Osem faktorov, vďaka ktorým v Barcelone vyhral Hamilton
Lewis Hamilton vstupoval do Veľkej ceny Španielska z prvého miesta, avšak z tejto pozície sa dlho netešil. Max Verstappen sa už po 600 metroch dostal dopredu a dlhšie diktoval tempo. Rýchlo sa však ukázalo, že Hamiltonovi uniknúť nedokáže a ten bol v zásade neprestajne nalepený na jeho difúzore.
Kompetentní v Mercedese vedeli, že na to, aby Hamilton Verstappena predstihol priamo na trati, by potreboval byť na kolo rýchlejší o minimálne 1,2 sekundy. Ak by kopíroval jeho taktiku, možné by to nebolo. Musel teda skúsiť buď undercut alebo celkom inú taktiku. Napokon mu to vyšlo.
„Mercedes má v pretekoch rýchlejšie auto. Viac k tomu dodať netreba,“ povedal Max Verstappen, ktorý mal v zásade asi pravdu, ale v F1 nikdy nie je nič také jednoduché. Michael Schmidt z Auto Motor und Sportu pomenoval celkovo osem faktorov, ktoré v nedeľu rozhodli v Hamiltonov propech.
Faktor 1: Mercedes mal v nedeľu rýchlejšie auto. Inžinieri tohto tímu vraj rátali s priemernou výhodou 0,1 sekundy na kolo, ale nie lineárne. Na začiatku stintov mal byť lepší Red Bull, avšak jeho pneumatiky potom rýchlejšie odchádzali. Čím dlhší bol daný jazdný úsek, tým väčšia bola výhoda v prospech Mercedesu.
Faktor 2: Red Bull bol k pneumatikám o toľko tvrdší, že v piatok dokonca testoval zadné krídlo produkujúce maximálny prítlak. Po jeho nasadení boli čísla týkajúce sa pneumatík v poriadku, ale Red Bull úplne stratil maximálku – Mercedes by s otvoreným DRS len na hlavnej rovinke získal 0,7 sekundy k dobru a vedel by predbiehať. Preto sa býci vrátili k pôvodnému krídlu, ktoré bolo dobré z hľadiska jedného kola, nie však z hľadiska dĺžky pretekov.
Faktor 3: Red Bull má problémy s pneumatikami C2 (v Barcelone i predtým v Portimau boli k dispozícii C1, C2 a C3), ktoré boli na okruhu Catalunya označené ako medium. Monopost RB16B si s nimi vôbec nerozumie a na Mercedes tak stráca veľmi veľa. Preto si tím pre prípad dvoch zastávok v boxoch pre preteky radšej ponechal nové softy a nie nové mediumky, ako Mercedes. Nepomohlo.
Faktor 4: Valtteri Bottas. Fínsky pretekár síce stratil čas za Charlesom Leclercom, ale za Verstappenom sa držal v odstupe približne ôsmich sekúnd. Bol tak v jeho pitstop-okne a ak by Verstappen zašiel na druhú zastávku v boxoch ako prvý, Bottas by ho neskôr mohol brzdiť. Hamilton by v tom prípade pravdepodobne ostal pri jedinej zastávke a aj vďaka Bottasovej pomoci by mu to stačilo. Taký Sergio Pérez v tomto smere nezohral absolútne žiadnu rolu a Max Verstappen už aj naznačil, že ho to hnevá. Red Bull potrebuje dvoch jazdcov.
Faktor 5: Verstappen absolvoval prvú zastávku v boxoch zbytočne skoro. Stalo sa tak omylom a do boxov zatočil bez povolania zo strany tímu. Mechanici vzápätí neboli pripravení a výmena pneumatík trvala pomerne dlho. Zo strategického pohľadu napokon prišla zbytočne skoro.
Faktor 6: Red Bull si netrúfal na druhú zastávku v boxoch ani tesne pred Hamiltonom a ani ihneď po ňom. K dispozícii mal nové mäkké a tvrdé gumy, čo nebolo optimálne. Toto Wolff to však chápal: „Keby sme boli vo vedení my, asi by sme takisto nešli do boxov. Pozícia na trati je v Barcelone až príliš dôležitá.“ Hamilton to so zastávkou riskol aj preto, lebo nemal čo stratiť. Inak by Verstappena pravdepodobne nepredstihol.
Ale čo ak by prišiel do boxov Verstappen? Vyhral by? „Možno áno,“ cituje AMuS stratégov Mercedesu. „My by sme na to mohli kontrovať, ale následne by sme ho museli predbehnúť na trati. Ak by sme však ostali na trati, tak by nás s novšími gumami dotiahol.“
Faktor 7: Výnimočná trieda Lewisa Hamiltona. O vynikajúcom výkone sedemnásobného majstra sveta asi netreba veľa hovoriť. Nerobí chyby a jazdí absolútne spoľahlivo. Neuveriteľné je však to, že aj keď jazdil nalepený za Verstappenom, nepoškodil si pneumatiky. V rozvírenom vzduchu sa monopost zvyčajne kĺže a gumy sa mu potom prehrejú. Hamilton to však zvládol bravúrne.
Faktor 8: Dôvera medzi Hamiltonom a Mercedesom. Keď bol Hamilton na poslednú chvíľu povolaný na druhú zastávku v boxoch, tak sa mu to síce nepozdávalo, ale predsa len zamieril k mechanikom. „Prvýkrát som bol k Maxovi tak blízko, že by som ho na rovinke za pomoci DRS možno predstihol,“ povedal Angličan. „Na chvíľu som o tom aj uvažoval, ale potom som počúvol radu tímu. Viem, že sa na mojich chlapcov môžem spoľahnúť, no a napokon to s dvomi zastávkami zvládli absolútne správne.“
Ako to vidíte vy? Ktoré faktory podľa vás rozhodli o španielskom víťazstve Lewisa Hamiltona?