logo F1online.sk

Wolff predsa len prehovoril: Hlavybôľ Mercedesu spôsobujú “monacké” zákruty

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala4. 6. 2021

Toto Wolff sa po tréningu novinárom vyhol, no po piatkovom tímovom brífingu sa pred mikrofóny predsa len postavil. Vysvetlil, že problémy Mercedesu sú vážne a súvisia najmä s tým, že okruh v Baku sa náramne podobá na ten monacký, ak si odmyslíme dlhú dvojkilometrovú rovinku.

Mercedes má za sebou hrôzostrašný piatok, Hamilton už v prvom tréningu strácal na najlepší Red Bull sedem desatín, aby sa toto manko popoludní navýšilo o ešte ďalšie tri desatinky. Valtteri Bottas, ktorému zvýšilo len šestnáste miesto, poznamenal, že s jeho autom musí byť niečo veľmi zlé.

Toto Wolff s jeho hodnotením súhlasí: “Na časoch môžeme jasne vidieť, že niečo je vo svojej podstate zlé. Snažíme sa auto nastaviť tak, aby fungovalo, no zatiaľ sme to nedokázali.”

“Vedeli sme, že Monako a Baku nie sú okruhy, ktoré by nám vyhovovali,” pokračoval. “Rýchle zákruty tu zväčša ani nie sú, všetko je to systém štart-stop, všetko sú to pravouhlé zákruty alebo náročnejší monacký štýl. Už od začiatku bolo jasné, že to budeme mať ťažké.”

“Verím, že máme dobré auto do pretekov, takže v nedeľu budeme musieť spraviť reparát. Taká je realita. Snažíme sa ísť čo najrýchlejšie, ako je možné, s technikou, ktorú máme k dispozícii,” ubezpečil šéf Mercedesu.

Tomu sa už pred očami mihajú katastrofické scenáre. “Kvalifikácia môže byť veľmi ťažká, pravdepodobne jedna z najťažších, aké som kedy zažil. Pripomína mi to Singapur 2015, ale berieme to chlapsky,” zaspomínal si na najväčšiu éru dominancie Mercedesu a škvrnu na vysvedčení v podobe víkendu v Marina Bay, kde Mercedesy v sobotu obsadili len piate a šieste miesto a v pretekoch dopadli ešte horšie; Rosbergovi pódium ušlo a Hamilton vypadol.

“Dnes sme mali deň zameraný na analýzu zozbieraných dát, ale je jasné, že to, čo sme videli v Monaku, sa trochu opakuje aj tu v Baku. V niektorých pasážach okruhu jednoducho nepodávame dostatočný výkon,” vysvetlil Wolff.

Čo je vlastne dôvodom? I napriek astronomicky vysokým teplotám asfaltu, ktoré sa na slnku šplhali až k 50 stupňom, Mercedes nevedel zohriať svoje pneumatiky dostatočne rýchlo. Treba však poznamenať, že podľa meraní Pirelli bol rozdiel v teplote asfaltu na slnku a v tieni až 20 °C, čo teda Mercedesu medzi budovami nepomáhalo.

Pri dlhých jazdách sme videli, že Mercedes sa dostal do tempa až niekedy okolo tretieho kola. Dovtedy bol Red Bull rýchlejší, čo dáva červeným býkom i strategickú výhodu. O undercut zo strany strieborných šípov sa na základe piatkovej rýchlosti báť nemusia. A to možno už predbiehame s predpokladom, že Mercedes bude mať Red Bull vôbec na dostrel.

“Toto bol doposiaľ náš najhorší piatok,” konštatoval šéfinžinier Mercedesu Andrew Shovlin. “Proste sme nevedeli nájsť grip.”

Tak ako aj my len z časov na kolo odhadujeme, čo sa vlastne Mercedesu stalo, tak zatiaľ tápajú aj jeho inžinieri. “Dlhé jazdy sú lepšie, čo by naznačovalo, že pri jednokolových stintoch máme problém s pneumatikami. Na druhej strane dáta to nevykazujú…”

Konfigurácia monopostu za to zrejme nemôže, balans auta je dobrý a aj maximálna rýchlosť. Prísť celej veci na koreň bude ťažká úloha.

V Red Bulle tak zatiaľ hrá muzika a koná sa radostná veselica. “My sme spokojní, naše auto vyzerá byť konkurencieschopné v krátkych i dlhých stintoch,” usmieval sa Helmut Marko a na margo Mercedesu poznamenal: “Vidíme, že strácajú čas v úzkych zákrutách. Dúfame, že do zajtra ten problém nevyriešia.”

Na záver nechýbala tradičná Markova uštipačná poznámka: “A teraz už nemajú ani ten motor, ktorý je na rovinkách o sekundu rýchlejší…”