Mercedes ohúril motorový výkon Red Bullu, Horner netuší prečo
Toto Wolff aj Lewis Hamilton sa po pretekoch vo Francúzsku pozastavili nad rýchlosťou Red Bullu na rovinkách. Úradujúci majster sveta dokonca vyhlásil, že červení býci majú na nich získavať tri a pol desatiny sekundy na kolo. Horner si tieto slová nevie vysvetliť, pohonná jednotka sa údajne nezmenila.
Mercedes nasadil nové pohonné jednotky už v Azerbajdžane, Honda si ešte dva týždne počkala a druhé kusy priviezla až do Francúzska. V zákulisí sa hovorilo o tom, že Honda chce extra dva týždne investovať do vylepšenia spoľahlivosti, vďaka čomu bude môcť počas súťažných víkendov využívať agresívnejšie motorové režimy.
“Po stránke ich pohonnej jednotky spravili veľký krok vpred, keď nasadili tento druhý motor,” poznamenal Toto Wolff, na ktorého slová zareagoval Christian Horner: “Nemáme povolené vylepšenia, nie je mi teda celkom jasné, na čo narážal.”
Je pravdou, že výrobcovia pohonných jednotiek majú tento rok zakázané predstavovať vylepšenia s cieľom zvýšiť výkon pohonnej jednotky, no na druhej strane treba pripomenúť, že vylepšovať spoľahlivosť môžu. Nuž a čím vyššia spoľahlivosť, tým viac kilometrov zvládne pohonná jednotka vo výkonnejšom režime.
Wolff zrejme narážal na tento fakt, no Horner to vidí inak. “Myslím, že toto je rovnaká špecifikácia ako tá prvá pohonná jednotka. My sme len jazdili s oveľa menším zadným krídlom. Preto sme na rovinkách boli takí silní. Honda odvádza skvelú prácu, ale my nevidíme žiaden výrazný skok vo výkone.”
Náskok Red Bullu na rovinkách zrejme treba pripísať nastaveniu auta a výberu zadného krídla. “Odobrali sme z auta trochu prítlaku. Vidíme to na veľkosti nášho zadného krídla a krídla Mercedesu. My v druhom sektore spotrebúvame menej energie. Na rovinkách ideme rýchlejšie, pretože na nich máme menší odpor. Aj tak sa nám darí v treťom sektore generovať schopný čas, čo nám pomáha jazdiť konkurencieschopné kolá.”
Nico Rosberg ešte pred kvalifikáciou Mercedesu odporúčal, aby postupoval rovnako ako Red Bull a tiež stavil na verziu, ktorá by negenerovala toľko prítlaku. Toto Wolff po kvalifikácii vysvetlil, že podľa simulácií tímu by to dopadlo ešte horšie, pretože v zákrutách by monopost W12 stratil oveľa viac, ako získal na rovinkách.
Viac svetla sa do tohto problému pokúsil vniesť Mark Hughes z the-race.com. Podľa dlhoročného formulového analytika to vyzerá tak, že Red Bullu vo Francúzsku náramne pomohla filozofia auta, ktorej ťažiskovým prvkom je už dlhé roky agresívne naklonená podlaha.
Auto Red Bullu získava pod podlahou viac prítlaku ako “plochá” verzia podlahy Mercedesu. Nevýhodou takto nakloneného auta je fakt, že ak oba tímy nasadia rovnako veľké zadné krídla, tak riešenie Red Bullu bude mať väčší odpor; celá zadná časť je totižto vyššie nad traťou.
Teraz sme sa však ocitli na okruhu, na ktorom treba nájsť balans medzi rýchlosťou na rovinkách a v zákrutách, čo Red Bullu zrejme pomohlo. Mal totižto väčší priestor na manévrovanie; na jednej strane generoval viac prítlaku podlahou, ktorá je z pohľadu efektivity (a odporu) jednoznačne najlepším zdrojom prítlaku, na druhej strane mohol zmenšiť zadné krídlo a tým vykompenzovať penalizáciu v podobe odporu zadnej časti auta. Dobre bol na tom na oboch frontoch; prítlaku mal stále dosť a zmenšil odpor.
Mercedes si nemohol dovoliť až do takej miery zmenšiť zadné krídlo, keďže monopost W12 sa na jeho prítlak spolieha o čosi viac. To by vysvetľovalo aj Wolffove slová, že Mercedes by v zákrutách stratil ešte výraznejšie, ak by vymenil zadné krídlo.