logo F1online.sk

Zákulisné boje pokračujú, nová technická direktíva spomalí pitstopy Red Bullu

Mechanici Red Bullu čakajú na zastávku v boxoch
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala24. 6. 2021

Tak už vieme, o čom Helmut Marko pred týždňom hovoril, keď sa podľa neho Mercedes pokúsil zaútočiť na Red Bull tým, že označil jeho vybavenie pri zastávkach v boxoch za ilegálne. Dnes totižto FIA rozposlala tímom novú technickú direktívu, ktorá zrejme skoncuje s pitstopmi na hranici dvoch sekúnd.

Medzinárodná automobilová federácia zareagovala na námietky niektorých tímov, ktorým sa nepozdávala rýchlosť, akou dokáže Red Bull vymeniť pneumatiky na svojich monopostoch. Tímy podľa všetkého nadobudli pocit, že pri dodržaní súčasných pravidiel nie je možné dostať sa pod hranicu dvoch sekúnd, čo sa Red Bullu tento rok podarilo trikrát:

Poz. Tím Pilot Veľká cena Čas (s)
1. Red Bull Verstappen Bahrajn 1,93
2. Red Bull Verstappen Azerbajdžan 1,98
3. Red Bull Verstappen Portugalsko 1,98
4. Red Bull Pérez Bahrajn 2,00
5. Red Bull Verstappen Monako 2,02
6. Red Bull Pérez Francúzsko 2,04
7. Aston Martin Stroll Portugalsko 2,08
8. Williams Russell Azerbajdžan 2,13
9. Alfa Romeo Räikkönen Azerbajdžan 2,13
10. Aston Martin Stroll Španielsko 2,16

Preto FIA vo štvrtok tímom rozposlala novú technickú direktívu s označením TD22A, ktorej predstavenie odôvodňuje obavami z bezpečnosti pri zastávkach v boxoch a naznačuje, že postupy niektorých tímov vykazujú takú vysokú mieru automatizácie zastávky, akú pravidlá nepovoľujú.

Tajomstvom za expresne rýchlymi zastávkami Red Bullu je okrem perfektne zohratých mechanikov aj prepracovaný systém, ktorý skracuje zastávku tým, že pomáha odstrániť reakčný čas mechanikov pri výmene pneumatík.

Niektoré tímy však nadobudli dojem, že pri tejto snahe Red Bull porušuje pravidlá. Direktíva sa totižto odvoláva na článok 12.8.4 Technických pravidiel F1, v ktorom sa okrem iného píše: “Všetky systémy senzorov môžu pracovať len pasívne.”

Môžeme teda špekulovať, že Red Bull našiel spôsob, ako vďaka senzorom vyslať signál o ukončení niektorej fázy zastávky v boxoch (napríklad dotiahnutia matice) skôr, ako by to dokázal mechanik sám, keďže automatizovaný systém nemá prakticky žiaden reakčný čas.

Je však otázne, či by Red Bull vedel tento systém dať dokopy tak, aby sedel s článkom 12.8.4; systém nesmie signál o dotiahnutí matice vyslať sám.

Ak by sme chceli veľmi teoretizovať, mohli by sme uvažovať o takom systéme, pri ktorom by mechanik začal stláčať tlačidlo na odoslanie signálu tesne pred dotiahnutím matice. Senzor by však každý takýto signál zablokoval a prepustil ho až vtedy, keď by už matica bola skutočne dotiahnutá. V ideálnom prípade by teda mechanik stlačil tlačidlo presne v momente dotiahnutia matice.

Viac informácií o tom, ako sa Red Bullu skutočne darí skracovať zastávky v boxoch, sa snáď dozvieme cez víkend.

Späť však k tomu, čo vlastne hovorí direktíva, ktorá začne platiť od tohtoročnej VC Maďarska.

Pri zastávkach v boxoch sa po novom začne zohľadňovať reakčný čas mechanikov; od momentu dotiahnutia matice po stlačenie tlačidla, ktoré signalizuje, že pneumatika bola úspešne vymenená, nesmie uplynúť menej ako 0,15 sekundy. Ak mechanik dá signál, že dokončil výmenu pneumatiky skôr, ako uplynie spomínaných pätnásť stotín, systém musí tento signál vyhodnotiť ako neplatný a mechanik musí tento krok zopakovať.

Podobné pravidlo bude platiť aj pre jazdca; od momentu, keď sú všetky štyri kolesá vymenené, až po zasvietenie zeleného svetla pre pilota, musí uplynúť aspoň 0,2 sekundy.

Tímy teda majú tri veľké ceny na to, aby aktualizovali softvér a procedúry. Očakáva sa, že táto novinka spomalí zastávky o približne 0,3 sekundy.