuly 1 upriamila na pohonné jednotky. Mercedesu aspoň podľa vyjadrení jeho predstaviteľov nedá spávať výkonnostný nárast novej špecifikácie motorov Hondy, ktorý inžinieri zaznamenali na dátach z GPS. Je už Honda skutočne najlepšou pohonnou jednotkou v štartovom poli, ako to o nej tvrdia súperi?

Na konkrétne čísla sa pozreli reportéri nemeckého Auto Motor und Sport, ktorí konzultovali rozdiely vo výkonnosti pohonných jednotiek aj s inžiniermi. A dospeli k tomu, že Honda sa skutočne stala novým lídrom v rebríčku motorového výkonu.

Od štartu hybridnej éry sa s výnimkou rokov 2018 a 2019 vždy držal na čele tejto štatistiky Mercedes. Scuderii sa podarilo pretrhnúť šnúru dominancie Mercedesu len v spomínanej dvojročnici. Brixworth preto počas zimy pred sezónou 2020 poriadne zabral a konkurenciu napokon úplne sfúkol; inžinieri totižto vyvíjali odušu, akoby Ferrari malo ešte navýšiť svoj motorový výkon z roku 2019. Ako sa však neskôr ukázalo, na motoroch z Maranella nebolo všetko s kostolným poriadkom a Mercedes zrazu nemal súpera.

Výhodu Mercedesu mala zmenšiť technická direktíva predstavená vlani v lete, ktorá tímom zakázala od začiatku kvalifikácie až po koniec víkendu meniť motorový režim, a ktorá platí dodnes. S náskokom strieborných šípov to však ani nehlo.

Prekvapivo rýchlo sa teda cez Mercedes prehnal jeden z jeho konkurentov; spomínaná Honda počas francúzskeho víkendu. Ani v dovtedajšom priebehu sezóny však veľmi nestrácala, vo väčšine oblastí boli agregáty zo Sakury a Brixworthu vyrovnané, ba dokonca Honda dokázala na rovinkách využívať extra výkon z elektrickej časti o čosi dlhšie. Podľa Red Bullu bol Mercedes lepší len v rekuperácii cez MGU-H.

Nemecký zdroj vysvetľuje, že tajnou zbraňou sa Hondy stalo turbo, ktoré vzniklo pod rukami japonských inžinierov, ktorí pracujú v Honde na oddelení leteckých motorov. Podľa slov Helmuta Marka i toto pomáha Red Bullu v Spielbergu, ktorý je tretím najvyššie položeným okruhom v kalendári. Vyššie sú už len okruhy v Brazílii a Mexiku.

Vo Francúzsku však nadmorská výška hrala menšiu úlohu a napriek tomu sa Honda javila byť na míle vzdialená — aspoň podľa ohlasov Mercedesu. Red Bull na trati Paula Ricarda získaval na celej dĺžke roviniek. Mercedes naň takto stratil 0,3 sekundy na kolo, na Red Bull Ringu to boli dve a pol desatiny.

Čomu môžeme pripísať tento zisk Red Bullu? Červení býci takmer všetko pripisujú odporu auta. “V porovnaní s naším zadným krídlom má Mercedes dvere od stodoly,” vyhlásil Christian Horner, ktorý má v niečom pravdu. Rozmery zadného krídla, ktoré nasadzuje Red Bull, sú skutočne menšie, no na druhej strane je zadné krídlo pod väčším uhlom a vyššie; to kvôli naklonenej podlahe červených býkov. Túto tému sme o čosi podrobnejšie rozobrali počas francúzskeho víkendu.

V každom prípade zadné krídlo zohráva dôležitú úlohu. Keď Hamilton jazdil v Baku s verziou, ktorá generuje menej prítlaku, bol na rovinkách rovnako rýchly ako Red Bull. Treba však pripomenúť, že Mercedesy vtedy nasadili nové pohonné jednotky, zatiaľ čo Red Bull jazdil stále so starými.

Vo Francúzsku sa stali dve veci: Mercedes sa vrátil k väčšiemu zadnému krídlu a Red Bull nasadil novú pohonnú jednotku. Vtom sa do čela jasne dostala rakúska stajňa, no pri jazde na plný plyn nebola vždy zo všetkých najrýchlejšia.

Na troch rovinkách Red Bull Ringu bol najlepší McLaren s pohonnou jednotkou Mercedes vo svojich útrobách. AMuS má však na to vysvetlenie: McLaren disponuje zadným krídlom, ktoré má počas aktivácie DRS ešte menší odpor ako krídla súperov. V pretekoch však táto výhoda zmizne, keďže väčšinou zostáva zadné krídlo zatvorené.

Red Bull teda nezískava len vďaka zadnému krídlu. Čo teda hovoria dáta z GPS a ako inžinieri Mercedesu dospeli k tomu, že nová pohonná jednotka Hondy má o 14 koní viac ako jej predchodca? Napokon to nebola taká ťažká úloha…

Júki Cunoda dostal po nehode v Imole novú pohonnú jednotku, no stále len prvej špecifikácie. Keď Pierre Gasly dostal vo Francúzsku vylepšený agregát, inžinieri mohli ľahko porovnať dáta monopostov AlphaTauri a zrátať si, koľko získava Gasly na Cunodu. Bolo to štrnásť koní — rozdiel medzi starou a novou špecifikáciou.

Tento rozdiel môže mať dve vysvetlenia: Buď pohonné jednotky Hondy s vekom strácajú výkon, alebo inžinieri v Sakure vylepšili spoľahlivosť, vďaka ktorej si môžu dovoliť prepnúť na agresívnejší motorový režim bez toho, aby sa museli báť zlyhania. Je pravdepodobné, že oba faktory zohrávajú svoju úlohu.

Získať extra výkon vďaka vylepšeniu spoľahlivosti nie je nič neštandardné. Tímy majú v tomto smere stále voľné ruky, hoci FIA všetko sleduje. Každý výrobca musí do detailov vysvetliť, čo mení na pohonnej jednotke a z akého dôvodu. FIA povolí len také úpravy, ktoré nebudú “smrdieť” snahou získať extra motorový výkon, ale budú jasne odôvodnené zlepšením spoľahlivosti.

FIA následne informuje o zmenách aj ostatných motorárov. Ak by mal niekto pochybnosti o tom, že Honde ide o niečo viac ako len spoľahlivosť, môže protestovať.

Mercedes sa teda síce tvári prekvapene, no faktom je, že o úpravách na motoroch Hondy musel dopredu vedieť a dokonca s nimi aj súhlasiť; ani Mercedes, ani Ferrari a ani Renault zmeny nevetovali.

V boji motorárov tak momentálne vedie Honda pred Mercedesom. Až s úctyhodným odstupom za nimi sa nachádza Renault (20-25 koní). Najpomalšie je stále Ferrari, ktoré podľa AMuSu stráca okolo 25-30 koní, hoci talianske zdroje tvrdia, že by to mohlo byť aj menej.

V každom prípade Maranello sa chce na čelo dotiahnuť v budúcej sezóne. Z továrne sa ozývajú hlasy, že inžinierom sa podaril prielom vo vývoji.

Súvisiace články

Diskusia