logo F1online.sk

Verstappen kapituloval, Hamilton ovládol i VC Španielska

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala9. 5. 2021

Veľkú cenu Španielska na okruhu Catalunya vyhral Lewis Hamilton na Mercedese po dramatickom súboji s Maxom Verstappenom, ktorý prebiehal nielen na trati, ale i na boxových múrikoch. Lewis Hamilton celú nedeľu pôsobil lepším dojmom, no na prekonanie Maxa Verstappena potreboval i pomoc stratégov Mercedesu, ktorí mu pripravili ideálnu taktiku. Britský pretekár tak získal ďalší triumf do svojej zbierky.

S druhým miestom sa musel uspokojiť Max Verstappen, ktorý po dnešku bude veľmi sklamaný nielen zo stratégie, ale i rýchlosti svojho Red Bullu. Tretí skončil Valtteri Bottas.

Pre Red Bully to však po prvom kole vyzeralo viac ako len nádejne, veď Max Verstappen si s Lewisom Hamiltonom poradil hneď na štarte. Postarala sa o to o čosi lepšia reakcia a poriadna dávka odvahy v prvej zákrute, v ktorej sa natlačil až pred svojho súpera v boji o titul.

Skvelý štart mal Mick Schumacher, ktorý sa dostal cez Georga Russella i Júkiho Cunodu. Japonec však ďaleko nedošiel, odstúpil po ôsmich kolách, keď zastavil na kraji desiatej zákruty. Vo vysielačke ohlásil, že sa mu vypla pohonná jednotka a nechcela sa reštartovať. Riaditeľstvo pretekov usúdilo, že vyslať maršálov tak ďaleko bez výjazdu bezpečnostného vozidla nebude možné. Prišla fáza SC.

Kuriózny 35-sekundový pitstop absolvoval Antonio Giovinazzi, ktorý chcel využiť výjazd Bernda Mayländera a zašiel si po novú mäkkú zmes. Mechanici si však v poslednej chvíli všimli, že ľavá predná pneumatika, ktorú chceli nasadiť, mala defekt. Nastal zhon. Po niekoľkých sekundách dostal Giovinazzi stredne tvrdú sadu a zaradil sa na chvost vláčika.

Poradie pred reštartom: VER, HAM, LEC, BOT, RIC, PER, OCO ,SAI, NOR, ALO.
Druhá desiatka: STR, VET, GAS, RAI, RUS, MSC, LAT, MAZ, GIO
Vypadol: Cunoda

Reštart prebehol pokojne a dvojička Verstappen-Hamilton si opäť začala na čele budovať náskok. Tretí Charles Leclerc zaostával o osem desatín na kolo, no pod prilbou sa mohol usmievať. Za sebou úspešne držal Valtteriho Bottasa, Daniela Ricciarda i Sergia Péreza.

Na autách sa začali objavovať pľuzgiere na pravej zadnej pneumatike. Lewis Hamilton už v osemnástom kole hlásil, že pneumatiky toho majú dosť. Do boxov však zájsť nemohol, pretože by sa vynoril uprostred súboja o desiate miesto medzi Strollom, Alonsom a Vettelom. A tak procesia pokračovala.

V 24. kole Valtteri Bottas nadviazal na stred poľa, ktorý začal prezúvať v predchádzajúcich dvoch kolách a nasadil na nové softy. Okamžite zareagoval Max Verstappen, na ktorého bol Lewis Hamilton nalepený, a odvrátil hrozbu undercutu, hoci zastávka bola o dve sekundy pomalšia ako by mala.

Brit vzápätí dostal správu, že budú pokračovať, pôvodná zastávka sa podľa vysielačky mala posunúť o šesť kôl. Stratégia pre Lewisa Hamiltona bola jasná: jednozastávková stratégia s výhodou lepšieho gripu na konci pretekov.

Napokon prezul v 29. kole spolu s Charlesom Leclercom, ktorého boj s Bottasom sa tým pádom skončil. Zvyšok pretekov mal Hamilton odjazdiť s gumami, ktoré mali byť o štyri kolá mladšie ako Verstappenove. No to sme ešte nevedeli, čo príde.

Boj o čelo sa začal stupňovať. Hamilton po zastávke v boxoch síce strácal viac ako päť sekúnd, no po pár kolách, v ktorých na Verstappena získaval takmer po 1,5 sekundy, ho bleskovo dohnal. Až do 42. kola sa s Verstappenom naťahovali o to, či Hamilton bude mať DRS alebo nie. Potom to Mercedes prestalo baviť a prešiel na dvojzastávkovú stratégiu. Red Bull si rýchlo uvedomil, že sa bude rozhodovať na samom konci. “Neviem si predstaviť, ako takto dôjdeme až do cieľa,” povzdychol si Verstappen v 48. kole.

Kartami trochu premiešal i Valtteri Bottas, ktorý Lewisa Hamiltona nepustil pred seba hneď. Naliehanie inžinierov takmer dve kolá nepomáhalo. V desiatej zákrute sa nakoniec Brit dostal na druhú priečku, no z jeho predbiehacieho manévru nebolo evidentné, že ho Bottas chcel pustiť.

Následne zastavil po nové softy i Bottas a jeho súboj s Leclercom, ktorý sa zdal byť na konci, bol opäť na tanieri. Ako sa však ukázalo, Monačan bol pre Bottasa malým sústom a prehnal sa okolo neho s takmer trojsekundovou výhodou na jedno kolo.

Podobne si v 60. kole poradil s Maxom Verstappenom Lewis Hamilton na čerstvejších pneumatikách. Verstappen sa následne okamžite vypýtal do boxov a nasadil novú mäkkú zmes. Tu sa boj o čelo skončil.

Pokračovala len bitka o posledný desiaty bodík medzi Alonsom, Strollom, Gaslym, Räikkönenom, Vettelom i Russellom, ktorí vytvorili obrovský DRS vláčik. Z nich bol napokon najúspešnejší Pierre Gasly, ktorý po štarte dostal päťsekundový trest za to, že nestál vo svojom boxe.

Mimo pódiových priečok skončil Charles Leclerc, ktorý sa sympatickým výkonom udržal pred Pérezom a zvyškom stredu poľa. Daniel Ricciardo držal Péreza dlho v šachu, čím pomohol i Leclercovi, no napokon sa musel zmieriť s tým, že McLaren ešte na Red Bull stráca.

Siedmy Carlos Sainz bol posledným pilotom, ktorý dnes nestratil jedno kolo. Španiel môže byť takisto spokojný, na konto svojho tímu pripísal viac bodov ako Lando Norris na ôsmom mieste.

Z dvojice Alpine skončil lepšie Esteban Ocon na deviatom mieste pred spomínaným potrestaným Pierrom Gaslym.

Image