logo F1online.sk

Vowles: Lewis bol po štvrtku spokojný a najrýchlejší v celom štartovom poli

Lewis Hamilton
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 5. 2021

Popretekový brífing Mercedesu po Veľkej cene Monaka bol opäť nabitý zaujímavými informáciami. Obhajcovia titulu čelili po jednom z najhorších výsledkov v posledných rokoch množstvu otázok a na tie najdôležitejšie aj odpovedali. Ako to skutočne bolo s nastavením, rýchlosťou a strategickými rozhodnutiami Mercedesu?

„Pred týmto brífingom sme dostali najviac otázok vôbec,“ povedal hlavný stratég Mercedesu James Vowles v tradičnom brífingu jeho tímu po Veľkej cene Monaka.

V jej priebehu sa objavilo niekoľko anomálii vo výkonoch i výsledkoch Mercedesu, na aké nie sme za posledné roky zvyknutí. Lewis Hamilton bol napríklad o dosť pomalší než jeho tímový kolega Valtteri Bottas. Prečo?

„Vo štvrtok bol Lewis veľmi spokojný a auto fungovalo dobre,“ priznal Vowles. „Jeho časy boli vlastne najrýchlejšie v celom štartovom poli, aj keď to tak nevyzeralo kvôli premávke. Tvrdil však, že výkonnosť v aute bola.“

„V sobotu sa však situácia obrátila. Kým vo štvrtok bol Valtteri trochu pozadu, v sobotu už bol našim vedúcim jazdcom. V čom bol teda rozdiel? Vo štvrtok bola teplota trate okolo 47 až 50 stupňov, no do soboty sa výrazne ochladilo a teplota spadla niekam na úroveň 35 stupňov. Toto sa stáva na mnohých okruhoch, no v tomto konkrétnom prípade to vyzerá, že sme skrátka neboli schopní dostať pneumatiky do správneho pracovného okna. Jeden z našich jazdcov bol za danej situácie o niečo spokojnejší než ten druhý. Ani jeden z nich však neprinútil pneumatiky pracovať tak ako by mali,“ hovorí Vowles.

„Vyskúšali sme rozličné nastavenia, no okruh v Monaku je o sebadôvere. Potrebujete kolá, potrebujete konzistentné časy, potrebujete cítiť sebadôveru, že auto vám dá všetko, čo od neho chcete.“

„Pred štartom kvalifikácie nebol rozdiel v nastavení oboch áut nijak dramatický. Čo sa zmenilo bola skutočnosť, že už sme z auta a pneumatík nedokázali dostať maximum,“ dodal Vowles.

Ďalší otáznik visel nad voľbou stratégie. Tu Mercedes zožal veľkú kritiku, dokonca aj od Lewisa Hamiltona. Ten v pretekoch zastavil ako vôbec prvý. Pre mnohých bolo dosť nepochopiteľné, prečo Mercedes, ktorý určite má rýchlejšie auto než AlphaTauri alebo Aston Martin, nezvolil overcut a nenechal sedemnásobného majstra sveta na trati dlhšie.

„Vráťme sa k tomu, o čom sme v tíme diskutovali v nedeľu ráno. Zastaviť skôr znamená v osemnástom alebo dvadsiatom kole. To v Monaku skutočne znamená zastaviť skôr. Tridsiate kolo sme v nedeľu ráno označili ako veľmi neskorý pit stop,“ vysvetlil Vowles.

„V priebehu celého prvého stintu sme boli za Gaslym a som si istý, že by sme neboli schopní ho predbehnúť na trati. Mali sme dve možnosti, undercut alebo overcut. Problém s overcutom je ten, že ho nemáte k dispozícii až pokým pilot pred vami nezastaví. On musí ísť do boxov, aby vám otvoril priestor a dal trocha čistého vzduchu.“

„Gasly mal za sebou medzeru, do ktorej by vyšiel v prípade svojej zastávky, jeho tím ju však nevyužil. To znamená, že neboli presvedčení o tom, že majú zastaviť ako prví. Skrátka čakali na nás a na našu zastávku. Som si celkom istý, že keby sme čakali ďalšie kolo alebo dve, oni by čakali s nami,“ vyhlásil Vowles.

„Podľa našich prepočtov sme mali na trať vyjsť pred ním. Nebol to jednoduchý undercut, ale za danej situácia bol pre nás zisk tejto pozície dosiahnuteľný. Lewis bol po Gaslyho zastávke ani nie dve desatiny za ním, bolo to skrátka neuveriteľne tesné, ale áno, mýlili sme sa. Undercut nám nevyšiel za čo môže aj problém so zahrievaním tvrdých pneumatík,“ povedal Vowles.

Na otázku, koľko kôl Hamiltonovi v mäkkých pneumatikách ostávalo a ako dlho ešte mohol zostať na trati, odpovedal: „Odviedol skvelú prácu pri práci s prednými pneumatikami, ktoré boli v celkom dobrom stave. Zadné však už nie. Zadné na tom boli podobne ako tie Valtteriho. A to mohol byť problém.“

„Mohli sme síce odjazdiť ešte pár kôl navyše, ale určite nie desať. Je tiež ťažké posúdiť, akú rýchlosť by sme na nich vlastne mali. Podľa mňa je férové povedať, že tempo Red Bullu v prvom stinte, hlavne to Pérezove, bolo v porovnaní so zvyškom poľa a v porovnaní s nami naozaj vynikajúce,“ uzavrel Vowles.