logo F1online.sk

Wolff popiera tvrdenia, že sa Mercedes v roku 2014 zo strachu skrýval

Toto Wolff
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala1. 5. 2021

Keď sa bývalý technický šéf Mercedesu Paddy Lowe cez týždeň objavil v podcaste Beyond the Grid, bol až prekvapivo otvorený. Hovoril napríklad o jeho pôsobení v Mercedese a o tom, ako nemecká stajňa v kvalifikáciách úmyselne skrývala svoj skutočný výkon. Vraj zo strachu, že by to na verejnosti nevyzeralo dobre. Toto Wolff svoj tím hneď v piatok na tlačovkách bránil, Mercedes sa vraj nesnažil umelo manipulovať so svojimi výkonmi.

Postaviť monopost, ktorý je o niekoľko svetelných rokov pred konkurenciou, je skvelou pečaťou kvality technického oddelenia, no z pohľadu celkového blaha stajne to už také pozitívne nemusí byť.

Obrovská dominancia jedného tímu znechutí fanúšikov, na čo, prirodzene, musí vedenie športu zareagovať. Obyčajne preto v krátkom čase nasleduje zmena pravidiel, ktorá ukrojí z náskoku lídra. Roky vývoja tým pádom vyjdú nazmar.

Podľa Paddyho Lowa sa Mercedes presne toho v roku 2014 obával, nuž v kvalifikáciách podľa jeho slov nikdy nešiel na plný výkon. “Uvažovalo sa tak, že ak by Mercedes vyzeral až smiešne dobre, tak by s tým bolo treba niečo spraviť. Objavil sa veľký tlak na to, ako silno by sme mali vyzerať.”

“V kvalifikáciách by sme v Q1 a Q2 nikdy nevytočili motor do výkonnejšieho režimu. Jazdili sme v takom šetrnom režime,” pokračoval Lowe. “Nuž a potom vyvstala diskusia, do akej miery vytočiť motor v Q3. Vo vysielačke by mi v takých chvíľach Toto hlásil: ‘To je príliš, to je veľmi veľa!’ A ja by som si pomyslel, že ak tú pole position nezískame, tak budeme vyzerať ako banda neschopákov.”

Zmena pravidiel aj s prispením týchto ťahov neprišla tak skoro, ako by mohla. Mercedes ešte aj v nasledujúcich rokoch ťažil z extra výkonu, ktorý v sezóne 2014 zamlčal, a potichučky pracoval na tom, aby bol špičkový motor osadený v rovnako špičkovom šasi.

Toto Wolff však všetky tieto úvahy odmieta. “Myslím, že Paddy musel byť niekde úplne inde ako ja. V žiadnej situácii neznížite výkon pohonnej jednotky len preto, aby sa pravidlá naďalej vyvíjali vo váš prospech.”

“V roku 2014 sme boli veľmi konkurencieschopní a myslím si, že to každý videl. Vtedy sa práve začala nová éra z pohľadu pravidiel, tie by sa aj tak nemenili. Hoci, možnože mal Paddy ten pocit…” doplnil Wolff.