logo F1online.sk

Verstappena neuspokojilo vysvetlenie Pirelli: Proste prehovorte!

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 6. 2021

Max Verstappen v Azerbajdžane prišiel o víťazstvo len a len kvôli zlyhaniu ľavej zadnej pneumatiky. Dožadoval sa preto poriadneho vysvetlenia, čo sa s jeho pneumatikou presne stalo. Pre Pirelli to bolo to najmenej, čo mohlo spraviť, no i napriek tomu to podľa Verstappena nezvládlo. Naznačuje, že Pirelli sa snaží celú vec ututlať.

Závery vyšetrovania Pirelli boli vskutku zaujímavé. Zlyhanie pneumatiky vraj nespôsobili ani úlomky na trati, ani chyba kvality, ani fakt, že by tímy nedodržali predpísané parametre pre tlaky pneumatík a teploty zahrievacích dečiek. Vinníkom vraj boli “prevádzkové podmienky”, čím Pirelli zrejme naznačilo, že tímy počas príprav spravili niečo, kvôli čomu sa pneumatika dostala mimo okna parametrov, ktoré taliansky výrobca očakával.

Túto teóriu podporuje i fakt, že Pirelli pred týmto víkendom vydalo celú sadu nových inštrukcií, podľa ktorých majú tímy pracovať s pneumatikami. Tímy už nebudú mať také voľné ruky, nebudú sa môcť toľko hrať pri príprave gúm a snažiť sa počas jazdy podliezť predpísané tlaky, a Pirelli bude mať pneumatiky pod väčšou kontrolou.

Jasného vinníka tak Pirelli neurčilo, čo Maxa Verstappena vôbec neuspokojilo. “Mňa osobne nie. Keď to vydali, tak mi to prišlo trochu vágne,” rečnil vo štvrtok na tlačovke. “Za nás môžem povedať len jediné: tím všetko spravil presne ako mal. Postupovali sme podľa všetkých inštrukcií v súvislosti s tlakmi v pneumatikách, tam teda nemohli nič nájsť. Ja tomu teda nerozumiem.”

“Tento víkend tlaky v pneumatikách stúpnu, som si stopercentne istý, že to tak bude. Pravdepodobne to má niečo spoločné s tým, čo sa udialo v Baku. Bolo by však fajn, keby sme vedeli, či to malo súvis s tlakmi v pneumatikách.”

“Proste prehovorte!” následne vyzval Pirelli Verstappen. “To by bolo jednoduchšie na pochopenie ako toto vysvetlenie, ktoré sme dostali, pretože náš tím nespravil nič zlé.”

Ak sa tímy nejako snažia “vybabrať” s tlakmi v pneumatikách, čo by napokon viedlo k zlyhaniam, tak z verdiktu Pirelli nezistia, kde presne pochybili. Môžu len dúfať, že všetky povinnosti, ktoré teraz Pirelli tímom uložilo, budú stačiť.

Až doteraz sa tlaky v pneumatikách kontrolovali len pred výjazdom na trať, počnúc VC Francúzska sa však budú kontrolovať aj po výjazdoch, zakáže sa meniť zloženie plynu v pneumatikách, používanie zahrievacích dečiek počas noci, skráti sa okno, počas ktorého môžu byť tesne pred výjazdom na trať sňaté dečky z pneumatík.

Všetky tieto úkony by sa mali postarať o to, že tlaky v pneumatikách sa aj počas jázd budú držať nad hranicou, ktorú určí Pirelli. Či to pomôže, nevedeno. Verstappen totižto tvrdí, že jeho tím v Baku toto dodržal aj bez nových inštrukcií.

“Samozrejme, oni to vysvetlili tak, že nemajú možnosť merať hodnoty počas pretekov, my sme im však dodali naše tlaky pneumatík a tie boli v medziach, ktoré boli stanovené,” zdôraznil Verstappen. “Ak tie limity neboli stanovené správne, tak my s tým nemôžeme nič spraviť. My len konáme podľa toho, čo je v rámci pravidiel možné. Ak to znamená, že musíme zvýšiť tlak pneumatík, tak to spravíme. Všetci ho zvýšia.”

“Nemôžu však povedať, že by nemali hodnoty z meraní. My sme im ich po pretekoch dali a ukázalo sa, že sme nespravili nič zlé. A ani Aston Martin nespravil nič zlé. Nemôžu z toho teda viniť nás. Myslím si, že by sa mali pozrieť na seba. A my sme tu na to, aby sme im vo všetkom pomohli.”

Holanďan napokon pripomenul: “Už z piatka na sobotu zvýšili tlaky. To možno niečo znamená, možno to nebolo dosť. Aj tu sa tie tlaky zvýšia, nuž dúfajme, že to bude stačiť.”

Súvisiace články